Pin It

Widgets


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

1 comment

POLITIK - SIRI 1 : Perjalanan Seribu Batu Bermula Dengan Langkah Pertama " - Satu Kupasan -


"Perjalanan seribu batu bermula dengan langkah pertama", begitulah penjelasan Tun Dr. Mahathir mengenai penubuhan Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) yang dianggapnya sebagai langkah awal untuk menghentikan perang yang merupakan bencana kemanusiaan yang mengerikan.

"Perjalanan seribu batu bermula dengan langkah pertama", begitulah penjelasan Tun Dr. Mahathir mengenai penubuhan Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) yang dianggapnya sebagai langkah awal untuk menghentikan perang yang merupakan bencana kemanusiaan yang mengerikan.




Permasalahan ini jelas menunjukkan dunia ini sudah di tahap kronik. Penubuhan tribunal ini berniat baik tetapi dalam kondusi sekarang adalah mustahil kerana kuasa-kuasa besar ini hanya akan memandang sepi sahaja tribunal ini kerana kuasa veto yang mereka miliki mengikut pandangan saya

Kuasa veto merujuk kepada hak yang diberi kepada seseorang atau sesuatu kumpulan untuk menolak sebarang keputusan undang-undang yang diluluskan oleh beberapa ahli yang lain. Veto berasal dari bahasa Latin yang bermaksud "Saya larang". Biasanya hak ini adalah terhad sebab eksekutif dan penggubal undang-undang mempunyai tanggungjwab serta tugas yang berlainan seperti termaktub di dalam konsep pembahagian kuasa. Kuasa veto di Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu. Lima ahli tetapnya iaitu China, Perancis, Great Britain, Amerika Syarikat, dan Rusia (sehingga 1991 - USSR) — masing-masing mempunyai kuasa veto.

Walaupun banyak pihak bangkit samaada pemimpin negara, pekerja kilang, pejuang-pejuang islam, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan , bloger-blogger.... yang jelas ianya hanya umpama kucing “mengeow” pada Lembu ( Besar tapi bodoh). Begitulah kuasa besar memanipulasi dunia ini. Selagi kita masih terbawa-bawa dengan sejarah kegemilangan empayar-empayar Islam dulu dari zaman abbasiyah ke zaman uthmaniyah.... tetapi tidak mahu maju ke hadapan, kita terus akan ketinggalan.

Negarawan-negarawan dari negara Islam harus berani menguatkan ukhwah sesama sendiri. Pertubuhan yang ada sekarang seperti OIC perlu diperkasakan. Kita tidak mahu keadilan berpaksikan kuasa veto lagi. Kita mahu sistem yang lebih adil.

Pertubuhan Persidangan Islam atau OIC (Organization of the Islamic Conference) merupakan satu organisasi antarabangsa di kalangan negara-negara Islam.

Organisasi ini terdiri daripada gabungan 57 negara-negara Islam seluruh dunia yang kebanyakannya dari negara-negara Timur Tengah dan Utara Afrika. Terdapat juga ahlinya dari negara-negara Asia Tenggara, Eropah, dan Amerika Selatan.

Yang jelas pertemuan dan deklarasi memang ada dikeluarkan tetapi impaknya tidak kelihatan. Harus di akui masalah ini berpunca daripada kelemahan umat Islam sendiri di mana negara-negara Islam tiada satu yang benar-benar gah di pentas antarabnagsa. Penguasaan ilmu perlu dipelbagaikan. Adalah salah kalau kita terus hidup dalam ke`jumud`an dan tidak ingin bergerak ke arah masa hadapan.

Umat Islam harus menjadi umat yang berteknologi tinggi dan bercita-cita tinggi. Harus di ingat bagaimana kegemilangan Islam zaman Abbasiyah kerana lahirnya Tamadun Islam dalam pelbagai lapangan.

Keruntuhan empayar Uthmaniyyah yang telah mencapai kegemilangan merupakan peristiwa yang kompleks bagi sebuah masyarakat Islam dari sebuah kerajaan menuju negara moden. Pada proses keruntuhannya, Turki Uthmaniyah merupakan wilayah yang besar meliputi semenanjung Balkan, Asia Kecil, Arab Timur Tengah, Mesir dan Afrika. Namun, akibat daripada pelbagai faktor yang akhirnya membawa kepada kejatuhan Empayar Uthmaniyah sehingga memberi kesan kepada negara-negara Islam di sekitarnya yang turut terkena tempias akibat kemerosotan Turki Uthmaniyah.


Salah satu faktor kejatuhan empayar ini yang saya ingin sentuh ialah kurangnya ijtihad dan kemunduran daya berfikir – Ketika bahasa Arab terabaikan, ijtihad tidak bisa lagi dikerjakan dengan cukup, sedangkan setiap hari umat Islam berhadapan dengan benda-benda baru yang perlu penjelasan daripada syarak. Hanya melalui ijtihad sajalah perkara-perkara yang baru ini dapat dijelaskan kedudukan hukumnya. Sedangkan ijtihad hanya bisa dikerjakan dalam bahasa Arab klasik, agar seorang mujtahid bisa benar-benar memahami sumber-sumber syar’i. Akibatnya, mundurnya proses ijtihad menyebabkan daya berfikir umat Islam juga mundur. Contohnya, ketika era kemunduran itu, sesetengah ulama mengharamkan penggunaan ‘speaker dan microphone’ yang dicipta di Barat kerana menganggap suara yang keluar daripadanya ialah suara syaitan. Kemunduran daya berfikir umat Islam telah membawa umat tertinggal jauh di belakang daripada Barat dalam aspek sains dan teknologi sehingga Dunia Islam dikejutkan dengan Revolusi Industri di Barat.

Sebab itu saya menyokong pelaksanaan pendidikan yang berasaskan sains dan teknologi kepada umat Islam. Tetapi bagaimana untuk mengharmonikannnya dengan agama Islam adalah satu perkara lain. Di Malaysia kita melihat konsep dalam dua telah dipraktikkan di mana aliran agama di sebatikan dengan sains. Sekolah-sekolah agama sehingga ke IPTA seperti USIM saya lihat ada menawarkan keharmonian bidang ini. Ini adalah langkah yang bijak dalam mengharmonikan kedua-duanya. Bagi yang arif dalam agama harus mencari satu konsep dakwah yang halus bagaimana untuk menukar persepsi sesetengah umat islam yang bergelar golongan profesional untuk mendekati Islam. Teknik menunjuk-nunjuk ke`wara`kan dan terlalu syadid sehingga menyebabkan golongan ini semakin jauh dengan sinar Islam haruslah diganti dengan sifat kasih sayang dalam persaudaraan Islam.

Banyaklah pihak yang merasakan mereka lebih hebat dalam agama yang mana memperjuangkan perkara-perkara kurang bermanfaat menjadi KEUTAMAAN dakwah mereka. Perjuangan kepada diri, keluarga, masyarakat dan umat jauh lebih penting daripada perjuangan menentukan mujaddid (Mujaddid maknanya orang yang membawa pembaharuan. Mujaddid itu bahasa Arab, dalam bahasa Inggeris dikatakan “Reformer”yang ertinya Pembaharu) ataupun membahaskan semula perkara-perkara yang sudah ada keputusan iaitu KHILAF . Jika ada keluangan masa untuk berehat setelah penat berjuang, ketika itu bolehlah diisi dengan membincangkan perkara-perkara kurang penting seperti menentukan mujaddid ataupun menilai keputusan khilaf ini. TAPI… pada zaman ini masih wujudkah RUANG UNTUK BERISTIREHAT daripada berjuang? Jika benar anda pejuang, anda akan mendapati bahwa RUANG tersebut hampir-hampir tidak ada.

Pendapat saya ini hanya luahan hati insan kerdil yang dipinjamkan oleh Allah S.W.T dengan sedikit jawatan sebagai pemimpin kampus. Oleh kerana itu saya amat terbuka untuk menerima mana-mana pandangan. Perbezaan pendapat yang ada menjadikan kita lebih rasional dalam membuat pertimbangan lebih-lebih kuasa yang ada mampu menjadikan kita terleka dan penting pemimpin harus di tegur dengan berhemah. Lembut tetapi tegas.

Kebanyakkan umat Islam tidak memahami politik itu apa? Politik adalah proses dan cara membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan. Walaupun ia biasanya digunakan bagi merujuk kepada kerajaan, tingkah laku politik juga boleh didapati di korporat, akademik, agama, dan institusi lain.

Sains politik merupakan kajian mengenai tingkah-laku politik dan memeriksa kedapatan dan penggunaan kuasa, contohnya : keupayaan untuk memaksa kehendak seseorang kepada yang lain.
Harapan umat islam selalu digalaskan kepada pimpinan mereka. Sering terdetik kenapa tidak pimpinan negara ini buat ini dan buat itu untuk menguatkan Islam. Untuk pemahaman, politik ini bukanlah sesenang itu untuk kita fikirkan. Ketika saya masih seorang berkiblatkan akademik, belum menjerumuskan diri dalam politik kampus. Sering kita berangan-angan untuk membawa perpaduan dikalangan mahasiswa kampus. Bila anda sendiri berada di dalam , anda menyedari politik bukanlah mudah dibentuk dengan pemikiran anda sahaja. Idealisme sahaja masih tidak mampu mewujudkan realisme sebenar. Manusia ini mempunyai pelbagai rencam pemikiran.

Pemimpin-pemimpin negara pastilah sibuk dengan pelbagai isu dalam negara. Manakah mungkin ingin menguatkan kesatuan Islam sedangkan keluarga sendiri pun porak peranda. Anda fikir Perdana Menteri berusaha bersunguh-sunguh untuk menempatkan diri dalam arena antarabangsa? Saya kira tidak kerana pemikiran saya ianya masih baru untuk DS Najib menjadi ketua kerajaan Malaysia . Ianya perlu menguatkan diri dulu di arena politik tempatan. Terlalu banyak masalah untuk DS Najib untuk selesaikan. Saya kira kalau ada yang mengatakan masalah ini berpunca daripada kerana ideologi Barisan Nasional adalah tidak adil. Kita melihat berkata-kata amat mudah untuk menghukum secara total kepada kerajaan. Politik ini sememangnya sukar di fahami selagi kita tidak menilai dengan mendalam dan mengalaminya sendiri. Pas sendiri yang bertunjangkan ideologi Islam sendiri menghadapi masalah aliran pemikiran. Bagi ahli-ahli PAS bawahan pastilah melihat pendamaian selepas kocakan tersebut mampu menarik nafas lega. Kalau anda benar-benar faham ianya penyakit yang sama dalam mana-mana parti politik termasuk UMNO, sudah ada unsur kepuakan dalam PAS. Dan mereka ini saling berebut jawatan. Hanya kerana konsep taat kepada pemimpin dalam Islam, masing-masing hanya mengacah kaki di kolam sahaja, mereka ini hanya menunggu masa untuk menunjukkan belang masing-masing bila tiba masanya.

Sabda Rasulullah saw.

Wajib dengar dan taat bagi setiap individu muslim dalam perkara yang ia suka mahupun tidak ( benci ) selama ana ia tidak diperintah melakukan maksiat , apabila ia diperintah melakukan maksiat maka tiada dengan dan tiada taat .

Riwayat Imam Muslim

Tidak semua tindakan dan arahan pimpinan disyaratkan terlebih dahulu mendapat kelulusan mesyuarat . Dalam perkara – perkara tertentu yang berkait dengan maslahah perjuangan dan memerlukan tindakan segera , seorang pemimpin boleh mengambil tindakan awal mendahului keputusan mesyuarat selama mana ia tidak bercanggah dengan prinsip Gerakan Islam atau Amal Islami .

Kebenaran ini diberikan kepada pemimpin berasaskan ia adalah seorang pemimpin yang telah dilantik atau diberi baiah dan mandat untuk memimpin oleh ahli . Maka pastinya pemimpin yang dilantik atau dipilih malah telahpun disyurakan dikalangan ahli melalui proses yang telah dipersetujui oleh organisasi ( seperti muktamar ) adalah dikalangan individu pemimpin yang paling layak dan dipercayai .

Justeru itulah , prinsip amal Jamaei telah menegaskan bahawa pemimpin yang telah dilantik , biarpun ia hanya seorang hamba adalah wajib ditaati , dipercayai ( thiqah ) dan diberikan wala’ ( kesetiaan @ kejujuran ) kepadanya.

Sabda Rasulullah saw.

Dengar dan taatlah olehmu sekalipun yang bertanggungjawab mengarah kamu hanya seorang hamba Habasyi sementara rambutnya pula kerinting .

Riwayat Imam Bukhari dari Anas Rha.

Ketaatan kepada pemimpin dalam gerakan Islam bukan bererti kongkongan yang hanya melahirkan ahli yang patuh membabi buta atau membuta tuli . Tetapi untuk mewujudkan sebuah gerakan yang lancar dan berkesan dalam tindakan . ( sebab itu pemimpin mesti dilantik atau dipilih dikalangan yang terbaik sebab pemimpin mesti dipatuhi dan ditaati .)

Sungguh malang bagi sebuah organisasi yang mempunyai pemimpin dan pemimpinnya dipilih oleh ahlinya sendiri tetapi kemudiannya pemimpin itu tidak dipatuhi , tidak dipercayai malah dicaci maki oleh pengikutnya sendiri .

Benarlah apa yang pernah disebut oleh Saiyidina Omar al Khattab :

Tiada Islam tanpa Jamaah , tiada Jamaah tanpa kepimpinan dan tiada kepimpinan tanpa ketaatan .

Namun tindakan pemimpin kadangkala menjadi ujian kepada pengikutnya. Terutama apabila arahan tersebut merupakan arahan yang sukar untuk dilaksanakan sedang ia adalah suatu yang penting untuk gerakan Islam . Demikian juga arahan yang lahir dari pemimpin tanpa terlebih dahulu melalui proses mesyuarat dikalangan anggota kepimpinannya.

Saya kira bukanlah kerana niat jahat inginkan jawatan pada benak kedua-dua golongan dalam PAS ini tetapi untuk memungkinkan aspirasi mereka berjaya dalam memartabatkan Islam , kuasa amat penting. Kuasa hanya datang apabila seseorang menduduki jawatan terpenting. Pendekatan yang berlainan matlamat yang sama. Dalam keadaan kurang sama dalam UMNO , ketika UMNO lemah di bawah Pak Lah, lantanglah beberapa golongan supaya berlaku peralihan kuasa.

UMNO yang hebat dengan pegangan kemelayuan Islamnya sendiri pun akhirnya sekarang terpaksa bersikap lebih liberal kerana desakan-desakan pasti kompenan yang lain . UMNO tidak dapat hidup tanpa komponen-kompenemya. Ini lantaran undi orang Islam yang dominannya melayu terpecah dua secara keseluruhannya dan mungkin tiga dengan konsep PKR. Harus di ingat UMNO sekurang-kurangnya berjaya mengawal komponen-kompenen bukan Islamnya untuk menghormati perlembagaan yang memastikan Islam terus terpelihara.

Hanya UMNO perlu memperbaiki bagaimana untuk meyakinkan umat Islam mengenai perjuangan mereka samaada berteraskan kebangsaan semata-mata ataupun ada agenda Islam yang tersembunyi. Semua maklum semangat Barisan Nasional memerlukan mereka menjaga hati rakan-rakan mereka. Adakah mengikut teori konspirasi saya, UMNO tiada dapat terang-terangan untuk menyatakan konsep Islam dalam perjuangan Kebangsaannya untuk menjaga hati rakan-rakan komponennya? Saya pasti UMNO yang dominan dalam BN mampu menggalakkan aliran pemikiran Islam dalam parti bagi mengukuhkan kedudukannya. Paling-paling UMNO boleh menjadikan perlembangan sebagai benteng terakhir melindungi kepentingan Islam. Perlembagaan Malaysia Perkara 160(2) mentakrifkan orang Melayu ialah mereka yang bertutur dalam bahasa Melayu sebagai bahasa seharian, mengamalkan adat resam melayu dan beragama Islam. Hal ini hanya terpakai di Malaysia sahaja, tidak termasuk dinegara-negara lain yang juga dikenali sebagai sebahagian dari rumpun Melayu

Persoalannya benarkah faham nasionalisme dan patriotisme ini bertentangan dengan prinsip Islam? Apakah benar tanggapan segelintir yang berpandangan bahawa faham kebangsaan ini tidak ubah seperti konsep asabiah jahiliah yang sesat lagi menyesatkan? Atau apakah semangat nasionalisme dan patriotisme ini masih relevan dengan realiti dunia hari ini?

Dalam upaya menyuburkan semangat kebangsaan dan patriotisme, seorang agamawan nasionalis terkenal Dr. Burhanuddin al-Hilmy dalam makalahnya bertajuk Perjuangan Kita, secara jelas merungkaikan makna perjuangan nasionalisme Melayu yang harus sentiasa berpaksikan nilai-nilai keislaman sejati yang bersifat akomodatif, menjunjung prinsip keadilan, rasa kemanusiaan dan persaudaraan sejagat.

Menurut beliau, dengan menjunjung prinsip keadilan dan kebenaran sahajalah yang mampu menjelmakan semangat kebangsaan luhur dan tidak mudah terjerat dalam kerangka asabiah jahiliah atau fanatik kesukuan melulu sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat Arab jahiliah sebelum Islam.

Pemikiran beliau ini seiring dengan firasat ahli falsafah Islam tersohor Ibn Khaldun yang lahir pada zaman kegemilangan kerajaan Islam Andalusia. Melalui kitabnya yang masyhur Muqaddimah, Ibn Khaldun menyingkap faham kebangsaan berteraskan dua dimensi asabiah yang menurutnya boleh jadi positif atau negatif. Beliau mentakrifkan asabiah yang positif ialah semangat permuafakatan dan persefahaman yang terbentuk dalam struktur sosial masyarakat hingga membudaya sikap tolong-menolong dan bekerjasama antara satu sama lain.
Penjiwaan seutuhnya kepada nilai asabiah yang positif inilah yang mampu menggerakkan masyarakat Islam keseluruhannya untuk sama-sama terlibat secara aktif dan konstruktif dalam sebuah pasukan demi menjana tamadun bangsa yang unggul.

Sebaliknya sesebuah tamadun akan terdedah kepada kebinasaan sekiranya asabiah jahiliah yang berlandaskan sentimen perkauman sempit lebih mendominasi sesuatu bangsa. Menurut Ibn Khaldun bangsa yang terbelenggu dengan asabiah jahiliah ini sering kali terbudaya dengan nilai sombong, tidak rasional sehingga menolak nilai-nilai kebenaran dan keadilan semata-mata atas dorongan sentimen dan kepentingan kelompok.

Pandangan Ibn Khaldun ini berasaskan hadis berkenaan seorang sahabat yang bertanya kepada Nabi s.a.w.: “Apakah yang dimaksudkan asabiah itu? Apakah kecintaan seseorang terhadap bangsanya dikatakan asabiah?”
Rasulullah menjawab, “Tidak! Yang dimaksudkan asabiah ialah apabila seseorang menolong bangsanya dalam melakukan kezaliman.” (riwayat Ibn Majah).

Sememangnya pandangan Ibn Khaldun mengenai kedua-dua dimensi asabiah ini amat penting untuk dihayati bagi meletakkan asas kefahaman nasionalisme di tempatnya. Malah dengan memahami konsep dan makna nasionalisme secara tuntas sahajalah dapat mengelakkan umat daripada terbelenggu dalam perbalahan istilah yang tidak menguntungkan.

Apakah kesalahan besar sehingga ada orang muda yang hilang kepercayaan kepada UMNO dalam PRU-12 ? Banyak faktor yang boleh disenaraikan yang menjadi penyumbang kepada prestasi merudum BN dalam PRU-12. Apa yang paling utama ialah kegagalan UMNO/BN untuk melaksanakan tradisi membela rakyat dengan kenaikan harga barang, kos kehidupan yang semakin tinggi serta angka jenayah yang membimbangkan. Selain dari itu, isu-isu rasuah, penyelewengan, kronisma serta skandal badan kehakiman menambah kebencian rakyat kepada kerajaan yang ada yang akhirnya membawa mereka untuk mengundi pembangkang sebagai alternatif kepada UMNO/BN.

Sudah menjadi bagi manusia kerdil seperti kita iaitu golongan bawahan seperti pesawah, penoreh getah, mahasiswa/i, penganggur tidak mempunyai kepentingan dalam kerajaan akan merasa meluat dengan perkara itu walaupun kesalahan tersebut sejauh mana kebenarannya tetapi bila asyik disuapkan akhirnya masyarakat mempercayainya. DS Najib yang nampak bersunguh-sunguh ingin membenteras gejala ini dengan meminda perlembagaan UMNO nampaknya seorang ahli politik yang bijak membaca hasrat rakyat. Rakyat akan menilai sejauh mana perlembagaan dalam mengekang budaya politik wang ini terus berlaku. Bagi mana-mana pemimpin yang cenderung untuk mengubah persepsi golongan muda bukanlah senang. Hendak menyelamatkan fahaman golongan muda ini bukannya mudah kerana fitrah manusia biasanya cenderung kepada apa yang pertama mereka dapati.

Kita juga melihat dengan penuh kebimbangan aliran parti PAS yang yang telah bersahabat dengan DAP, akan menyebabkan ruang untuk mereka melebarkan penguasaan mereka yang bersikap Ultra Kiasu. Sudah terang-terangan mereka menentang Islam. Hanya kerana beberapa pemimpin tertinggi mereka sanggup turun ke pentas-pentas PAS dan mengungkap ayat-ayat Al-Quran sudah memadai untuk mempercayai mereka , sedangkan sebahagian besar mereka menetang Islam, saya fikir ianya bahaya besar kepada umat Islam. Malah ada antara pimpinan DAP sanggup melabel Cina Islam dengan pelbagai gelaran yang buruk kerana bencinya pada Islam pada pandangan saya.

Sudah terang lagikan bersuluh , Sejauh manakah kecintaan DAP terhadap Islam dibanding dgn pengikut UMNO ? Walaubagaimanapun untuk membenarkan cara muncul pula istilah Tahaluf Siyasi yang diuar-uarkan penyokong PAS kini.

Tahaluf Siyasi membawa makna kerjasama harakah Islam dengan mana-mana pergerakan lain yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. Kerjasama ini boleh terjadi di dalam apa jua bidang yang dipersetujui bersama untuk sama-sama menghadapi musuh yang sama. Tahaluf Siyasi juga kemungkinan boleh berlaku dengan gerakan yang pernah atau berpotensi untuk menentang ideologi harakah Islam. Dalam suasana hari ini, tahaluf siyasi yang dimaksudkan juga termasuk kerjasama dengan golongan bukan Islam untuk menghadapi musuh yang sama.

Mari Kita lihat salah satu ucapan pimpinan DAP selain slogan popular Karpal Singh " Langkah mayatku dulu utk tegakkan negara ISlam"

- di Konvensyen Perpaduan Umat dan Rakyat Malaysia (PADU) oleh Ronnie Liu Tian Khiew

Parti DAP boleh dan sudi berkerjasama dengan parti-parti politik yang mengamalkan prinsip Islam dan agama yang lain. Tetapi ahli-ahli dan penyokong DAP tidak dapat menerima konsep Islamic State dan mereka menganggap DAP sebagai pengkhianat jika pemimpin berpakat dengan parti politik yang berjuang untuk menubuhkan sebuah Islamic State di Malaysia.

Ini adalah kerana bukan sahaja mereka tidak memahami konsep Islamic State mereka rasa lebih selesa dan lega jika Malaysia terus menjadi sebuah negara majmuk yang berbilang kaum, berbilang agama, berbilang budaya. Mereka boleh menerima satu pentadbiran kerajaan yang mengamalkan nilai agama sejagat. Mereka tidak dapat menerima satu pentadbiran kerajaan yang menempatkan taraf sesuatu agama lebih tinggi daripada agama yang lain. Kerana mereka percaya keadaan ini akan mencetus kesangsian di antara penganut-penganut agama yang lain dan hak-hak asasi mereka tidak dapat dilindungi dalam jangka masa panjang. “

Justera itu, jika isu Islamic State tidak dapat diselesaikan, parti DAP tidak dapat berikat dengan sebarang gabungan politik yang didominasikan dengan unsur-unsur politik Islamic State pada masa depan.

Adakah ini penyebab pengguguran menifesto Negara Islam PAS dan di tukar Negara Kebajikan? Kalau begitu apa bezanya PAS dengan UMNO? Sama sahaja. 2 x 5 = 25… tiada jawapan yang betul.

Memandangkan kita terpaksa mengambil pendirian dalam pilihan, bukannya bersikap atas pagar kerana bersikap atas pagar tanpa pendirian adalah lebih teruk sifatnya. Akhirnya diri sendiri dengan ilmu yang ada akan menganalisa pilihan hati. Ada yang atas dasar politik kepartian, ada atas faktor kaum, ada atas faktor individu, ada yang buat pengiraan dalam pelbagai segi dan analisa calon lagi….. hebat…

Kita melihat PAS hanya gagah di Kelantan. Pastilah penerapan Islam dapat diterapkan di sana. Tidak diragukan lagi. Berdasarkan pada Bancian Tahun 2000, Kelantan mempunyai seramai 1,313,014 orang penduduk. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.

Adakah PAS dapat melakukannya di Selangor dan Perak? Di mana pecahan kaum tidak menyebelahi Islam ( Tidak menjumpai bancian di Internet setakat ini) . Kita melihat Parti-parti yang lebih dominan adalah DAP dan PKR. Di mana ingin menutup tempat-tempat perjudian , kilang-kilang arak dan maksiat di Selangor dan Perak? ( UMNO juga turut bertanggungjawab zaman sebelum Pakatan Rakyat) . Saya tidak ingin menyelebahi mana-mana pihak. Sebab itu kita lihat kembali kata-kata Kata As-Syahid Hassan Al Banna...

"Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal. Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap. Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal. Medan berjihad yang hakiki tidak sama dengan medan jihad yang palsu. ramai yang mudah berkhayal namun tidak semua apa yang terbayang di kepala mampu diungkapkan dengan kata-kata. Ramai yang mampu bercakap namun hanya sedikit yang mampu bersabar ketika beramal.dan sedikit di antara yang sabar ini yang mampu memikul beban jihad yang sukar dan amal nekad"

Matlamat menghalalkan cara sememangnya sinonim dalam politik. PAS pastilah untuk menjaga hati rakan-rakan komponen Pakatan Rakyat terpaksa menolak prinsip mereka ini dan mengeluarkannya kenyataan masa belumnya tiba untuk menerapkan prinsip-prinsip mereka di Selangor dan Perak. Sikap ini samaada UMNO ataupun PAS dalam perebutan kuasa sesama Islam pastilah menyebabkan pihak lain mengaut keuntungan. Malah kalau pimpinan PAS Selangor yang lantang bersuara mengenai isu-isu menyentuh prinsip Islam terpaksa mendiamkan diri dan diambil tindakan displin oleh PAS Pusat maka teori saya menjadi kenyataan. Kalau tujuan pimpinan PAS Selangor adalah jujur menegakkan prinsip Islam maka rugilah PAS secara keseluruhannya, tetapi kalau ianya seperti yang diuar-uarkan lantang itu kerana ingin bergabung dengan UMNO untuk jawatan Menteri Besar maka mungkin ada benarnya tindakan displin harus di ambil atas semangat komponen. PAS kini ibarat dalam Pakatan Rakyat tidur sebantal tapi mimpi lain-lain. PAS harus berani menyatakan prinsipnya dan jika benar ada kejujuran UMNO dalam penyatuan ianya harus dipertimbangkan demi kemasyalatan umat islam. Mana lebih penting kemasyalatan umat Islam ataupun Tahaluf Siyasi?

Anda lihat bukan senang untuk memahami politik kan? Semua parti politik boleh melaung-laung ideologi masing-masing tetapi melaksanakan amat susah. Saya menulis bukanlah sekadar suka-suka untuk menghentam mana-mana pihak, hanya saya hanya menyatakan hasrat pandangan orang muda seperti saya yang sudah bosan melihat percakaran sesama sendiri merugikan Islam.

Sengaja saya bawa permasalahan politik tempatan untuk menunjukkan gerakan politik antarabangsa yang saudara-saudara idam-idamkan adalah mimpi di siang hari. Kalau kuasa rakyat dijadikan ukuran dimana populasi memainkan peranan maka umat Islam yang tidaklah sejauh mana pun harus bermuhasabah diri. Kita melaung-laung anti-Israel. Apakah strategi utama umat Islam dalam menangani dalam jangka masa panjang? Strategi amat penting dalam memastikan sesuatu kejayaan bebentuk penguasaan. Mari kita lihat statistik terlebih dahulu :-

Populasi Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa dan agama, dengan kaum Melayu menjadi etnik terbesar di Malaysia dengan 54 % dari jumlah keseluruhan warganegara. Kira kira satu perempat daripada penduduk Malaysia ialah kaum Cina, dan 7% lagi terdiri daripada kaum India. Hampir 85% daripada kaum India di Malaysia merupakan masyarakat Tamil.

Perangkaan terkini menunjukkan penduduk Islam di dunia kini berjumlah 1.57 bilion, nisbah satu kepada empat orang penduduk dunia, menurut satu laporan komprehensif, Pegawai-pegawai Pew menganggap laporan tersebut adalah yang paling lengkap dalam kategorinya dan meletakkan agama Islam sebagai agama kedua terbesar di dunia selepas Kristian, yang dianggarkan mempunyai antara 2.1 bilion hingga 2.2 bilion penganut.


Petunjuk : Dunia Islam
Negara Islam
Agama negara
Tidak ada deklarasi
Negara Sekular

Laporan oleh Forum Pew Agama dan Kehidupan Awam itu menyediakan satu angka tepat yang sebelum ini jumlahnya hanya dianggarkan. Projek yang mengambil masa selama tiga tahun itu turut mendedahkan kenyataan-kenyataan yang mungkin mengejutkan.

Sebagai contoh, Jerman mempunyai lebih ramai penduduk Islam berbanding Lebanon; China mempunyai lebih ramai penduduk Islam daripada Syria dan Rusia pula mempunyai lebih ramai penduduk Islam berbanding Jordan dan Libya.

“Andaian yang menyatakan bahawa Islam adalah Arab dan Arab adalah Islam, ternyata tidak benar dengan adanya laporan ini,” kata Amaney Jamal, penolong profesor politik di Universiti Princeton yang mengkaji semula salinan awal laporan itu.

Setelah melihat statistik mampukah kita terus bergaduh sesama sendiri? Dengan populasi kedua tertinggi dari segi agama kita harus berasa bimbang dengan kelansungan umat Islam. Golongan-golongan muda yang darah tengah memuncak dahagakan bentuk perjuangan yang dapat memberi impak yang tinggi bermula daripada dalam negara sehingga ke peringkat antarabangsa. Kita mengambil contoh gerakan-gerakan Islam yang dominan dalam seratus tahun ini. Walaupun saya sendiri tidak mengenali secara mendalam mengenai gerakan ini dan tidak pernah terlibat pun tetapi melalui pembacaan-pembacaan dapatlah dirumuskan impak yang ditinggalkan oleh Ikhwanul muslimin yang diasaskan Syeikh As Syahid Hassan Al Banna di Mesir ini sering diperkatakan. Banyak ulama handal yang sezaman dengan Hasan al-Banna tetapi mereka hanya mampu membawa perubahan dan menjaga keaslian bidang mereka sahaja. Berlainan dengan Hasan al Banna, beliau nampak cara-cara memperbaiki agama dan umat dalam semua lapangan. Seorang lagi genius pembaik umat yang muncul ketika itu ialah Maulana Muhammad Ilyas- pengasas gerakan Tabligh, cuma skop yang dibawa oleh Maulana kecil sedikit daripada bawaan Ikhwanul Muslimin.

Ikhwanul muslimin merupakan gerakan terulung moden pada abad ke 19 ketika dunia mencari pemimin agung selepas kejatuhan kerajaan Othmaniyyah Turki dan angkatan perang pimpinan Salehuddin Al-Ayubi. Kebesaran dan kehebatan Al-Ikhwan al-Muslimin diakui ramai.

Tokoh sejarah Arab, Dr. Nabih Amin Parsi pernah menulis tentang pergerakan ini. Antara lain katanya,

"Sesungguhnya fikrah idealisme mereka sentiasa menjadi perhatian yang mendalam dikalangan umat Islam dari Arab hingga ke Barat."

Menurut Dr. Mustafa Assibaie'i, Muraqib Am Pertubuhan Ikhwan Muslimin, terdapat lima matlamat utama perjuangan Pertubuhan Al-Ikhwan ini. Saya sentuh matlamat terakhir iaitu :-

Dan matlamat yang terakhir ialah mewujudkan perpaduan masyarakat Arab dan umat Islam yang lain. Sebenarnya harakah Ikhwan telah menyuarakan betapa perlunya diwujudkan satu gagasan atau kesatuan umat Islam yang bersatu dari aspek politik, ekonomi dan sosial seperti Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat. Berdasarkan gagasan inilah semua bangsa yang beragama Islam dapat berpadu tenaga, saling bantu-membantu untuk menjadi satu umat yang dihormati dan digeruni. Malahan, gagasan seperti ini dapat memainkan rentak yang berkesan dalam usaha memelihara keamanan, kesejahteraan dan kemakmuran dunia.

Sengaja saya highlightkan tulisan tersebut, ianya mengukuhkan pendapat saya bahawa perpaduan masyarakat berbentuk kebangsaan adalah perlu dan tidak boleh di buang terus kerana tenaga penggeraknya bermula daripada satu kelompok yang kemudiaannya dikembangkan kepada perpaduan umat Islam.

Suka saya timbulkan jua sebuah gerakan unik yang mempunyai cita-cita besar iaitu Gerakan Hizbur Tahir ini ia lebih kepada sebuah gerakan yang semata-mata mahu menegakkan sistem Khalifah.

HT ditubuhkan oleh Taqiyudin al-Nabhani dari Palestin pada tahun 1952 .Ia merupakan sebuah parti politik yang tidak terlibat dengan pilihanraya. Bagi HT, pilihanraya adalah sebahagian daripada sistem demokrasi yang kufur. Sesiapa yang terlibat dengan sistem demokrasi, maka mereka berdosa dan juga bersubahat dengan sistem kufur. Mereka juga mengecam mana-mana pihak yang ingin memperjuangkan Islam melalui saluran demokrasi seperti PAS, Ikhwan Muslimin, Jamaat Islami, PKS di Indonesia, Refah di Turki dan lain-lain lagi.

Adalah penting saya simpulkan kita masih terpinga-pinga gerakan mana satukah pilihan hati? siapakah pemimpin yang akan menyelamatkan umat Islam kala ini? Persoalan ini terlalu besar untuk saya jawab. Saya lontarkan kembali persoalan ini kepada anda yang dianugerahkan Allah S.W.T dengan akal dan panduan Al-Quran & Sunnah sebagai panduan.

Kita juga perlu berikhtiar untuk mengembalikan kegemilangan islam. Perlu pelan strategik bagaimana meningkatkan ekonomi, pendidikan, ketenteraan, perpaduan di kalangan umat Islam. Umat Islam tidak lagi di geruni lantaran kelemahannya, mari kita lihat apa yahudi katakan terhadap Islam ;

Akhbar Yahudi “Yadi’ut Uhrunut” menegaskan bahwa semua bangsa Yahudi agar jangan takut lagi terhadap Dunia Islam, kerana apa yang digelar Umat Islam itu hanya hidupan yang berpecah serta mundur dan tidak mampu utk menghadapi kemempuan aqal Yahudi yang tersusun.

Penganalisa Politik Berbangsa Yahudi Siver Blustker pula menambah kritikannya terhdapa umat Islam dengan katanya

“Sesungguhnya setiap negara umat Islam mempunyai masalah masing2, juga sibuk dengan kemunduran ekonomi dan keamanan yang cukup menyibukkan mereka utk lebih belasan tahun utk menyelesaikannya. Dan kepada bangsa Yahudi , mestilah yakin dan menyedari bahawa Yahudi hari ini berada dalam kekuatan yang dicemburui oleh seluruh umat. Sejak 30 tahun yg lalu kami berada dalam keadaan hina dan dianak tirikan di Timur Tengah dan seluruh Dunia Islam, tetapi hari ini kita telah mendahului semuanya…”

“ Tiada akan ada lagi selepas hari ini, kerana muslimin adalah LEMAH, mereka tidak mampu bersatu dan bersepakat atas apa jua perkara, dan mereka mampu bersepakat utk berpecah dan berselisih”

Sekiranya kita terus berbalah kita seolah sebuah tasik yang hampir gersang. Yang ada cuma anak ikan ; air yang semakin cetek serta tercemar.

Kata-kata akhir untuk golongan muda sebuah petikan daripada As-Syahid Hassan Al Banna

"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"

Sekian.... sekiranya terdapat kesalahan fakta dialu-alukan untuk diperbetulkan.

Wallahualam


1 comment

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by fadzilmahasiswa.blogspot.com Enhanced by fadzilmahasiswa.blogspot.com

Leave a Reply

Fadzil Hanid. Powered by Blogger.