Archive for July 2009


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

3 comments

86 WiFi [ by ................. on Mon 20th Jul 09, 1:08pm]

WiFi TDI lembab mcm siput!! Ape ni..? Yuran asrama naik RM 30!!! WiFi payah nak dapat. Lab komputer tutup memanjang! Harap pihak MPP dapat mengambil tindakan.

Salam sejahtera dan salam perpaduan,

Isu Wifi TDI akan di bawa ke Jawatankuasa Kolej Kediaman TDI untuk kajian awal dan tindakan seterusnya pihak MPP akan mengusulkan laporan kepada pihak yang bertanggungjawab.

Berkenaan dengan isu kenaikan yuran pada semester ini adalah bukan kerana kenaikan kadar yuran asrama tetapi semester ini mempunyai lebihan beberapa hari. menurut En Khairuddin Bin Hj Alias, Penolong Pendaftar Kanan, Pejabat Hal Ehwal, UTHm, yuran asrama yang telah dikenakan bagi pelajar untuk semester 1 sesi 2009/2010 adlah sebanyak RM490.00, dan semester ini mempunyai 140hari secara total.

Pihak universiti mengenakan yuran asrama pelajar mengikut bilangan hari dalam sesuatu semester; RM3.50/hari.

maka;

RM3.50 X 140 = RM490.00

dan bagi pelajar baru mendaftar semester ini pula yuran sebanya RM 518.00 telah dikenakan ini adalah kerana pertambahan sebanyak 8 hari ketika MHS.

RM3.50 X 148 = RM518.00

Sekian, Terima Kasih,

AGILARAJAN A/L SELVARAJAH
Pengerusi
Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman
Majlis Perwakilan Pelajar
Sesi 2008/2009
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

TENTATIF KEMASUKAN PINJAMAN DUIT PTPTN MENGIKUT IPTA





posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

2 comments


MAKLUMBALAS PIHAK SIKUN JAYA SDN. BHD. BERKENAAN ADUAN RASMI MPP BERKENAAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN DI KOLEJ KEDIAMAN MELEWAR


Surat Aduan Rasmi MPP


Surat Maklumbalas Pihak Sikun Jaya


* Berdasarkan maklumbalas, pihak MPP mengucapkan terima kasih kepada pihak pengadu. Selepas ini di minta aduan disertakan No.Plat Van bagi memastikan pemandu yang tidak beretika sahaja benar-benar di ambil tindakan sewajarnya. Harap maklum.


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

1 comment

ANDA TANYA, KAMI JAWAB

27 Jul 09, 19:34
hasrul: just sharing- utk student yg LI skrg, surat hanya akan di pos bermula 27/07 krn pengesahan graduan pada 24/07 yg lalu iaitu selepas mesyuarat senat UTHM. (from PPA).tq
27 Jul 09, 08:00
EX UTHM 0509: mintak tlg sangat2 pada padil...kitorang semua ni tertanya2 ape cite kitrg nak konvo ni...budak2 mechi de lagi yg x abis l.i..xtau la camne tu..haih.tlg ye padil
26 Jul 09, 22:37
riyaz: alamat rumah (mengikut alamat yang diberikan pada PPA semasa di kampus dahulu). Semoga dgn bantuan yg akan diberikan oleh MPP akan membantu proses KONVO berjalan dengan lancar. Sekian, terima kasih.
26 Jul 09, 22:35
riyaz: selain itu, berharap PPA juga boleh menerima pengesahan melalui internet atau sebagainya supaya proses tersebut tidak membebankan pelajar2 pendalaman atau yang sedang mengikuti program LI jauh dpd
26 Jul 09, 22:34
Fadzil: Pihak MPP kan melihat perkara tersebut.... harap maklum...\
26 Jul 09, 22:33
riyaz: Saya berharap MPP boleh membantu memperjuangkan kepada PPA supaya tarikh akhir tersebut akan dipanjangkan terutama kepada pelajar2 ang tinggal di kawasan pendalaman / kepualauan borneo.
26 Jul 09, 22:29
riyaz: kelewatan penerimaan akan menyebabkan sukar kpd kami untuk mensahkan kedatangan sebelum 5pm, pada 31/7/2009 seperi dicatatkan dalam buku konvo 2009.
26 Jul 09, 22:27
riyaz: kpd MPP. Berharap dpt membantu kami bakal2 graduan untuk menerima surat rasmi konvo. Kami belum terima surat tersebut sehingga ke hari ini.
26 Jul 09, 22:25
riyaz: kpd
26 Jul 09, 14:28
EXUTHM0509: bila surat konvo nak dapat.yang duduk jauh2 tu macamana nk byr duit konvo kalu surat lmbt smpai

Jawapan :

Pihak MPP telah ke Pejabat Pengurusan Akademik (PPA) pada hari ini berkaitan masalah di atas, pihak PPA memaklumkan sememangnya masih ada surat yang belum di pos kerana Mesyuarat Senat baru sahaja habis bersidang. Bagi bakal graduan yang menerima surat lambat, maklumbalas selepas tarikh akhir akan dipertimbangkan sehingga 7hb Ogos 2009. Walaubagaimanapun bakal graduan dinasihatkan dapat memberi maklumbalas secepat mungkin selepas mendapat surat dan jangan menunggu saat akhir bagi memastikan kelancaran persediaan di pihak urusetia. Semoga bakal graduan berpuas hati dengan jawapan ini.

Tahniah diucapkan kepada semua yang akan bergraduasi nanti :D

Pihak YDP secara peribadi mengambil kesempatan kepada sahabat seperjuangan batch MPP Sesi 07/08, saudara Shahzada Khan bin Nawab Khan ( Naib Yang Di-Pertua II MPP Sesi 07/08) atas pencapaian menggondol 3 Anugerah dalam Majlis Konvokesyan ke-8 ini. Ini menunjukkan bahawa ahli MPP juga dapat mencapai kecemerlangan pencapaian akademik dan ko-kurikulum yang seiring. Semoga mahasiswa dapat mengambil teladan ini untuk meningkat Kemahiran Insaniah di kampus.




posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

ANDA TANYA, KAMI JAWAB

89 kolej melewar [ by LALA on Sun 26th Jul 09, 2:33am]
Salam...
saya adalah salah seorang pelajar juga mewakili pelajar lain yang menetap di kolej melewar.Ada 2 perkara yang ingin saya suarakan disini:
1) kemudahan pengangkutan
disini saya ingin menyatakan ketidakpuasan hati terhadap driver van yang tidak menepati masa pengangkutan mengikut jadual yang telah ditentukan.Ini amat menganggu masa kami ke kuliah.Mereka juga seringkali meminta kami menandatangani laporan perjalanan mereka walhal mereka tidak menjalankan tugas menghantar/mengambil pelajar pada waktu tersebut.Saya harap pihak mpp dapat membantu untuk memantau permasalahan ini terutama kepada driver yang muda-muda.

2)kemudahan cafe
Diharap pihak mpp dapat mencadangkan kepada pihak uthm supaya menubuhkan sebuah kafeteria di dalam kolej kediaman kami.Ini kerana kami sukar untuk mendapatkan makanan dan ini juga akan mempengaruhi keselamatan kami yang terpaksa mendapatkan makanan di luar kolej terutamanya pada waktu malam dan bagi pelajar yang tidak mempunyai kenderaan.Keadaan ini akan menjadi lebih rumit pada bulan puasa yang akan datang dimana kami sukar untuk mendapatkan makanan pada waktu sahur dan berbuka.

saya berharap agar tindakan segera dapat diambil berkenaan permasalahan ini. Segala jasa dan kerjasama pihak mpp amat saya hargai.
Sekian teriama kasih.....


87 Pengangkutan Van di Melewar. [ by Penghuni Kolej Kediaman Melewar. on Fri 24th Jul 09, 12:59pm]
Assalamalualikum dan salam sejahtera..

Saya sebagai wakil penghuni kolej kediaman Melewar ingin membuat aduan mengenai masalah pengangkutan (Van) di kolej kami. Berikut merupakan beberapa pekara yang tidak puas hati ingin kami adukan:-

1) Van tidak mengikut jadual perjalanan.
2) Sesetengah pemandu van meminta pelajar menanda tangani bahagian kolum waktu perjalanan yang tidak sepatutnya.Contoh seperti waktu naik 10.15am, pemandu suruh isi sampai pukul 10.15,10.30 dan 10.45am.(kira penipuan jadual dan tandatangan)

- Ada juga pemandu yang vannya kosong, tetapi meminta tandatangan pelajar di bahagian van yang satu lagi.

(p/s: nak tahu, kalau van tu kosong kena jalan ikut masa juga ke?, dah penuh van pun kena tunggu waktu perjalanan ke baru van nak jalan?.)

Kami berharap pihak MPP dapat menyiasat dan membuat pemantauan bagi kes ini.
Kerana setiap tandatangan adalah berharga (boleh dijadikan bahan bukti).


Keperihatinan dan tindakan yang diambil amat kami hargai...Sekian terima kasih

JAWAPAN ADUAN NO. 89 & 87

1) Bagi aduan isu pengangkutan, pihak MPP telah membuat aduan secara bertulis pada hari ini(27hb Julai 2009) kepada pihak pengusaha pengangkutan... Kita sama-sama tunggu maklumbalas daripada pihak pengusaha.



2) Untuk isu kafeteria di Kolej Kediaman Melewar, pihak Unit Perumahan HEP masih menunggu tawaran daripada mana-mana pengusaha setelah pengusaha yang pertama dipertimbangkan telah menolak tawaran kerana menghadapi masalah. Pihak MPP akan mengusulkan kepada JKK Melewar untuk mengambil tindakan susulan bagi proses seterusnya. Harap maklum.

3) Pihak MPP juga ingin memaklumkan perkhidmatan pengangkutan hanya akan bergerak mengikut jadual samaada van kosong atau penuh. Ianya untuk kebaikan mahasiswa kerana sebelum ini pemantauan sukar dilakukan kerana sekiranya sistem tersebut digunakan, apabila berlaku masalah jadual, pemandu dapat memberi alasan van mereka bergerak awal kerana van sudah penuh. Maka mahasiswa yang datang tepat pada waktu akan membuat aduan van tiada pada waktu seperti dalam jadual. Harap pihak mahasiswa dapat bersabar dalam beberapa minit bagi memastikan pengusaha perkhidmatan mengikut jadual dengan tepat tanpa ada alasan berbangkit kemudian.

Sekian, Terima kasih.

"PENGGERAK AGENDA MAHASISWA"

:D


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

2 comments

8 TERAS 1 MALAYSIA


oleh: YAB DATO’ SERI NAJIB TUN RAZAK

1 Malaysia diwujudkan dengan tujuan untuk menyediakan satu forum yang bebas dan terbuka bagi membincangkan tentang perkara yang benar-benar dekat di hati kita sebagai satu bangsa. Ia menyediakan peluang untuk meluahkan dan menerokai kepelbagaian perspektif masyarakat kita. Apa yang menjadikan Malaysia unik adalah kepelbagaian rakyat kita. Mat;amat 1 Malaysia adalah untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian ini yang selama ini menjadi kekuatan kita dan akan kekal sebagai bekalan terbaik kita untuk masa hadapan. Saya berharap agar laman web ini akan menjadi permulaan kepada satu dialog yang penting dan terbuka bagi menerokai identiti, tujuan dan hala tuju kita sebagai rakyat Malaysia. Saya menggalakkan setiap orang daripada anda menyertai saya dalam memberikan takrifan kepada Malaysia kita dan peranan yang perlu kita mainkan untuk masa hadapannya. Setiap kita – di sebalik segala perbezaan kita – berkongsi impian untuk satu masa hadapan yang lebih baik. Setiap kita mahukan peluang, dihormati, persahabatan dan saling memahami.

8 NILAI-NILAI 1 MALAYSIA

  • Budaya kecemerlangan
  • Ketabahan
  • Rendah hati
  • Penerimaan
  • Kesetiaan
  • Meritokrasi
  • Pendidikan
  • Integriti


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Johor: UTHM jadi IPTA pertama lahir juruterbang bertauliah

BATU PAHAT: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di sini menjadi institusi pengajian tinggi awam (IPTA) pertama di negara ini melahirkan juruterbang bertauliah apabila kumpulan pertama pelajar mengikuti program yang baru ditawarkan di universiti itu memulakan pengajian pertengahan tahun depan.

Naib Canselor UTHM, Profesor Datuk Dr Mohd Noh Dalimin, berkata kumpulan pertama pelajar itu akan mengikuti program Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Aeronautik (Penerbangan Profesional).

Beliau berkata, selain mengikuti pengajian peringkat ijazah pertama di kampus UTHM Parit Raja dan Tanjung Labuh, pelajar program juga akan mengikuti kursus juruterbang selama 18 bulan di Sekolah Latihan Penerbangan Asia Pasifik (APFTS) di Kota Bahru, Kelantan.

"Menerusi program ini, pelajar bukan saja akan memiliki segulung ijazah malah pada masa sama mereka juga akan memiliki lesen juruterbang.

"Sebelum ini pelajar yang mengikuti latihan juruterbang di sekolah penerbangan adalah kalangan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan jika berjaya menamatkan pengajian mereka hanya akan memiliki sijil penerbangan.

“Ia berbeza dengan pelajar yang mengikuti program di UTHM ini kerana mereka akan memiliki sijil penerbangan dan ijazah pertama apabila menamatkan pengajian," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan APFTS dan EMC Management Centre Sdn Bhd di kampus UTHM Parit Raja, di sini, semalam.

Mohd Noh berkata, pihaknya akan membuat iklan menawarkan kursus itu dan bakal pelajar yang berminat harus memiliki tahap kesihatan terbaik seperti yang ditetapkan Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

"Tahap kesihatan menjadi keutamaan, selepas itu barulah kita tengok pada kelayakan akademik mereka," katanya.

Katanya, berbekalkan kemudahan makmal sedia ada pihaknya berani menganjurkan kursus itu yang belum pernah dilaksanakan di IPTA lain di negara ini.

"Program kejuruteraan aeronautik memang ada di IPTA lain tetapi mereka tidak menganjurkan kursus juruterbang secara serentak dan kami yakin mampu menganjurkan kursus itu kerana segala kemudahan sudah disediakan.

"Ini termasuk proses membangunkan prasarana di landasan terbang lama milik DCA di Tanjung Labuh yang terletak kira-kira 23 kilometer dari kampus Parit Raja ini," katanya.

Sementara itu, Pengerusi APFTS, Datuk Faruk Othman, berkata program anjuran UTHM itu adalah yang pertama membabitkan kerjasama antara IPTA dengan akademi penerbangan.

Sumber : Berita Harian Online


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Apakah Impian anda pada masa hadapan?


video


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

5 comments

Program Computer Fair II 2009 KEMBALI LAGI !!!!!!!!


CABUTAN BERTUAH BARANGAN KOMPUTER BERNILAI RM2000.00

JOM BERAMAI-RAMAI!!!!!


JEMPUTAN UNTUK MENYERTAI COMPUTER FAIR 2009

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Sukacita dimaklumkan bahawa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) akan melaksanakan Program Computer Fair 2009.

3. Dengan segala hormatnya pihak kami ingin memohon kerjasama dan sokongan daripada pihak tuan untuk menyertai dan menambah lagi kemeriahan program tersebut. Berikut dinyatakan maklumat berkaitan;

Tarikh : 26 hingga 28 Ogos 2009

Agenda : Seperti di lampiran

Tempat : Dewan Tunku Ibrahim Ismail (DTII), UTHM dan

Dewan Terbuka DTII, UTHM

4. Untuk makluman pihak tuan, Program Computer Fair II 2009 diadakan sebagai kesinambungan kepada program Computer Fair yang telah diadakan pada awal tahun 2009 sebagai suatu usaha memupuk budaya keusahawanan dikalangan pelajar. Sehubungan dengan itu, sebanyak 50 buah gerai jualan (30 buah gerai di DTII dan 30 buah gerai di Dewan Terbuka DTII) akan dibuka untuk pihak tuan menjalankan perniagaan melalui program ini dengan kadar sewaan dan susunan seperti dalam lampiran.

5. Sehubungan dengan itu, besarlah harapan pihak kami sekiranya pihak tuan dapat mempertimbangkan dan memberikan maklum balas positif secepat mungkin sebelum atau pada 30 Julai 2009. Sebarang maklumat lanjut dan pertanyaan, sila hubungi Sdr. Poong Yew Yang, Pengarah Program Computer Fair II 2009 di talian 012-6899910. Segala kerjasama dari pihak tuan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih.

Sekian.

“ PENGGERAK AGENDA MAHASISWA”

(POONG YEW YANG)

Pengarah,
Program Computer Fair II 2009
merangkap
Penolong Ketua, Jabatan Latihan, Kepimpinan dan Keusahawanan
Majlis Perwakilan Pelajar
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
' 07-453 6922 (P) 012-6899910 (H/P)


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

5 comments

riyaz: Salam. BErharap MPP boleh pamerkan/ uploadkan sebarang pekeliling berkaitan dengan bilangan wakil pelajar yang masuk kedalam dewan KONVO 2009 nanti. Kerjasama MPP amat dihargai. TQ

PERATURAN & SYARAT-SYARAT UPACARA KONVOKESYEN KE-8 ( ISU KEMASUKAN WAKIL PELAJAR)


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Jadual Pengangkutan Bas Kolej Kediaman Bandar Universiti

Untuk makluman Kolej Kediaman Bandar Universiti merupakan kolej baru yang di buka sesi ini. Pihak MPP telah memberi cadangan jadual kepada pihak penyedia pengangkutan iaitu PPH. Bas Universiti akan digunakan dalam perkhidmatan ini. Sebarang penambaikkan daripada mahasiswa/i dialu-alukan.

Kampus Induk

Laluan Destinasi Pergi
Bandar Universiti - Dataran Anggerik


Laluan Destinasi Balik
Dataran Anggerik - Bandar Universiti

Kampus Bandar

Laluan Destinasi Pergi
Bandar Universiti - Kampus Bandar


Laluan Destinasi Balik
Kampus Bandar - Bandar Universiti

JADUAL PERJALANAN BAS KOLEJ KEDIAMAN TAMAN UNIVERSITI KE KAMPUS INDUK

il

Bil Bas

Waktu pergi

Bil Bas

Waktu balik

1

1

7.30 am

2

1

7.40 am

3

1

7.50 am

4

1

8.15 am

1

8.15 am

5

1

8.30 am

1

8.30 am

6

1

8.45 am

1

8.45 am

7

1

9.15 am

1

9.15 am

8

1

9.30 am

1

9.30 am

9

1

9.45 am

1

9.45 am

10

1

10.15 am

1

10.15 am

11

1

10.30 am

1

10.30 am

12

1

10.45 am

1

10.45 am

14

1

11.30 am

15

1

12.30 pm

16

1

1.30 pm (J off)

1

1.30 pm (J off)

17

1

1.40 pm (J off)

1

1.40 pm (J off)

18

1

1.50 pm (J off)

1

1.50 pm (J off)

19

1

2.15 pm (J off)

1

2.15 pm (J off)

20

1

2.30 pm

1

2.30 pm

21

1

2.45 pm

1

2.45 pm

22

1

3.15 pm

1

3.15 pm

23

1

3.30 pm

1

3.30 pm

24

1

3.45 pm

1

3.45 pm

25

1

4.15 pm

1

4.15 pm

26

1

4.30 pm

1

4.30 pm

27

1

4.45 pm

1

4.45 pm

28

1

5.15 pm

1

5.15 pm

29

1

5.30 pm

1

5.30 pm

30

1

5.45 pm

1

5.45 pm

31

1

6.15 pm

32

1

6.30 pm

33

1

6.45 pm

34

1

7.30 pm

1

7.30 pm

35

1

7.40 pm

1

7.40 pm

36

1

7.50 pm

1

7.50 pm

37

1

8.15 pm

1

8.15 pm

38

1

8.30 pm

1

8.30 pm

39

1

8.45 pm

1

8.45 pm

40

1

10.15 pm

41

1

10.40 pm

42

1

11.00 pm


Bil. 16, 17, 18, 19 tiada pengangkutan pada hari Jumaat . Harap maklum.

JADUAL PERJALANAN BAS KOLEJ KEDIAMAN TAMAN UNIVERSITI KE KAMPUS BANDAR

Bil

Bil Bas

Waktu pergi

Bil Bas

Waktu balik

1

1

7.30 am

2

1

8.30 am

3

1

9.30 am

4

1

10.30 am

1

10.30 am

5

1

11.30 am

1

11.30 am

6

1

12.30 Pm

1

12.30 Pm

7

1

1.30 pm (J off)

1

1.30 pm (J off)

8

1

2.30 pm

1

2.30 pm

9

1

3.30 pm

1

3.30 pm

10

1

4.30 pm

1

4.30 pm

11

1

5.30 pm

1

5.30 pm

1

6.30 pm






















* Memandangkan perkhidmatan pengangkutan Bandar Universiti menggunakan Bas Universiti maka penggunaan bas universiti untuk program-program aktiviti adalah terhad. Untuk makluman mahasiswa/i . Surat berkenaan adalah di rujuk.


Fadzil Hanid. Powered by Blogger.