Archive for January 2014

22 Tempat Di Dunia Yang Sukar Dipercayai Benar-benar Wujud


posted by Mohd Fadzil on

No comments

Tunnel of Love, Ukraine


Image credits: Oleg Gordienko

Tulip Fields in Netherlands


Image credits: Allard Schager

Salar de Uyuni: One of the World’s Largest Mirrors, Bolivia



Image credits: dadi360

Hitachi Seaside Park, Japan


Image credits: nipomen2 | sename777

Mendenhall Ice Caves, Juneau, Alaska


Image credits: Kent Mearig


Red Beach, Panjin, China


Image credits: MJiA

Bamboo Forest, Japan


Image credits: Yuya Horikawa | Tomoaki Kabe

Street in Bonn, Germany


Image credits: Adas Meliauskas

Naica Mine, Mexico



Image credits: nicole_denise

Wisteria Flower Tunnel in Japan



Image credits: imgur.com | mindphoto.blog.fc2.com

Black Forest, Germany


Image credits: andy linden

Fields of Tea, China


Image credits: unknown

Tianzi Mountains, China


Image credits: Richard Janecki

Hang Son Doong, Vietnam


Image credits: Carsten Peter

Shibazakura Flowers, Takinoue Park, Japan


Image credits: kimi-tourguide.blogspot.com

Antelope Canyon, USA


Image credits: CSMphotography

Lake Hillier, Australia


Image credits: Ockert Le Roux

Lake Retba, Senegal


Image credits: buzzfeed

Lavender Fields, UK and France



Image credits: Antony Spencer | Erasmus T

Canola Flower Fields, China



Image credits: +Lanzi

Mount Roraima, South America


Image credits: imgur.com | Uwe George

Zhangye Danxia Landform, China


Image credits: unbelievableinfo.blogspot.it

i-THINK : Kemahiran Berfikir Secara Kreatif, Kritis dan Inovatif


posted by Mohd Fadzil on

No comments

iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10 buah sekolah (6 SR dan 4 SM) sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia.



Kenapa Diadakan Program i-THINK?
Dapatan pentaksiran antarabangsa (TIMSS dan PISA) mendapati kedudukan Malaysia semakin menurun dalam subjek bahasa, Sains dan Matematik. Kajian mendapati murid berpengetahuan, tetapi tidak tahu untuk mengaplikasikannya. Jadi pengenalan Program i-THINK ialah adalah bertujuan untuk  melahirkan modal insan masa depan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif serta memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan mampu berdaya saing.


Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program i-THINK
Peta Pemikiran
Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. Ia boleh digunapakai oleh murid seawal usia 4 tahun. Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.

1.  Circle Map (Peta Bulatan)
Circle Map digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat mengikut konteks.

iThink circle map peta bulatan


2. Bubble Map (Peta Buih)
Bubble Map digunakan untuk memperkaya kebolehan murid bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.

iThink bubble map peta Buih


3. Double Bubble Map (Peta Buih Berganda)
Double Bubble Map digunakan untuk membanding beza sesuatu

iThink Double bubble map peta Buih Berganda


4. Tree Map (Peta Pokok) 
Tree Map digunakan untuk mengklasifikasikan bahan atau idea.

iThink Tree map peta Pokok


5. Brace Map (Peta Dakap)
Brace Map digunakan untuk menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagian kedua adalah bahagian utama.

iThink brace map peta dakap


6. Flow Map (Peta Alir)
Flow Map digunakan untuk membuat urutan sesuatu proses.

i-THINK Flow Map Peta Alir


7. Multi-flow Map (Peta Pelbagai Alir)
Multi-flow Map digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut, manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.

i-THINK Multi flow Map Peta Pelbagai Alir


8. Bridge Map (Peta Titi)
Bridge Map digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.

i-THINK Bridge Map Peta Titi


Sekian, Terima Kasih

PBS : PENTAKSIRAN PUSAT TINGKATAN 3 TAHUN 2014


posted by Mohd Fadzil on ,

No comments

_________________________________________________________________________  
JOIN FACEBOOK KOMUNITI PENDIDIKAN GURU MALAYSIA

https://www.facebook.com/groups/cikgumalaysia/

____________________________________________________
________________________
















_____________________________________________________________________________ JOIN FACEBOOK KOMUNITI PENDIDIKAN GURU MALAYSIA

https://www.facebook.com/groups/cikgumalaysia/

____________________________________________________
________________________

Fadzil Hanid. Powered by Blogger.