Archive for May 2009


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

ANDA TANYA, KAMI JAWAB......

bas [ by amal on Tue 28th Apr 09, 10:32pm]
PERTAMA:saya nak kemukakan cadangan mengenai perkhidmatan bas dan van dimana masa perjalanan adalah tidak konsisten/tidak tetap, serta kurang profesional.

- letakkan waktu perjalanan bas dan van di perhentian bas supaya pelajar tidak keliru mengenai masa bas dan van tiba.
-pelajar dapat membuat aduan dengan lebih tepat apabila waktu tersebut diletakkan.
-ada kes apabila saya dan rakan-rakan bertanya mengenai waktu bas tiba.pemandu menjawab bas(perwira) tiba pada pukul 9, 9.30 dan seterusnya. padahal, kami telah menunggu bas pada pukul 8.45.malangnya, tiada bas yang tiba pada pukul 9.sejak saya dari tahun 1 sehingga tahun akhir, tiada perubahan ditunjukkan walaupun sudah beberapa kali saya dan rakan-rakan membuat aduan rasmi. oeh itu saya harap MPP pada kali ini dapat mengambil tindakan bijak dengan kuasa yg telah diberikan.

KEDUA:saya dapat berita x rasmi mengatakan konvo pada tahun ini diadakan di JB.saya dan rakan-rakan amat terkejut dan sangat kecewa apabila mendengar berita ini. ini kerana, mungkin inilah kali terakhir kami akan menjejakkan kaki di ''bumi UTHM'' ni.so, please..do something.. kami nak rasa jugak jadi warga UTHM buat kali terakhir..
jadi, dengan jawatan dan ''apa2'' yg korang dapat, tolong lah kami ni..
jasa korang amat kami hargai..
terima kasih..

Jawapan :

Terima kasih atas aduan dan cadangan yang telah dibuat…Kami selaku MPP berbesar hati di atas kerjasama yang diberikan daripada pihak pelajar…

Respon aduan Pertama.

Untuk makluman, jadual bas dan van telah di gubal mengikut keperluan pelajar dan berkuatkuasa pada 16 mac yang lepas. Pada 15 mac bersamaan hari ahad pukul 9.00 mlm telah diadalan dialog mahasiswa (isu Pengangkutan) dan penjelasan berkaitan dengan jadual baru. Dialog mahasiswa ini berlangsung serentak di Kolej Kediaman Perwira dan Melewar. Sistem kali ini setiap pergerakan bas dan van akan dicatit pergerakan keluar dan masuk oleh Pengawal keselematan dari kolej Kediaman ke induk dan kampus Bandar dan sebaliknya. Pemandu dikehendaki melengkapkan pergerakkan sebanyak 30 trip sehari dengan kekuatan 5 buah bas dan 15 buah van. Sekiranya bas dan van tidak melakukan pergerakkan ataupun melakukan pergerakan kurang daripada 30 trip akan di denda. Melalui sistem ini pihak kami dapat mengenalpasti aduan pelajar tersebut berasa atau tidak melalui rekod pergerakan bas yang dibuat. Setiap aduan yang dibuat akan disemak di dengan pengawal keselamatan bagi membuktikkan bahawa aduan tersebut benar. Kemuncaknya pada 17 April di mana Pegawai Keselamatan telah membentangkan laporan pergerakan bas dan van tersebut di hadapan TNC HEPA. Banyak perkara yang akan di perbaiki bagi melicinkan lagi system pergerakan bas dan van. Walau bagaimanapun sejak pelancaran jadual baru tersebut aduan terhadap bas dan van telah berkurangan. Alhamdullilah.

Tetapi yang mengecewakan tidak sampai 20 % penghuni kolej yang hadir semasa dialog mahasiswa dibuat. Apa yang menyedihkan pihak kami apabila pelajar mahukan aduan mereka di beri maklumbalas secepat yang mungkin tetapi bila pihak MPP cuba memberi maklum balas dengan baik pelajar tidak memberi kerjasama yang baik. Rentetan daripada pekara itu dengan mudah pengadu membuat spekulasi bahawa MPP tidak melakukan kerja. Setakat ini pelajar yang membuat aduan adalah dikalangan pelajar yang tidak mengetahui jadual bas baru. Apapun MPP akan cuba menjawab setiap aduan yang pelajar buat. Setiap cadangan yang anda berikan amat kami hargai…mohon kerjasama dari pihak anda untuk terus memberikan kerjasama. Jikalau pihak anda ingin melihat bukti pergerakkan bas dan van boleh lah berhubung dengan Pegawai Keselamatan En. Yusuf Romli.

Respon aduan kedua

Pada 31 Mac yang lepas, MPP UTHM telah mengadakan mesyuarat bersama Naib Canselor. Antara perkara yang dibincangkan adalah Tempat Konvokesyen. Pada asalnya memang Konvokesyen kali ini akan dibuat di Persada, JB. Selaku MPP, kami teguh dengan pendirian kami untuk mengajukan kehendak pelajar untuk mengadakan Konvokesyen di UTHM. Maka di akhir usul disampaikan NC telah BERSTUJU dengan memberi syarat salah seorang ibu/ bapa sahaja yang dibenarkan masuk ke dewan konvo. Ini kerana kapasiti dewan tidak dapat menampung jumlah graduan. Kini dengan rasminya Konvokesyen Ke-8 akan diadakan di UTHM setelah dipersetujui oleh SENAT baru-baru ini..


Yang benar,

Amir Hamsah Bin Arifin
Pengerusi Kebajikan & Pengaduan Awam
Menjawab b/p YDP


tarikh konvo.. [ by budak sabah on Thu 07th May 09, 4:01pm]
salam..
bukan nak mengadu.. juz nak minta mPP dapatkan tarikh-tarikh cadangan majlis konvo. tarikh tu penting untuk tempahan tiket kapal terbang graduan dan parents dari BORNEO ke semenanjung. makin lambat tempah,makin mahal harga tiket. kalau dapat tarikh sebenar lagi o

Jawapan :

Berkenaan tarikh Majlis Konvokesyen, setakat ini tarikh yang telah MPP maklum tarikh sebenar adalah pada 8,9,10 Ogos 2009....... harap maklum.......

Yang benar,

Mohammad Khairul Izzat Bin Ariss
Timbalan Yang Di-Pertua
Menjawab b/p YDP

Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM [ by riyaz on Sun 10th May 09, 4:55pm]
Assalamualaikum,

Pertama sekali saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana menyediakan perkhidmatan aduan secara online seperti ini kepada pelajar2 UTHM.

Isu yang saya ingin bangkitkan ialah berkenaan Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM dimana antara syarat2 terkandung dalam perbincangan dengan Dato'' NC, dimana hanya seorang sahaja (bilangan) dibenarkan masuk kedalam majlis istiadat konvekesyen.

Saya mewakili pelajar tahun ahkir yang lain, berpendapat bahawa syarat ini agak kurang relevan walaupun faktor kapasiti yang menjadi ukuran dalam penentuan akan syarat tersebut. Antara rasional yang mungkin saya sempat bangkitkan adalah bekenaan peluang ibu dan bapa untuk melihat anak mereka menerima scoll secara langsung dalam satu majlis adalah satu detik yang amat manis selepas mereka bertungkus lumus membesarkan kita sehingga berjaya menjejak kaki ke menara gading.

Oleh yang sedemkian, adalah wajar kepada mereka untuk mendapat peluang untuk melihat sendiri bagaimana anak mereka menerima ijazah masing2. Para pelajar tahun akhir berpendapat, situasi seperti ini akan menjadikkan pelajar berasa serba salah untuk memilih siapakah orang yang patut diberi peluang masuk. Contoh, pelajar terpaksa memilih antara ibu atau bapa untuk masuk kedalam istiadat konvekesyen, dimana saya yakin pemilihan ini amatlah berat sekali.

Berikutan itu, saya ingin mencadangkan beberapa cadangan agar bilangan wakil pelajar boleh dikekalkan kepada dua (2) wakil seorang. Antara cadangan adalah seperti berikut:-

1. Sesi istiadat dilanjutkan tempoh daripada 3 hari kepada 4 atau 5 hari bergantung kepada bilangan pelajar yang akan grade.

2. Sesi istiadat diadakan 3 sesi sehari (pagi, petang dan malam) untuk memastikan semua pelajar akan tamat menerima ijazah masing2 dalam tempoh 3 hari tersebut.

3. Tempat istiadat ditambah menjadi 2 tempat. Cadangan penambahan adalah di Dewan Peperiksaan F2 atau di Komplex G3 (dewan A) atau di Persada, Johor.

Semoga pemohonan kami (semua pelajar tahun akhir yang layak untuk grade) untuk mengekalkan bilangan wakil pelajar kepada 2 orang setiap pelajar akan mendapat perhatian yang sewajarnya.

Sekian, terima kasih.

Jawapan :

K.I.V = Dalam proses ..... akan dikemaskini selepas mendapat jawapan.........

nak Tanya Tentang Sistem Pos [ by keyroolz on Thu 19th Mar 09, 3:50pm]
sy igin tahu bagaimana sistem pos berfungsi di uthm ni?
sbagai contoh,
sy tgal di kolej kediaman melewar, jika barangan dipos ke sini...yg pasti brg tu mesti sampai ke pejabat pos parit raja kan?
persoalan sy, adakah brg dr pejabat pos parit raja akan terus di hantar ke kolej kediaman melewar????dan sy hya perlu mengambil brg itu di pejabat melewar???
ke brg tu dr pejabat pos parit raja dihantar ke kampus utama uthm dulu baru di agihkan mengikut kolej kediaman?
tlg jwb dgn secepat mungkin..
terima kasih byk2...

Jawapan :

Salam..

Menjawab kepada soalan saudara, disini ingin diperbetulkan bahawa segala surat-surat yang dihantar kepada alamat Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) adalah tidak akan dihantar ke pejabat pos parit raja terlebih dahulu, bahkan akan terus dihantar ke Pejabat Pendaftar UTHM… apabila surat2 ini smpai ke Pejabat Pendaftar… Unit Pengurusan Sistem akan membahagi-bahagikan dan merekod surat tersebut mengikut kolej-kolej kediaman, pejabat-pejabat tanggungjawab (PTJ), pejabat-pejabat pentadbiran,fakulti-fakulti dan lain-lain lagi… pada setiap hari, seorang staf yang ditugaskan dari kolej kediaman atau pun dari pejabat-pejabat tersebut akan mengmbil surat mengikut pejabat masing-masing untuk diberikan kepada yang empunya surat..

Bagi surat-surat pelajar yang dihantar menggunakan alamat kolej kediaman, mereka boleh mendapatkan surat tersebut dikolej-kolej kediaman.. cara pembgian surat tersebut kepada pelajar adalah bergantung kepada pentadbiran kolej kediaman tersebut samada secara dengan meletakkan surat tersebut dipejabat kolej kediaman dan pelajar akan mengmbil sendri surat tersebut atau dengan menelefon atau membuat announcement… itu adalah bergantung kpd kolej kdiaman tersebut.

Biasanya surat yang dihantar menggunakan pos biasa atau pos laju, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 3-5 hari… manakala bagi courier, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 1-2 sahaja dari tarikh surat diposkan…adalah diingatkan bahawa pelajar perlu mendapatkan dan memeriksa surat yana dihantar dikolej kediaman terlebih dahulu,.. sekiranya tiada dikolej kediaman barulah boleh memeriksanya dipejabat pendaftar..

Adalah digalakkan disini bahawa, sekiranya pelajar ingin surat mereka selamat sampai dan diterima… pelajar perlulah menulis nama penuh, no kad metric, no tel (jika perlu),alamat kolej kediaman, dan alamat Universiti yang lengkap…pelajar juga digalakkan menggunakan pos laju,pos express atau courier2 yang berdaftar berbanding pos biasa yang menggunakn setem supaya sekiranya berlaku kelewatan, pihak pej. Pendaftar boleh membantu memndapatkan suratsurat tersebut… tersebut menggunakn no siri yang terdapat pada

Yang benar,

Mazni Bin Sariff
Pengerusi jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah
Menjawab b/p YDP



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Salam Perpisahan buat teman...........




Sahabatku yang jauh di mana-mana,
Teruslah berjuang mendidik anak bangsa...
Teruslah berjuang...
Teruskan setiap langkah-langkahmu yang tak terbaca,
Aku disini kan memberimu semangat ganda...

Agar engkau mampu menghasilkan generasi kita yang InsyaAllah bisa sempurna...
Seperti para pujangga-pujangga yang ternama.

Sedikt sajak kucoretkan sebagai salam perpisahan buat sahabat-sahabat sekelas sekalian. Andai ku diberi pilihan untuk memilih masa berhenti, pastilah ku akan memilih untuk detik jam berhenti tatkala ini supaya secebis waktu dapat ku luangkan masa bersama kalian sahabat-sahabatku. Pengorbanan sahabat-sahabat untukku pastilah ku kenang. Dalam hampir 2 tahun ini, sejak diriku menjadi MPP pastilah tidak tergambar keperitan yang kalian tanggung untuk diriku ini. Perjuanganku dalam kehidupan MPP telah ditampung oleh kefahaman sahabat-sahabat yang penuh kesabaran sedaya upaya memberikan pendorong kejayaan tatkala ku kelemahan menghadapi pelbagai dugaan. Pastilah ku orang paling bertuah kerana sahabat-sahabat sekalian sering kali membelaku tatkalaku dimarahi di dalam kelas kerana kesibukanku. Terima kasih kerana memahami perjuanganku ini. Hutang budi kalian pastilah tidak terbalas dalam hayatku ini.

Sahabat-sahabat juga tidak pernah mengeluh tatkala menyiapkan kerja berkumpulan tanpa kehadiranku. Sekali lagi terima kasih kepada kalian kerana tidak pernah melupakan namaku sekali dalam tugasan2 tanpapun kuminta diisi nama. Ternyata dalam hayat ini ku telah berjumpa sahabat sejati seperti kalian. Pasti kumerindui kalian selepas ini. Berat hatiku ini melepaskan kalian pergi meninggalkan diriku ini. Ya... Hidup perlu di teruskan.... manusia datang dan pergi.... pasti ku merindui gelak tawa kita di dalam kelas dalam mengejar cita-cita menjadi seorang pendidik. Ya... pekerjaan yang amat mulia di dunia ini adalah mendidik, sepertimana ikrar kita untuk bersama-sama mendidik memajukan anak bangsa kita. Pastilah cabaran menjadi pendidik pada masa kini merupakan satu cabaran kepada kalian. Tatkala masyarakat kini mula hilang hormat kepada guru yang berpenat lelah dalam mendidik anak bangsa kita, kalian sanggup ke hadapan menyahut cabaran dan menelan kepahitan oleh pendidik masa kini, anggaplah ini sebagai satu cabaran bagi kalian mebawa perubahan sebagai guru-guru pada masa depan.

Diriku pula moga-moga dipermudahkan Allah S.W.T untuk menjejak sahabat-sahabat kalian dalam 6 bulan mendatang menjadi seseorang pendidik. Mungkin kalian merasakan perjuanganku ini hanya membazir masaku sahaja. Ya.. memang lebih cepat tamat belajar lebih cepat dapat kerja dan pastilah lebih cepat memegang duit. Itulah perbedaan manusia, mempunyai kesukaan masing-masing. Tatkala sahabat-sahabat lebih suka dengan mengejar hala tuju cita-cita masing-masing. Diriku ini pula suka dalam hal-hal yang mendatangkan kepuasan hidup seperti bidang politik kampus ini yang menjadi darah dagingku kini. Kerana hasil penelitianku sememangnya menjadi seorang guru merupakan sumbangan yang bermakna kepada agama, bangsa dan negara. Tetapi sekiranya seseorang yang ingin melakukan perubahan keseluruhan bangsanya pastilah tiada jalan lain selain keazaman politik yang kuat dan menjadi pemimpin politik satu hari nanti. Pastilah jalan ini penuh liku, dan diriku ini dalam proses menyiapkan diri menghadapi peperangan demi cita-cita murniku ini. Kalau diriku tersungkur di tengah jalan sekurang-kurangnya ku telah belajar dalam tempoh ini dan sesekali ku tidak menyesal dan gentar dalam meneruskan perjalanan perjuangan ini. Allah S.W.T sentiasa bersama hamba-Nya yang benar.

Kenangan itu adalah realiti yang telah berlalu. Pastilah separuh kekuatanku ini pergi bersama semangat kalian. Tetapi ku juga beroleh kekuatan baru bersama sahabat-sahabat perjuanganku di dalam MPP. Pastilah tiada galang ganti untuk persahabatan 3 tahun kita bersama-sama ini. Selamat tinggal sahabat2 karibku Zul, Faiz, Arif, Azila, Irshad, Along, Hollis, Adilla, Ain, Hamidah, Nabila, Wani, dan Hajar. Akhir kata kumohon sepuluh jari sepanjang persahabatan ini sekiranya kutersalah kata, tersilap perbuatan dan melukakan hati kalian. Sekiranya ada ianya kulakukan tanpa kusedari, begitu juga dengan kalian tidak perlu memohon maaf kepadaku kerana tidak sekelumit pun perbuatan kalian yang menyebabkanku terasa hati dan menyimpan dendam. Sekian salam perpisahan dari sahabatmu ini.


Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

Pelajar Kelas 4 BBV Seksyen 1

Fakulti Pendidikan Teknikal

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

2 comments

Agama Islam dan Kedudukan dalam PerlembagaanPERUTUSAN BULAN MEI YDP MPPUTHM SESI 08/09


Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan


UTHM 2 Mei - Alhamdulillah marilah kita bersama-sama memanjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya dapat saya memberi perutusan bagi bulan Mei.

Sesungguhnya jawatan ini satu amanah Allah S.W.T yang seharusnya saya pikul dengan rasa penuh tanggung jawab dan jujur. Dalam memperjuangkan kebajikan mahasiswa, sudut yang harus dilihat ialah sejauh mana kefahaman mahasiswa terhadap peranan utama organisasi yang dikenali sebagai Majlis Perwakilan Pelajar. Fungsi utama MPP ialah sebagai medium pengantara di antara mahasiswa dan pihak pentadbiran universiti. Dalam erti kata lain, MPP berperanan untuk menyampaikan segala permasalahan yang dialami oleh para mahasiswa ke pihak universiti dan jika perlu, ke pihak yang lebih tinggi dalam usaha memastikan permasalahan itu selesai atau terjawab.

Dalam keadaan sekarang adalah penting untuk mahasiswa untuk bersatupadu agar suara mahasiswa lebih didengari dalam memastikan agenda kebajikan mahasiswa didengari. Memandangkan kita hidup dalam masyarakat majmuk, suasana harmoni yang telah wujud haruslah dikekalkan. Perbalahan akan sentiasa wujud di mana-mana kerana naluri semulajadi manusia yang mempunyai pelbagai pemikiran akan melahirkan ideologi yang berlainan. Tetapi bila kita bercakap soal Agama, Bangsa dan Negara seharusnya ianya mendapat keutamaan di mana individu atau kumpulan-kumpulan tertentu dapat menyingkirkan kepentingan peribadi dalam menjayakan agenda perpaduan bagi menjamin keharmonian kampus.


Bersyukur kerana saya dapat meluangkan waktu walaupun pada dasarnya sepatutnya saya pergi pada 2hb dan 3hb Mei 2009 ke bengkel pembentangan kertas kerja bagi konvesyen MPP Se-Malaysia. Tetapi memandangkan saya masih mempunyai kertas bagi peperiksaan akhir pada 5hb ini maka saya meminta seorang sahabat, ahli MPP yang sudah habis kertas untuk pergi ke bengkel tersebut mewakili pihak saya, walaupun sebenarnya beliau sudah mempunyai komitmen lain, tapi masih sanggup menolong saya yang sememangnya kepenatan dalam minggu ini dengan pelbagai isu pastilah hanya Allah S.W.T yang dapat membalas pengorbanan beliau. Sudah pastilah sukar untuk saya dalam meluangkan waktu untuk membalas segala komen memandangkan kerja-kerja MPP yang sudah sedia ada. Dalam keadaaan peperiksaan akhir ini, saya juga dalam penyelidikan bagi membuat kertas kerja untuk pembentangan semasa konvensyen MPP. Dengan beberapa isu yang memaksa saya untuk campur tangan menyebabkan jadual saya yang sudah sedia padat bertambah padat dalam usaha memastikan kebajikan pelajar yang menjadi modus operandi utama saya sebagai MPP tercapai. Pastilah ia menuntut pengorbanan yang tinggi dalam saya memastikan akademik saya turut terjaga. Saya juga ingin berkongsi pengalaman dalam menghadapi kesukaran untuk memberi penjelasan kepada pensyarah-pensyarah berkenaan mengenai tugas-tugas MPP yang menyebabkan saya terpaksa tidak hadir ke kuliah dan sering menghantar tugasan lewat berbanding pelajar lain. Istilah datang ke sini untuk belajar atau menjadi MPP pastilah terngiang-ngiang di telinga ahli MPP memandangkan pengalaman dua tahun saya menjadi MPP.


Saya mengambil kesempatan untuk memberi pandangan beberapa isu yang saya di minta membuat penjelasan. Berkenaan isu Penentuan Status Agama Anak adalah melibatkan isu sensitif kerana mempunayi unsur keagamaan. Kita perlu melihat daripada perspektif sebagai seorang Islam kerana di dalam perlembagaan telah meletakkan Agama Islam itu sebagai Agama Rasmi Persekutuan seperti termaktub dalam Perkara 3 :

(1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan ; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

Dalam hal ini pasti timbul kegusaran kepada penganut bukan Islam. Penjelasan-penjelasan yang meyakinkan juga harus di berikan kepada mereka dalam menjaga keharmonian yang sudah sedia ada wujud. Seperti di dalam perenggan Perkara 3 (1) ; Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan ; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan sepatutnya sudah memadai dengan implementasi di negara ini di mana kita lihat penganut agama lain bebas untuk menunaikan kewajipan mereka dan juga pemberian cuti-cuti khas perayaan keagamaan. Penganut bukan Islam perlu memahami kewajaran penganut Islam dalam mempertahankan beberapa perkara mengenai hak-hak Islam, pastilah sekiranya hak-hak ini diperkatakan sehingga melampaui batasan akan mencetuskan perasaan tidak senang umat Islam. Adalah penting hal-hal sensitif ini di bendung sebelum ianya menjadi barah sentimen keagamaan sehingga boleh tercetusnya perkara yang lebih besar seperti peristiwa 13 Mei. Pendapat saya, adalah perlu dalam kes-kes seumpama ini dengan mendengar dahulu daripada pelbagai pihak yang bertanggungjawab dalam Hal Ehwal Agama Islam seperti Majlis Fatwa sebelum memutuskan sesuatu dasar yang melibatkan agama Islam walaupun Kabinet mempunyai beberapa kuasa tertentu dalam penentuan dasar. Dalam kes ini Perkara 12. Hak berkenaan dengan pendidikan. (4) Bagi maksud Fasal (3) agama seseorang yang di bawah umur lapan belas tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapanya atau penjaganya, sepatutnya sudah memadai untuk kita merungkap kes ini.

Untuk pendapat berkenaan isu sosial, isu keselamatan pelajar lelaki dan perempuan keluar masuk berdua-duaan di dalam kereta juga permasalahan yang harus dilihat dengan mendalam. Seperti mana yang kita lihat penguatkuasaan larangan tersebut dilihat berjaya di Kolej Kediaman Melewar dan Perwira. Masalah utama adalah di lihat berlaku di pintu masuk utama Kampus Induk di mana penguatkuasaan untuk itu di lihat bermasalah kerana tiada peruntukkan di dalam mana-mana pekeliling universiti bagi menghalang perkara ini berlaku. Walaupun jauh di sudut hati saya, secara peribadi menyokong salah satu usaha pencegahan gejala sosial yang di cadangkan, saya juga harus melihat aspek pelaksanaannya tidak akan menyusahkan pelajar dan pihak yang bertanggungjawab untuk melaksanakannya. Cadangan bagi MPP mengusulkan cadangan ini saya akan usulkan kepada Jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah MPP yang akan bermesyuarat dengan setiap Biro Kerohanian dan Etika Jawatankuasa Kolej Kediaman pada 3 Mei 2009 dalam motif rancangan usaha menaikkan sahsiah pelajar. Pastilah cadangan-cadangan tersebut akan mengalami permasalahan-permasalahan sampingan seperti kesesakan yang berlaku sekiranya pada waktu-waktu puncak dilaksanakan perkara ini dan definisi berdua-duaan di dalam kereta bagi yang Islam dan bukan Islam dan kelongaran-kelongaran untuk kes-kes khas yang pasti akan berlaku kemudian hari. Semuanya akan diperhalusi terlebih dahulu sebelum daripada peringkat saya sebagi YDP akan melihat hasil perbincangan mesyuarat tersebut untuk di bawa ke mesyuarat MPP bagi penghasilan proposal atau kertas kerja kepada pihak universiti.


Untuk isu masa kemasukan pelajar perempuan yang di cadangkan pada 10 malam dan hangat diperdebatkan di blog ini. Saya telah cuba melihat dalam pelbagai aspek yang perlu di berikan perhatian. Pastilah cadangan ini dilihat salah satu usaha dakwah bagi membanteras gejala-gejala tidak sihat yang dibimbangkan pencadang mungkin akan berlaku pada lewat malam jika tiada langkah pencegahan konkrit di buat.


Ini membawa kembali kenangan saya kepada rumah saya di kampung. Ketika waktu kecil saya bersama-sama adik-beradik lain sememangnya telah di ajar dalam suasana konservetif di mana kawalan tradisional yang agak ketat. Selepas balik mengaji, kami akan mengulangkaji pelajaran atau beristirehat di depan televisyen bersama-sama keluarga. Paling tidak kurang pun bermain-main bersama-sama jiran di pekarangan luar rumah. Pastilah kekangan-kekangan ini yang membentuk jatidiri saya sekarang tetapi dalam saya menginjak usia ke alam remaja sedikit kebebasan telah diberikan kepada saya sebagai anak lelaki untuk balik pada lewat malam itupun dengan kebenaran keluarga atas-atas sebab tertentu yang munasabah. Dalam pada itu, sememangnya adik-beradik perempuan, diberikan kawalan yang lebih ketat oleh keluarga atas memenuhi nilai-nilai murni tradisi.

Implementasi penyesuaian kawalan waktu di universiti kepada kaum hawa di lihat seperti cadangan yang menarik untuk saya sokong. Tetapi setelah melihat secara mendalam pastilah kita perlu melihat kembali kepada tujuan asal cadangan tersebut telah melebihi keraguan munasabah kerana akan menyusahkan pelajar-pelajar perempuan yang mempunyai urusan akademik dalam bentuk-bentuk perbincangan dan lain-lain perkara. Walhal pukul 12 pun kadang-kadang mempunyai kekangan tertentu kepada pelajar-pelajar untuk menyiapkan kerja-kerja akademik ini. Pastilah sepatutnya pelajar-pelajar sedar untuk menyiapkan kerja yang memerlukan perbincangan antara lelaki dan perempuan secara berkumpulan perlu dilakukan sebelum detik 12 malam. Saya melihat dasar jam 12 adalah kelonggaran yang diberikan bagi memudahkan urusan akademik pelajar.


Saya juga telah mencari banyak sumber-sumber tetapi tidak mejumpai nas-nas yang dapat menyokong pelaksanaan cadangan tersebut walaupun bertujuan untuk mencegah kemungkaran. Saya beranggapan pelajar-pelajar ini pastilah berniat baik bagi tujuan duduk berbincang dalam kewajipan mereka mengejar ilmu. Saya kembali merujuk beberapa pemberat dalam menuntut ilmu bagi menguatkan hujah saya untuk memberikan sedikit kelonggaran kepada pelajar perempuan di kampus.


Menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap muslim. Ini adalah berdasarkan sabda Nabi s.a.w.

طلب العلم فريضة على كل مسلم

Maksudnya: “Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam”


Riwayat Ibnul Abdil Barr.


Timbul persoalan; apakah ilmu yang wajib dituntut? Adakah ilmu agama sahaja atau ilmu-ilmu lain? Dalam perbincangan ulama, Al-Ghazali (1988) menyebutkan bahawa kerana adanya Alif Lam pada perkataan itu ( العلم ) maka ia menjadi ma’rifah. Jadi ilmu yang wajib dituntut itu ialah ilmu agama sahaja. Ilmu lain tidak sampai ke martabat wajib. Walau pun demikian, Al-Ghazali (1975) membahagikan wajib itu kepada dua jenis, iaitu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. Ilmu Fardhu Ain ialah segala macam ilmu untuk mengenal Allah, mengetahui sifat-sifat Allah, mengetahui perkara ghaib, mengetahui cara beribadat, halal dan haram, mengetahui ilmu yang berkaitan dengan menjaga hati dan amalan hati, seperti sabar, ikhlas, hasad, ujub, takabur dan sebagainya. Di sinilah lahir istilah-istilah ilmu Tauhid, Feqah dan Tasawuf. Di tampat yang lain Al-Ghazali (1988) mengistilahkan dengan ilmu Mu’amalah dan ilmu Mukasyafah. Semua ini dipanggil Ilmu Syara’. Ilmu Fardhu Kifayah ialah ilmu yang perlu diketahui untuk keperluan dan keselesaan hidup di dunia. Tanpanya manusia menempuh kesusahan dan tidak dapat menyempurnakan tuntutan Fardhu Ain. Contohnya seperti ilmu perubatan, kejuruteraan, perindusterian, matematik, ekonomi, politik dan lain-lain. Maksud Fardhu Kifayah ialah cukup jika ada seorang daripada satu kumpulan orang Islam yang belajar ilmu itu dan semua orang dalam kumpulan itu terlepas daripada dosa. Sebaliknya jika tidak ada seorang pun dalam kumpulan itu yang mengetahui ilmu ini, maka semua orang dalam kumpulan itu berdosa (Al-Ghazali, 1988).


Selain itu saya juga berpendapat masa belajar berkumpulan antara lelaki dan perempuan juga haruslah mematuhi adab-adab kesopanan yang dituntut islam. Masa sehingga jam 12 malam perlulah dimanfaatkan sebaik mungkin dan atas dasar untuk mempermudahkan urusan pelajar dalam menuntut ilmu. Saya telah merujuk artikel karangan Hafiz Firdaus Abdullah seperti di bawah.


Terdapat tiga cara utama untuk mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini. Sebelum menyenaraikan cara-cara tersebut, ingin saya tegaskan bahawa seseorang itu hendaklah terlebih dahulu memastikan bahawa sesuatu kepelbagaian pendapat tersebut benar-benar duduk dalam kategori pertama ini. Jika ragu-ragu atau tidak pasti, cara-cara yang bakal disenaraikan di bawah tidak boleh dipraktikkan.


Pertama: Menerima Dan Mempraktikkan Semua Pendapat.

Jika di dalam sesuatu perkara terdapat kepelbagaian pendapat, hendaklah diterima dan dipraktikkan semua pendapat yang wujud dalam kepelbagaian tersebut. Tidak boleh menerima satu pendapat sahaja kerana ia bererti menyempitkan sesuatu yang luas. Tidak boleh mempraktikkan satu pendapat sahaja kerana ia akan memberi sangkaan kepada orang awam bahawa dalam perkara tersebut hanya ada satu pendapat. Malah, sangkaan tersebut akan beralih kepada satu keyakinan palsu bahawa hanya apa yang dipraktikkan adalah betul manakala praktik lain adalah salah.


Kedua: Memberi Prioriti Kepada Usaha Lain Yang Lebih Penting.

Tidak dinafikan bahawa di dalam sesuatu kepelbagaian pendapat, seorang itu mampu mengkaji dan mengunggulkan satu pendapat yang paling kuat (rajih). Akan tetapi apa yang dianggap kuat olehnya mungkin dianggap lemah (marjuh) oleh orang yang lain dan demikianlah sebaliknya. Perkara ini, yakni timbul tenggelam antara rajih dan marjuh, tidak pernah akan mengenal titik noktah.

Maka apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini, seseorang itu hendaklah mempraktikkan Fiqh al-Awlawiyyat. Fiqh al-Awlawiyyat ialah memberi prioriti kepada perkara yang sememangnya memerlukan prioriti mengikut tempat, masa dan keadaan. Seorang muslim yang cemerlang, hebat dan mengharapkan rahmat Allah bukanlah terdiri daripada mereka yang melakukan amalan sesuka hatinya, akan tetapi adalah mereka yang mampu menilai antara beberapa amalan yang ada, manakah yang patut diberi tumpuan demi manfaat untuk seluruh umat Islam.


Memerah fikiran dan mengembeling tenaga untuk membeza antara yang rajih dan marjuh bagi sesuatu kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama tidak sepatutnya menjadi prioriti seorang muslim yang hendak mencari rahmat Allah pada masa dan zaman kini. Terdapat banyak isu lain yang sepatutnya diberi prioriti, seperti membanteras bid‘ah, membetulkan penyelewengan agama oleh golongan Islam Liberal, Syi‘ah, Orientalis dan media, berdakwah kepada golongan bukan Islam dan melakukan amar ma’ruf serta nahi mungkar.

Ketiga: Memberi Tumpuan Kepada Pendapat Yang Lebih Memudahkan.

Seandainya di dalam sesuatu kepelbagaian terdapat pendapat atau hukum yang lebih memudahkan umat Islam, hendaklah diberi tumpuan kepada pendapat atau hukum tersebut. Ini disebut sebagai Fiqh al-Taysir dan ia memang selari dengan tuntutan al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam al-Qur’an umpamanya, Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengajar kita sebuah doa yang berbunyi:

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى

الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٨٦)


"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.


Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga pernah berpesan:

يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا.


Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan.

Contoh pendapat yang lebih mudah dalam kepelbagaian pendapat yang dibenarkan adalah syarat yang membolehkan seseorang itu mempraktikkan hukum-hukum musafir. Secara umumnya pendapat tentang syarat-syarat boleh dibahagikan kepada dua:


Pendapat Pertama adalah yang meletakkan jarak minima dan tempoh maksima sebelum seseorang itu dapat mempraktikkan hukum-hukum musafir. Pendapat ini seterusnya terbahagi kepada beberapa pendapat yang lain. Masyhur di Malaysia, jarak minima ditetapkan sebagai 90 kilometer manakala tempoh maksimun ialah 3 hari. Jika seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi 90 kilometer dan keseluruhan perjalanan itu pula kurang daripada 3 hari, maka dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.

Pendapat Kedua adalah yang tidak meletakkan apa-apa jarak minima atau tempoh maksima. Asalkan seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi kebiasaan dan tidak berniat untuk menetap dalam perjalanan tersebut, dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.

Jika dianalisa, Pendapat Kedua adalah lebih memudahkan dan mendekati tujuan syari‘at Islam yang ingin mengelakkan kesukaran bagi seorang yang sedang bermusafir. Ini kerana individu yang berlainan akan menghadapi kadar kesukaran yang berbeza antara satu sama lain dalam perjalanan yang saling berlainan. Menetapkan syarat yang sama bagi semua individu dalam semua perjalanan menjauhi tujuan syari‘at di sebalik hukum musafir itu sendiri.


Adakalanya sebahagian orang keberatan untuk menyampaikan sesuatu yang memudahkan umat kerana sikap berhati-hati dan bimbang kemudahan tersebut akan diperlecehkan oleh masyarakat. Keberatan ini tidak sepatutnya timbul kerana dua sebab:


1. Sikap berhati-hati memang baik, namun hendaklah juga berhati-hati agar sikap tersebut tidak diletakkan pada tempat yang salah. Dalam kes ini, sikap berhati-hati tidak boleh dijadikan alasan untuk menyembunyikan sesuatu yang mudah kerana kemudahan itu sendiri merupakan roh atau tujuan syari‘at Islam. Menyembunyikan sesuatu yang mudah bererti menyembunyikan Islam yang sebenar dan seseorang itu lebih patut berhati-hati daripada melakukan kesalahan seumpama ini.

2. Orang yang memperlecehkan hukum agama bukanlah mereka yang mempraktikkan kemudahan agama secara berlebih-lebihan, akan tetapi adalah mereka yang tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama. Oleh itu tidak perlu bimbang akan kemungkinan sesuatu kemudahan agama akan diperlecehkan oleh masyarakat. Malah sesuatu yang lebih patut dibimbangkan ialah, kenapa sebahagian masyarakat tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama? Mungkinkah, saya ulang: mungkinkah salah satu daripada faktor utama adalah kerana mereka selama ini dipaksa dengan pelbagai hukum yang berat dan azab yang menakutkan sehingga akhirnya mereka berputus asa dan menjauhkan diri daripada agama? Saya buka soalan ini untuk renungan para pembaca sekalian.


Saya kembali kepada objektif utama MPP adalah bagi menjaga kebajikan pelajar. Dalam hal ini saya melihat beberapa perkara dalam menentukan keputusan yang saya ambil. Keputusan-keputusan yang diambil adalah daripada mesyuarat-mesyuarat MPP. JKK dan pihak universiti sebelum keputusan akhir yang saya akan ambil. Keputusan ini akan memberi kesan kepada semua pelajar seperti kes perpindahan pelajar kanan ke kolej-kolej baru dengan mengambil pendekatan untuk menyokong dasar universiti tetapi bersyarat seperti kenyataan saya sebelum ini dan resolusi yang telah MPP dan JKK hasilkan. Dengan merujuk beberapa pemberat seperti yang saya lampirkan dan juga memohon hidayah daripada Allah S.W.T, saya mengmbil keputusan drastik ketika itu bagi penyelesaian jangka pendek dan juga membuat perancangan jangka panjang yang akan saya susuli kemudian. Rujukan saya dengan mengambil beberapa pemberat iaitu daripada (Hadis 40 - Imam An-Nawawi).


HADIS 27

‫ﻋﻦ اﻟﻨﻮاس ﺑﻦ ﺳﻤﻌﺎنt ‫ﻋﻦ اﻟﻨﺒﻲe ‫ﻗﺎل: )) اﻟﺒﺮ ﺡﺴﻦ اﻟﺨﻠﻖ. واﻹﺛﻢ ﻣﺎ ﺡﺎك ﻓﻲ ﻧﻔﺴﻚ ‫وآﺮهﺖ أن یﻄﻠﻊ ﻋﻠﻴﻪ اﻟﻨﺎس ((. رواﻩ ﻣﺴﻠﻢ. وﻋﻦ واﺑﺼﺔ ﺑﻦ ﻣﻌﺒﺪt ‫ﻗﺎل: )) أﺗﻴﺖ رﺳﻮل ‫اﷲe ‫ﻓﻘﺎل: ) ﺟﺌﺖ ﺗﺴﺄل ﻋﻦ اﻟﺒﺮ؟ ﻗﻠﺖ: ﻧﻌﻢ. ﻗﺎل: اﺳﺘﻔﺖ ﻗﻠﺒﻚ اﻟﺒﺮ ﻣﺎ اﻃﻤﺄﻧﺖ إﻟﻴﻪ اﻟﻨﻔﺲ (( ‫واﻃﻤﺄن إﻟﻴﻪ اﻟﻘﻠﺐ، واﻹﺛﻢ ﻣﺎ ﺡﺎك ﻓﻲ اﻟﻨﻔﺲ وﺗﺮدد ﻓﻲ اﻟﺼﺪر وإن أﻓﺘﺎك اﻟﻨﺎس وأﻓﺘﻮك .‫ﺡﺪیﺚ ﺡﺴﻦ رویﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﻣﺴﻨﺪي اﻹﻣﺎﻣﻴﻦ؛ أﺡﻤﺪ ﺑﻦ ﺡﻨﺒﻞ واﻟﺪارﻣﻲ ﺑﺈﺳﻨﺎد ﺡﺴﻦ

Daripada al-Nawwas ibn Sam'aan r.a. daripada Nabi SAW baginda bersabda: Kebajikan itu ialah keelokan budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci orang lain mengetahuinya. Hadis riwayat al-lmam Muslim. Dan daripada Waabisoh ibn Ma'bad r.a. beliau berkata: Aku telah menemui Rasulullah SAW lalu Baginda bersabda: Engkau datang mahu bertanya tentang kebajikan? Aku berkata: Ya. Baginda bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu ialah suatu perkara yang diri dan hati merasa tenang tenteram terhadapnya, dan dosa itu itu ialah suatu perkara yang tergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu. Hadis Hasan riwayat al-lmam Ahmad dan al-Daarimie dengan isnad yang baik. Pengajaran hadis: (1) Kebajikan atau kebaikan ialah perkara yang hati seorang mukmin merasa tenang dan baik, sedangkan kejahatan atau dosa pula ialah apa yang hatinya merasa keluh kesah, gementar dan merasa takut kalau-kalau diketahui oleh manusia. Seorang mukmin, dengan firasat hatinya boleh menduga baik buruk sesuatu perkara. Walau apapun pandangan orang lain, dia lebih berhak membuat pendirian berdasarkan iman dan firasatnya. Namun perasaan dan firasatnya itu tidak boleh bertukar menjadi hukum syara' atau fatwa yang memestikan orang lain mengikutinya. la hanya boleh digunakan untuk dirinya sendiri. Kebaikan atau kebajikan yang diberikan kelonggaran untuk kita meminta fatwa hati ialah kebajikan yang masih kesamaran, adapun yang memang sudah ada nas yang jelas, maka ia mesti dianggap kebaikan biarpun hati berat menerimanya. Demikian juga keburukan yang sudah ada nas yang jelas, ia tidak boleh dipertikaikan atau ditakwil lagi berdasarkan perasaan dan firasat hati. Perasaan hati hanya boleh dipakai apabila selari dengan kaedah hukum syara' dan selagimana tidak bercanggah dengan hukum hakam agama.


HADIS 33

‫ﻋﻦ اﺑﻦ ﻋﺒﺎس رﺿﻲ اﷲ ﻋﻨﻬﻤﺎ أن رﺳﻮل اﷲe ‫ﻗﺎل: )) ﻟﻮ یﻌﻄﻰ اﻟﻨﺎس ﺑﺪﻋﻮاهﻢ ﻻدﻋﻰ ‫رﺟﺎل أﻣﻮال ﻗﻮم ودﻣﺎءهﻢ، ﻟﻜﻦ اﻟﺒﻴﻨﺔ ﻋﻠﻰ اﻟﻤﺪﻋﻲ، واﻟﻴﻤﻴﻦ ﻋﻠﻰ ﻣﻦ أﻧﻜﺮ (( ﺡﺪیﺚ ﺡﺴﻦ .‫رواﻩ اﻟﺒﻴﻬﻘﻲ وﻏﻴﺮﻩ هﻜﺬا وﺑﻌﻀﻪ ﻓﻲ اﻟﺼﺤﻴﺤﻴﻦ

Hadis ini hadis hasan diriwayatkan oleh al-lmam al-Baihaqie dan lain-lain sedemikian dan sebahagiannya terdapat dalam kitab sahih Bukhari dan Muslim. Daripada lbnu 'Abbas r.a.( )رﺿﻲ اﷲ ﻋﻨﻬﻤﺎbahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sekiranya manusia diberikan setiap tuntutan dan dakwaan mereka, nescaya ramai orang akan menuntut harta dan darah kaum lain (iaitu menuntut bunuh balas), akan tetapi mestilah tuntutan itu berbukti keterangan bagi pihak yang mendakwa dan sumpah bagi orang yang tidak mengaku. Pengajaran hadis: (1) Hadis ini menerangkan sikap dan tabiat buruk kebanyakan manusia di mana mereka gemar mendakwa sesuatu yang bukan milik mereka. Sekiranya semua dakwaan mereka dituruti, nescaya akan kecohlah sistem kehidupan manusia. Secara tidak langsung ia membayangkan bahawa banyak persengketaan, pergaduhan malah pembunuhan dan peperangan yang berlaku di kalangan manusia membabitkan soal harta benda dan kekayaan. (2) Untuk menghadapi kes tuntutan dan dakwaan seumpama ini, lslam membawa suatu kaedah kehakiman yang bijaksana iaitu setiap orang yang mendakwa sebarang tuntutan mestilah mengemukakan bukti keterangan menyokong dakwaannya sementara orang yang didakwa pula mestilah bersumpah menafikan tuduhan tersebut. (3) Agama lslam adalah agama yang adil dan menyelesaikan masalah umatnya secara adil dan saksama.


HADIS 34

‫ﻋﻦ أﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ اﻟﺨﺪريt ‫ﻗﺎل: ﺳﻤﻌﺖ رﺳﻮل اﷲe ‫یﻘﻮل: )) ﻣﻦ رأى ﻣﻨﻜﻢ ﻣﻨﻜﺮا ﻓﻠﻴﻐﻴﺮﻩ .‫ﺑﻴﺪﻩ، ﻓﺈن ﻟﻢ یﺴﺘﻄﻊ ﻓﺒﻠﺴﺎﻧﻪ، ﻓﺈن ﻟﻢ یﺴﺘﻄﻊ ﻓﺒﻘﻠﺒﻪ. وذﻟﻚ أﺿﻌﻒ اﻹیﻤﺎن (( رواﻩ ﻣﺴﻠﻢ

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman. Pengajaran hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma'aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.


Akhir kata, saya juga sedia menerima pandangan-pandangan seterusnya dan sekiranya terdapat kesilapan dalam artikel ini saya terbuka untuk menerima teguran dan akan memperbetulkan yang mana salah. Justeru itu, saya berharap ahli-ahli MPP dari Majlis Tertinggi dan semua Jabatan dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan efektif dan kerjasama erat dari semua pihak amat-amat diharapkan dengan harapan pengurusan yang lebih mantap daripada saya bagi suku kedua tahun ini bagi meningkatkan tahap profesionalisme MPP UTHM. Sahabat-sahabat mahasiswa juga diminta untuk berdiri teguh di belakang MPP bagi memantapkan lagi perjuangan kita dalam bersama-sama menjaga kebajikan pelajar dan seterusnya bersama-sama merealisasikan hasrat universiti dalam meningkat kualiti dan mutu dalam bidang pendidikan pengajian tinggi negara seperti hasrat kerajaan khususnya Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Sebelum saya akhiri kata-kata ini, serangkap pantun saya rungkaikan kepada rakan-rakan seperjuangan........

Hang Tuah pahlawan terbilang,
Bunuh Jebat kerana raja,
Perjuangan kita tidak akan hilang,
Selagi penyokongnya tetap setia.

Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid
Yang Di-Pertua MPP Sesi 08/09


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

STATISTIK KES TATATERTIB PELAJAR 2005 - 2009
UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA


p/s : Tidak termasuk kes pada tahun 2009 yang dalam proses perbicaraan.



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

2 comments

PEMBANTU MINGGU HALUAN SISWA
SESI 2009/2010

PERHATIAN :

BERIKUT ADALAH SENARAI NAMA BAGI MEREKA YANG BERJAYA MENJADI PEMBANTU MINGGU HALUAN SISWA (MHS) SESI 2009/2010

BIL

NAMA

NO.MATRIK

FAKULTI

BAHAGIAN PENGISIAN

1.

ABDIKADIR MOHAMOUD JIBRIL

AE060082

FKEE

2.

AHMAD FEEROZ BIN YACOB

AF060114

FKAAS

3.

AHMAD JAIDI BIN MIDIN

CD0070162

FKMP

4.

AHMAD SABREE FADZIL BIN IDRIS

AE080106

FKEE

5.

AHMADUL WAFFA BIN NORDIN

CD070174

FKMP

6.

AIMI FILZAH BT ABU SEMAN

AP080099

FPT

7.

AIZAT FIKRY BIN SA`ADULLAH

AE070173

FKEE

8.

AIZAT ZAYYANI BT AMAD ZAHIT

AP080175

FPT

9.

AMIRA BT ADNAN

AP080132

FPT

10.

ARRAUZAH BT RAZAK

CE080207

FKEE

11.

ASFA SHIKEN BT CHIA YON SIN

CB080050

FPTEK

12.

ASNIZAH BT MAT JANI

AP080158

FPT

13.

ATIQAH BT HASSAN

AI080255

FTMM

14.

AZFA RUHAYA BT ABDULLAH

CP080118

FPT

15.

AZHANA BT MISRAN

AE060173

FKEE

16.

AZHANI BASMIN BT AZRAAI

CF080035

FKAAS

17.

AZIRA RADHIAH BT ABDUL AZIZ

AI080355

FTMM

18.

AZRIN SHAH BIN ADENAN

AD080452

FKMP

19.

CHONG AIK MENG

DE080068

FKEE

20.

CHUA LEH HUI

CP080047

FPT

21.

FARHANAH BT MD.NORDIN

DE080006

FKEE

22.

FITRIYATUL ASYIQIN BT MOHD RUDIN

AP070210

FPT

23.

FU KOK SIONG

AD060106

FKMP

24.

GOBI A/L ARUMUGHAM

DE080159

FKEE

25.

GOH WAN INN

DF070003

FKAAS

26.

HANIZ BIN MOHD ZAINAL ABIDIN

AE080216

FKEE

27.

HASSANAL BOLKIAH BIN ABD RAHMAN

CD070154

FKMP

28.

HAZATUL NAJWA BT MAHAMAD ESHA

AB080131

FPTEK

29.

ISMA NOORAINI BT ISMAIL

CD080128

FKMP

30.

JEFRYRAL BIN RAMLI

AP080278

FPT

31.

JENNET WOO

AB060146

FPTEK

32.

KAMA AZIRA BT KAMIL

DE080048

FKEE

33.

KHAIRUL AZHAR BIN MAZLAN

AD070166

FKMP

34.

LATIFAH BT MAMAT

AB080128

FPTEK

35.

LEE MEI POH

AE060238

FKEE

36.

LIM SIN MEI

AF060154

FKAAS

37.

LUSIANA BT DUHA

AI080320

FTMM

38.

MARIANI BT MOHAMED

AE060214

FKEE

39.

MAZLIN BIN HAMDAN

CI080060

FTMM

40.

MOHAMAD HAIRUNNIZAM BIN MURAD

DB070037

FPTEK

41.

MOHAMMAD SYAHADAN BIN MAKSOM

CD070104

FKMP

42.

MOHD ARMIN BIN RAMLAN

DF070107

FKAAS

43.

MOHD AUSSIFF BIN ISMAIL

AF060082

FKAAS

44.

MOHD AZFAR BIN MOHD RIDZA

CE080093

FKEE

45.

MOHD AZUAN BIN BAED

AF060118

FKAAS

46.

MOHD FADZLI BIN ABDUL SAMAD

AD070261

FKMP

47.

MOHD FAHMI BIN ABDUL RAHMAN

DF080015

FKAAS

48.

MOHD FAIZ BIN ZAKARIA

AP080170

FPT

49.

MOHD FAIZAL BIN SABTU

AB060029

FPTEK

50.

MOHD FARHAN B MOHMAD

AF060119

FKAAS

51.

MOHD FARID FIRDAUS BIN HASNARI

AF060106

FKAAS

52.

MOHD FARIS FIRDAUS BIN RAMLI @ HASHIM

AE070130

FKEE

53.

MOHD FIRDAUS BIN ABDULLAH

CD070187

FKMP

54.

MOHD HAFIZ BIN AHMAD AZIZI

AF080122

FKAAS

55.

MOHD NAZRUL AZWAN BIN AZMI

CF080111

FKAAS

56.

MOHD SAFAWI BIN HASSAN

AD070127

FKMP

57.

MOHD YUSRI BIN ABDULLAH

CF080140

FKAAS

58.

MOKHSEIN BIN ABDUL MANAP

CD070173

FKMP

59.

MUHAMAD NOK FAHIM BIN ZAINI

AB060031

FPTEK

60.

MUHAMAD SUBRI BIN ABU BAKAR

AD070129

FKMP

61.

MUHAMAD TARMIZI BIN HUSSIN

DF080044

FKAAS

62.

MUHAMAD YATIMI BIN ABDUL RASID

DF080018

FKAAS

63.

MUHAMMAD AMEERUL ASRI BIN ROSLI

AD070126

FKMP

64.

MUHAMMAD FAUZI BIN ALI

AP070222

FPT

65.

MUHAMMAD HAZIM BIN HUSSIN

AD070108

FKMP

66.

MUHAMMAD HAZWAN BIN WAN HUSAIN

AF060134

FKAAS

67.

MUHAMMAD HILMI BIN YOP

CB080078

FPTEK

68.

MUHAMMAD MUAZZEEN BIN ABDUL MALEK

AP080165

FPT

69.

MUHAMMAD SYAWAL BIN ARSHAD

CD070159

FKMP

70.

MUHD MUHAIMIN BIN ZAKARIA

AB060112

FPTEK

71.

MURNI BINTI BURHAN

AP080375

FPT

72.

NAZIDAH BT JUNIT

AB070002

FPTEK

73.

NAZWA HIDAYAH BT MOHAMAD

DE070068

FKEE

74.

NIRMALA A/P NAWASIWAYAM

AF080305

FKAAS

75.

NOOR FAZLINA BT MEGAT ANUAR

CF080300

FKAAS

76.

NOR AINI BT AHMAD

AB070010

FPTEK

77.

NOR AMIRA BT ASIM

AP080318

FPT

78.

NOR ASHIKIN BT MOHD HASNAN

AP080348

FPT

79.

NOR ASIAH BT MOHD ZAID

AB070017

FPTEK

80.

NOR AZURA BT BUSU

CB080023

FPTEK

81.

NOR FADILA BT MOHD NOOR

AB070025

FPTEK

82.

NOR NAFIZAH BT MUHMED

AB070019

FPTEK

83.

NOR SHAZWANI BT ZAINAL A'BIDIN

CE070268

FKEE

84.

NORAZIEMAH BT TALIB

AP080251

FPT

85.

NORAZRENA BINTI MD.ARIFF

DF070052

FKAAS

86.

NORFARHAN BT MOHD ZAINUDDIN

AP080352

FPT

87.

NORIMAH BT MD NORDIN

CI080024

FTMM

88.

NORLIZA BT AHMAD

CE070250

FKEE

89.

NORLIZA BT MOHD NOOR

CF070162

FKAAS

90.

NORSAMSIAH BT ISMAN

DE070016

FKEE

91.

NORSYUHADAH BT MASKAN

CP080001

FPT

92.

NORZAHIDA BT MOHAMED

CP080110

FPT

93.

NOSHAZWANI BT AWI

CP080088

FPT

94.

NUR AKMA NAZREEN BT MARZUKI

CD080117

FKMP

95.

NUR DHIYA'LIYANA BT KAMAL

AF060116

FKAAS

96.

NUR ERNA HAZWANI BT ZAINUDIN

AI080198

FTMM

97.

NUR FAREHAN BT PIRMOHAMED

AP080279

FPT

98.

NUR HANANI SYAZILA BT ZAINUDDIN

CF080141

FKAAS

99.

NUR HANIZAH BT ZAINI

AB080106

FPTEK

100.

NUR SABRINA BT LOB ISNIN

AP080276

FPT

101.

NUR SYAHEERA BT OTHMAN

AF060125

FKAAS

102.

NURAZARAH BT MD HUSSAIN

AP080155

FPT

103.

NURHALIMAH HAFIZAH BT RUSTAM

AF060140

FKAAS

104.

NURJAMALINA JAMALUDIN

DE070165

FKEE

105.

NURUL ARAFAH BT ABD RANI

AP08027

FPT

106.

NURUL FADZNI BT YUSOFF

CD080022

FKMP

107.

NURUL FARAHAIN BT AHMAD

AP080124

FPT

108.

NURUL FARHAINI BT RAZALI

AP070199

FPT

109.

NURUL HAFIZAH BT ABDUL AZIZ

CP080039

FPT

110.

NURUL HUSNA BT SALEH

CP080095

FPT

111.

NURUL LIYANA BT ZANAL ALI

CP080026

FPT

112.

NURUL ZAHIDAH BT ABDUL HAMID

AB060128

FPTEK

113.

OOI CHING KANG

DF080031

FKAAS

114.

PRICILLA ANAK KUNJAN

AB060180

FPTEK

115.

REEZA HILMEE BIN AZME

CF080242

FKAAS

116.

RINI LIANA BT MOHAMED PAKRI

DI070021

FTMM

117.

SAFWAN BIN MAT JANI

AE070091

FKEE

118.

SALMA BT YUSUF@MAT DAUD

CP080013

FPT

119.

SHAHRUL NEEZAM BIN AZAHAR

CE080161

FKEE

120.

SHAZANA HANIM BT SAKRI

AP080347

FPT

121.

SIOW BAAI HER

AP080381

FPT

122.

SITI ASMA' BT MANAP

AP070060

FPT

123.

SITI HAPSAH BT HASNI

CP080108

FPT

124.

SITI MARYAM BT ABD HAMID

AF060141

FKAAS

125.

SITI NAZIRAH BT MOHD TALHA

CP080077

FPT

126.

SITI NOOR SYUHAIDAH BT SAMMURI

CI080025

FTMM

127.

SITI NOR HAFIZAH BT SA'DON

AE070102

FKEE

128.

SITI NORIDA NORAIN BT NAEM

CD080145

FKMP

129.

SITI ROSLINDA BT AB AZIZ@ACHIT

AF070151

FKAAS

130.

STEPHANIE LAU LEE SZE

CF070197

FKAAS

131.

SUHAILA BT RAMLI

CP080065

FPT

132.

SUZANA BT ABDUL LATIF

CF070154

FKAAS

133.

SYAZWANA BT MOHAMAD SODIKIN

AP070013

FPT

134.

THEAIVENDIRAN A/L MURUGESU

DF080091

FKAAS

135.

THERESA TAN LI LING

AB060179

FPTEK

136.

UMAYMAH BT ALAMIN

AB070011

FPTEK

137.

WAN MOHD AKMAL BIN WAN MAKHDZAR

CD070156

FKMP

138.

YOUSOF QALIB ABSIE

DP080006

FPT

139.

YUSOUF AL MATIN BIN MOHD ISMAIL

CD070165

FKMP

140.

ZALIFAH BT TUKEMAN

AE060223

FKEE

141.

ZUKARNO BIN YUSOFF

AD070142

FKMP

142.

ZURAIDA BT HAMJAH

AF060105

FKAAS

143.

ZURAIDA BT MUSTAFFAR

CE070288

FKEE

144.

AHMAD FADHIL KHAIRI B MOHD ALI

AF060103

FKAAS

145.

TYYZAR B MOKHTAR

CF050051

FKAAS

146.

NORDIANAH BT ALIAS

AB060073

FPTEK

147.

KAMILIA BT SINDIONG@MOHD SANY

AB060138

FPTEK

148.

NOORSYAKIRAH BT OMAR

AB060043

FPTEK

149.

MOHD REDZUAN B HAMJAH

AB060086

FPTEK

150.

NOR KARMILA BT AWANG

AB060133

FPTEK

BAHAGIAN TEKNIKAL

1.

YEE JINGZU

AD080044

FKMP

2.

MOHD EZUEZAIRI BIN ANUAI

CD080253

FKMP

3.

NOOR AMIRA SARANI

CF080286

FKAAS

4.

HAWA HAIDAR BINTI ATEMIN

CF080081

FKAAS

5.

AHMAD FIRDAUS BIN MOHD NOH

CF080281

FKAAS

6.

MOHD FAIZ BIN AHAT

CD080224

FKMP

7.

MOHD FARRIS BIN MANSOR

CD080050

FKMP

8.

NG KHANG YINN

AE070218

FKEE

9.

ONG KENG POH

AF080306

FKAAS

10.

MELVIN SAMUEL A/L PAKINATHAN

CF080053

FKAAS

11.

NUR FAEZAH BINTI YAHYA

CF080127

FKAAS

12.

PENIEL ANG SOON ERN

AP060097

FPT

13.

YEOW KAI JUN

AE080267

FKEE

14.

LAM KOK KHEONG

AE080276

FKEE

15.

MOHD SAUTI BIN OTHMAN

CD070111

FKMP

16.

MUHAMAD HUZAIMI BIN ABDUL GHAFAR

AE060182

FKEE

17.

AHMAD SAIFUL BAHARI BIN ABDUL RAHIM

DE070223

FKEE

18.

MOHAMAD ADIB BIN DAMON

DE070211

FKEE

19.

MUHAMAD HASLIZAN BIN MALIKI

AE070330

FKEE

20.

MOHD ZULHELMI BIN MOHAMED

AE060186

FKEE

21.

MUHAMAD RUSYDI BIN IZHARI

AE060084

FKEE

22.

ABU ZAR BIN ZABIDI

AE060221

FKEE

23.

MUHAMMAD SYAFIQ BIN ABDUL RAHMAN

AE070094

FKEE

24.

LEE CHUN HOW

CP080083

FPT

25.

NIK SALEFATUL HASANA BINTI OTHMAN

CF070173

FKAAS

26.

TAN LI FONG

AP080238

FPT

27.

SHAMSA SYUHADA BINTI SHAMSUDDIN

CP080116

FPT

28.

AGHILESVARI A/P VIJAKUMARAN

CF070054

FKAAS

29.

NUR MUHAMAD FIRDAUS BIN NOR AZMAN

DF070132

FKAAS

30.

CHONG CHUI TENG

AF070050

FKAAS

31.

LEE SIM YEE

AF070298

FKAAS

32.

JASBINDER SINGH A/L JASWANT SINGH

CE080109

FKEE

33.

MOHD IRUWAN SHAH BIN MOHD SHUKRI

CE080035

FKEE

34.

ANDRYAN BIN ANTHONY

CI080102

FTMM

35.

FADHULLAH BIN AMINUDDIN

AE070119

FKEE

36.

MUHAMMAD HAKIM BIN ZAINAL

AD070157

FKMP

37.

GEVANSRI A/L BASKARAN

CF080186

FKAAS

38.

PUA TIONG ENG

AD070194

FKMP

39.

KEW SI HUAN

AP070254

FPT

40.

LEE YOUNG HENG

AP080186

FPT

BAHAGIAN PROTOKOL

1.

NINAARISTI BT ERIZAL

AE060178

FKEE

2.

NURULHILAL BIN SALLEH

DF070090

FKAAS

3.

AHMAD ZULAZMEER BIN ROZALI

DF070046

FKAAS

4.

MOHD FIRDAUS BIN ISMAIL

DF060059

FKAAS

5.

HAMERUKNIZAM BIN SAID

DF070023

FKAAS

6.

HALINDA BT SULAIMAN

CI080023

FTMM

7.

SITI NORAFZANI BT MOHAMAD NOOR

CE070224

FKEE

8.

LAW KOK CHEN

AE080091

FKEE

9.

NOR MAIZATUL HAMIMI BT KHIRUDIN

CE080263

FKEE

10.

SHEENA PUNAI PHILIMON

AE080045

FKEE

11.

RAMES KUMAR A/L SHANMUGAM

CF070234

FKAAS

12.

SITI KHATIJAH BT SAIMAN

CF080103

FKAAS

13.

SURESH A/L NIMALAN

AE070251

FKEE

14.

FAISAL BIN SHEIKH KHALID

CF080290

FKAAS

15.

MASWAFUZAH BT MUSFA

DF070106

FKAAS

16.

FAIROL BIN KAWI

DF070059

FKAAS

17.

SHANMARKHAN SHANMUGAN

AE060233

FKEE

18.

MOHD AZLAN BIN ABD TALIB

CD080275

FKMP

19.

RINA BT JAAFAR

CE080220

FKEE

20.

NURAIN IZZATI BT SUHAIMI

CE070114

FKEE

21.

NURUL HASANAH BT JALALUDDIN

CI080096

FTMM

22.

RINA BT ADBURAHMAN

CI080070

FTMM

23.

SITI NORAMYRA BT ABD RAHIM

AF080199

FKAAS

24.

ERNA BT AMIR

CE070101

FKEE

25.

NURDALILA DIYANA BT MOHD ABAS

DF070104

FKAAS

26.

AHMAD FARID BIN ALIAS

DF070098

FKAAS

Fadzil Hanid. Powered by Blogger.