Pin It

Widgets

BAB 3 : SEJARAH PERKEMBANGAN PELAJARAN MALAYSIA


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments


BAB 3 : Sejarah Perkembangan Sistem Pendidikan Di Malaysia

1.1 : Perkembangan Dasar dan  Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan
1.2 : Perkembangan Pelajaran Masa Kini


Perkembangan Dasar dan Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan


Sistem Pendidikan Negara telah mengalami evolusi penting sejajar dengan pembangunan dan kemampuan negara. Evolusi pendidikan ini telah melalui lima fasa berikut:

    Zaman Pramerdeka (sebelum 1957);
    Zaman Pasca Merdeka (1957-1970);
    Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990);
    Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000); dan
    Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang).

      Zaman pramerdeka (sebelum 1957)
      Semasa pentadbiran British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat aliran , iaitu Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan sekolah Tamil. Setiap sekolah mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang berbeza di antara satu sama lain. Namun menjelang kemerdekaan, timbul kesedaran untuk mewujudkan satu sistem persekolahan. B eberapa jawatankuasa telah ditubuhkan untuk mengkaji sistem persekolahan pada masa itu dan menghasilkan laporan-laporan berikut:
      1. Laporan Barnes (1951) – menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu;
      2. Laporan Fenn-Wu (1951) – menyemak pendidikan kaum Cina;
      3. Ordinan Pelajaran (1952) – mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan; dan
      4. Laporan Razak (1956) – meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
      Zaman Pasca Merdeka (1957-1970)
      Sebaik mencapai kemerdekaan, usaha ditumpukan untuk mewujudkan satu sistem pelajaran kebangsaan. Sehubungan itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal berdasarkan perakuan Laporan Razak (1956) yang mengutamakan perpaduan dan menjadi teras Dasar Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak dikaji semula oleh Jawatankuasa Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan jawatankuasa ini menjadi asas kepada penggubalan Akta Pelajaran 1961 yang menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada semua peringkat pendidikan serta penggunaan kurikulum dan peperiksaan yang sama untuk semua pelajar.
      Dasar pendemokrasian pendidikan bermula pada tahun 1962 dengan memberi penekanan kepada pendidikan percuma untuk semua pelajar. Dasar ini diperluas dengan mengadakan pendidikan universal selama sembilan tahun apabila peperiksaan pemilihan masuk ke sekolah menengah dihapuskan pada tahun 1964. Penghapusan peperiksaan pemilihan ini menyebabkan peningkatan kadar penyertaan ke sekolah menengah. Kadar ini terus meningkat apabila terdapat perubahan dasar yang melanjutkan pendidikan universal kepada 11 tahun secara berperingkat mulai tahun 1992.
      Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)


      Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua kaum.
      Pada masa ini juga Sistem Pendidikan Kebangsaan mengalami banyak perubahan, antaranya Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama yang dilaksanakan sepenuhnya pada peringkat menengah di Semenanjung Malaysia dan Sabah pada tahun 1982, manakala di Sarawak pada tahun 1990. Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua juga turut diberi tumpuan. Walau bagaimanapun, selaras dengan Akta Pelajaran 1961, sekolah rendah kerajaan dan bantuan kerajaan yang menggunakan bahasa Cina atau bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar terus dikekalkan. Mata pelajaran Sivik diperkenalkan bagi menyemai semangat jati diri di kalangan pelajar. Pendidikan Sains dan Teknikal diberi lebih penekanan pada peringkat menengah bagi menghasilkan tenaga kerja mahir.
      Pada tahun 1979, semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan oleh Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) telah menggariskan cadangan pendekatan dan strategi baru untuk memantapkan sistem pendidikan. Pada tahun 1980-an, peluang pendidikan untuk warganegara turut ditingkatkan dengan menambahkan kemudahan fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar. Seterusnya Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi memperteguh hala tuju dan matlamat pendidikan negara. Falsafah ini menekankan pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
      Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000)


      Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996; Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
      Selain itu, banyak lagi perubahan berlaku dalam bidang pendidikan termasuk:
      1. Peningkatan akses dalam pendidikan khususnya peringkat tertiari;
      2. Perkembangan ICT dalam pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari pada tahun 1999;
      3. Menaiktarafkan kelayakan guru-guru daripada sijil kepada diploma;
      4. Menaiktarafkan Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI); dan
      5. Menaiktarafkan Sekolah Menengah Vokasional kepada Sekolah Menengah Teknik.
      Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang)


      Pada zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
      Perubahan paling signifikan dalam sejarah perkembangan pendidikan negara ialah penubuhan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) pada tahun 2004. Dengan pembahagian ini KPM dipertanggungjawabkan kepada pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi dan pendidikan guru.



      1.2 : Perkembangan Pelajaran Masa Kini
      http://fadzilmahasiswa.blogspot.com/2012/01/bab-4-sistem-pelajaran-masa-kini.html

      dan



      Lihat 7 Dasar Baru KPM



      ___________________________________________________________________________________


      * Untuk membuka "link" mengikut BAB di bawah,  Sila tekan tulisan berwarna
      MERAH. Kecuali BAB 10 buka ikut subtopik pada tulisan berwarna MERAH.


      BAB 1 : TERAS PENDIDIKAN NEGARA
      1.1 : Rukun Negara
      1.2 : Falsafah Pendidikan Kebangsaan
      1.3 : Wawasan 2020
      1.4 : Islam Hadhari

      BAB 2 : KEMENTERIAN

      1.1 : Kementerian Pelajaran Malaysia
      1.2 : Kementerian Pengajian Tinggi

      BAB 3 : SEJARAH PERKEMBANGAN PELAJARAN MALAYSIA

      1.1 : Perkembangan Dasar dan Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan
      1.2 : Perkembangan Pelajaran Masa Kini

      BAB 4 : SISTEM PELAJARAN MASA KINI

      1.1 : Pendidikan Pra Sekolah
      1.2 : Program PERMATA
      1.3 : Pendidikan Rendah
      1.4 : Pendidikan Menengah
      1.5 : Pendidikan Khas
      1.6 : Program Pendidikan Khas
      1.7 : Sekolah Sukan
      1.8 : Sekolah Seni
      1.9 : Pembestarian Sekolah
      2.0 : Pendidikan Pasca Menengah( Tertiari)
      2.1 : Institusi Pengajian Tinggi
      2.2 : Pendidikan Swasta
      2.3 : Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
      2.4 : Sekolah Kluster
      2.5 : Sejarah Pendidikan Teknik & Vokasional
      * Tambahan penkhususan bidang di UTHM

      BAB 5 : KURIKULUM
      1.1 : Teori Pendidikan
      1.2 : Kurikulum Prasekolah
      1.3 : Kurikulum Baru Sekolah Rendah
      1.4 : Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
      1.5 : Kurikulum Kursus Perguruan Lepasan Ijazah
      1.6 : Pengurusan Kurikulum
      1.7 : Program JQAF
      1.8 : Kia2M

      BAB 6 : PROGRAM SOKONGAN DAN HAL EHWAL MURID
      1.1 : Asrama
      1.2 : Skim Pinjaman Buku Teks
      1.3 : Biasiswa dan Pinjaman
      1.4 : Program Bersepadu Sekolah Sihat
      1.5 : Program Pemakanan Sekolah
      1.6 : Bimbingan dan Kaunseling
      1.7 : Malaysia Teacher Standard atau Standard Guru Malaysia (SGM)
      1.8 : PIBG
      1.9 : Skim Baucer Tuisyen

      BAB 7 : PROGRAM KHAS KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

      1.1 : Gerak Kerja Kokurikulum
      1.2 : Sekolah Harapan Negara
      1.3 : Hari Guru
      1.4 : Projek Nilam
      1.5 : Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
      1.6 : Majlis Sukan dan Kebudayaan Perkhidmatan Pelajaran

      BAB 8 : URUSAN PERKHIDMATAN
      1.1 : Perintah-Perintah Am

      1.2 : Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam 1993
      1.3 : Arahan Perbendaharaan
      1.4 : Panduan Perbendaharaan Tatacara Pengurusan Stor
      1.5 : Arahan Perkhidmatan
      1.6 : Akta Acara Kewangan
      1.7 : Peraturan-Peraturan Pegawai Awam

      BAB 9 : DASAR, KURIKULUM & SISTEM BARU
      1.1 : KSSR
      1.2 : KSSM
      1.3 : Pentaksiran Berasaskan Sekolah
      1.4 : MBMMBI
      1.5 : 1 Murid 1 Sukan
      1.6 : Transformasi Pendidikan Vokasional
      1.7 : NKEA
      1.8 : NKRA Pendidikan


      BAB 10 : BAB TAMBAHAN
      A   : Dasar, Kurikulum & Sistem

      1.1 : SBPA
      1.2 : LINUS & PROTIM
      1.3 : Tonggak 12
      1.4 : PPSMI
      1.5 : RMK - 10 ( Pendidikan)

      B    : Isu Semasa Pendidikan

      2.1 : Wang Bantuan RM100 Kepada Pelajar
      2.2 : Pemberian Baucar RM200 Kepada Pelajar IPTA, IPTS Dan Politeknik
      2.3 : Isu Penempatan GSTT
      2.3 : Majlis Bahasa Inggeris
      2.4 : Kementerian Kaji Wujud GPK Pendidikan Islam Di Sekolah
      2.5 : Majlis Pelancaran Transformasi Pendidikan Vokasional

      C    : Isu Semasa Negara

      3.1 : Sistem Pemerintahan Malaysia ( YDP Agong, Kabinet, Komponen )
      3.2 : Isu Adam Adli
      3.3 : BR1M
      3.4 : Program Transformasi Kerajaan, Ekonomi & Politik
      3.5 : Bajet 2012

      D    : Teori Pendidikan

      4.1 : Taksonomi Bloom

      E    : Lain-Lain
      5.1 : SPP
      5.2 : JPA
      5.3 : Sorotan Peristiwa 2011

      Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by fadzilmahasiswa.blogspot.com Enhanced by fadzilmahasiswa.blogspot.com

      Leave a Reply

      Fadzil Hanid. Powered by Blogger.