Pin It

Widgets


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

KEMBALI : SIRI 9 - " Jalan Itu Bukan Sentiasa Lurus, Bengkang-Bengkok Itu Ada Hikmahnya "

Penulis(duduk - kanan) bersama-sama sebahagian ahli MPP dalam dialog bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi,
Dato` Saiffudin Abdullah (duduk - tengah) di Kementerian Pengajian Tinggi


15 Nov 09, 13:40
student'power: salam..mpp skrg byk perjuangkan kebajikan pelajar tp syg...kdg2 ada MPP kurang menunjukkan cth yg baik..slalu dating berdua.dh muak tengok.bagilah contoh baik sikit..bkn ke dok berdua-duaan xbaik

15 Nov 09, 13:41
student'power: dlm islam..bole menjadi fitnah..bkn ape,student lain nmpak,jd cth xbaik..hmm..sekadar teguran..klu bleh tingkatkan sahsiah pelajar..n b4 that,MPP kenalah jd perintisnya..

Wa`alaikummusalam....

Seperti di luah mati emak, di telan mati bapak. Itulah bidalan yang sesuai untuk saya nyatakan kepada sdra/i. Perkara ini telah diungkitkan berulang kali oleh saya samaada melalui teguran lisan mahupun penulisan. Dan dalam penulisan ini saya perbincangkan dalam sudut ilmiah. Kesimpulannya saudara/i perlu terjemahkan sendiri.

Selaku ketua kepada sebuah institusi mahasiswa tertinggi merupakan satu cabaran kepada saya. Yang pertama kerana sebahagian besar ahli tidak saya kenali sebelum ini dan penerapan ideologi saya pastilah menghadapi kesukaran. Setiap teguran mahasiswa/i amatlah diambil berat oleh saya walaupun saya telah mendapat bebearapa nasihat daripada beberapa orang luar untuk mengabaikan teguran-teguran yang ada unsur provokasi. Saya berprinsip dan mengatakan saya akan berdebat untuk menyatakan pendapat saya walaupun saya keletihan pada akhirnya.

Walaupun menzahirkan pendapat ini bukanlah bermakna saya seorang yang sempurna. Hampir-hampir sahaja saya tidak menulis kerana merasakan diri masih cetek dalam ilmu pengetahuan lebih-lebih lagi kebanyakan penulisan saya cuba memasukkan unsur dakwah islamiah walaupun saya masih lemah dan dalam proses mendalami. Walaubagaimanapun kalau saya terus berdiam diri maka sehingga bilapun ilmu itu akan di takuk itu. Saya beranikan diri dan berkata pada diri “ Jangan takut, tiada manusia yang sempurna, semua orang lahir dengan tiada ilmu tetapi akan berkembang akhirnya”. Saya pernah di tegur kerana meletakkan hadis yang lemah dari segi kesahihan iaitu tanpa penriwayatnya. Saya banyak belajar daripada situ. Sebab itu saya tidak pernah berkcil hati dengan penkritik saya. Semakin di kritik semakin banyak yang saya dapat. Itulah hikmah.



Dalam menyeru sahabat lain dan dalam konteks saya komen di atas mencabar saya sejauh mana tanggungjawab saya ke atas ahli-ahli saya?

Diperingkat awalnya perlu kita nilai dimanakah tahap kefahaman Islam sahabat tersebut?

Tidak wajar untuk diberikan teguran yang akan menjauhkan lagi jaraknya dengan saya. Dikhuatiri lantaran cetek dan lompangnya kefahaman Islam sahabat terbabit, dakwah harus sesuai dengan mad’u... lebih-lebih lagi dalam komen tersebut ianya bersifat kabur.

mad'u: orang yang kita sasar untuk didakwah

“..........kdg2 ada MPP kurang menunjukkan cth yg baik..selalu dating berdua.dh muak tengok.bagilah contoh baik sikit..bkn ke dok berdua-duaan xbaik”

Umpama didalam sebuah armada tentera, tidak wajar untuk merekrut budak 3 tahun bagi diletakkan dibarisan hadapan, perlu untuk menunggu budak itu membesar dan cukup mental fizikal sebelum didoktrinkan dengan ilmu menembak.

Dalam persoalan komen tersebut meletakkan natijah yang berat kepada MPP. Bagaimana pemimpin yang di pilih boleh menunjukkan teladan yang boleh dipersoalkan? Sejauh mana kesalahan tersebut daripada hukum hakam Islam? Adakah kerana mereka bercinta? Adakah kerana mereka berdua-an? Di mana? Restorankah? Di Meja studykah? Selagi mana mereka tidak melanggar peraturan yang sedia ada samaada enekmen syariah, undang-undang kolej mahupun AUKU. Maka saya tidak boleh sewenang-wenangnya untuk menjatuhkan hukum kepada mereka. Saya pernah menegur samada secara personal ataupun melalui bidalan dalam ucapan ketika bersama-sama ahli. Tetapi bila berhadapan dengan umum tidak sesekali saya akan mengatakan nama si polan ini dan itu. Tidak wajar mengaibkan seseorang. Siapa yang makan cili dia akan terasa pedasnya.

Saya terpukul dengan kelakuan ahli saya, hampir-hampir sahaja saya berputus asa kerana malu tetapi saya anggap sebgai ujian kepada saya sebagai pengalaman pada masa akan datang.

Adakah Datuk Seri Najib dipertanggungjawabkan atas kesalahan moral wakil rakyat lain contohnya isu seks Chua Soi Lek walaupun dalam satu Barisan? Adakah Tuan Guru Nik Aziz dipertanggungjawab kepada skandal Elizabeth Wong walaupun dalam satu Pakatan? Pemimpin tersebut harus sedar diri untuk tidak meletakkan beban kepada sahabat-sahabatnya.

Rakyat akan menentukan untung nasib mereka selepas ini. Samalah dengan pemimpin daripada MPP. Mahasiswa/i perlu memilih pemimpin yang bersih dari segi etika dan moral. Jangan main pangkah sahaja!!!!

Mesej itu saya anggap sebagai unsur dakwah juga. Memerlukan kesabaran yang tinggi. Ambil contoh pengalaman saya di Politeknik, bagaimana sahabat sekelas saya saudara Amin dan Shahrizal mengajak saya “keluar” mengikut Jemaah Tabligh. Berbulan-bulan untuk menyakinkan diri saya tampa mengenal erti putus asa. Akhirnya selepas berbulan-bulan, saya malu kepada diri saya kerana asyik bercakap “InsyaAllah” dan sempat dua kali sahaja mengikuti mereka. Itupun meraka mengatakan sudah cukup sebagai permulaan. Cukup halus dan berseni. Dakwah juga perlu mudah kepada golongan sasaran. Jadi mengapa menggunakan istilah yang sukar. Apa salahnya permudahkan gaya penyampaian bahasa supaya golongan sasaran kita faham sepenuhnya apa yang kita cuba sampaikan. Paling kurang, usahakan terjemah istilah bahasa arab kepada bahasa melayu untuk kemudahan pembaca.

Bahasa sedikit sebanyak memainkan peranan. Kalau bacaan tak sepenuhnya difahami maka maklumat sukar untuk disampaikan apatah lagi menembus ke dalam hati.

Terima kasih juga saya ucapkan kepada student'power atas peringatannya dalam mesej di atas.

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman.

Pengajaran hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma'aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.

Ustaz Saiful Islam dalam blognya berkata ;

“Setiap kumpulan Islam, mempunyai maksud dan tujuan besar yang sama. Tetapi malangnya mereka berbeza jalan dan pendekatan hingga ada yang bertembung dan bertentangan. Ada yang mahu sampai kepada Islam dengan memanfaatkan ruang di dalam demokrasi, ada yang mahu sampai kepada Islam dengan berperang berpatah arang dengan demokrasi… itu contohnya”, saya menyambung.
“Ada kumpulan yang menganggap penglibatan dan keprihatinannya terhadap persoalan siasah dan isu semasa sebagai suatu kelebihan, manakala ada kumpulan yang menganggap pendirian non partisannya sebagai prinsip yang mesti dipertahankan. Maka, anda boleh menghadiri program semua kumpulan ini, jika kehadiran yang anda maksudkan itu adalah sebagai peserta program umum, outreach dan anda hadir sebagai orang yang hanya mahu menerima. Bukan memberi!”, tambah saya.

Seterusnya komen mengenai kebajikan mahasiswa/i saya kreditkan juga kepada 25 orang ahli saya dalam MPP. Tanpa mereka saya juga akan terkapai-kapai.

“ salam..mpp skrg byk perjuangkan kebajikan pelajar tp syg... “

Daripada al-Nawwas ibn Sam'aan r.a. daripada Nabi SAW baginda bersabda: Kebajikan itu ialah keelokan budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci orang lain mengetahuinya. Hadis riwayat al-lmam Muslim.

Dan daripada Waabisoh ibn Ma'bad r.a. beliau berkata: Aku telah menemui Rasulullah SAW lalu Baginda bersabda: Engkau datang mahu bertanya tentang kebajikan? Aku berkata: Ya. Baginda bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu ialah suatu perkara yang diri dan hati merasa tenang tenteram terhadapnya, dan dosa itu itu ialah suatu perkara yang tergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu. Hadis Hasan riwayat al-lmam Ahmad dan al-Daarimie dengan isnad yang baik.

Pengajaran hadis: (1) Kebajikan atau kebaikan ialah perkara yang hati seorang mukmin merasa tenang dan baik, sedangkan kejahatan atau dosa pula ialah apa yang hatinya merasa keluh kesah, gementar dan merasa takut kalau-kalau diketahui oleh manusia. Seorang mukmin, dengan firasat hatinya boleh menduga baik buruk sesuatu perkara. Walau apapun pandangan orang lain, dia lebih berhak membuat pendirian berdasarkan iman dan firasatnya. Namun perasaan dan firasatnya itu tidak boleh bertukar menjadi hukum syara' atau fatwa yang memestikan orang lain mengikutinya. la hanya boleh digunakan untuk dirinya sendiri. Kebaikan atau kebajikan yang diberikan kelonggaran untuk kita meminta fatwa hati ialah kebajikan yang masih kesamaran, adapun yang memang sudah ada nas yang jelas, maka ia mesti dianggap kebaikan biarpun hati berat menerimanya. Demikian juga keburukan yang sudah ada nas yang jelas, ia tidak boleh dipertikaikan atau ditakwil lagi berdasarkan perasaan dan firasat hati. Perasaan hati hanya boleh dipakai apabila selari dengan kaedah hukum syara' dan selagimana tidak bercanggah dengan hukum hakam agama.

Akhir kata " Jalan itu bukan sentiasa lurus, Bengkang-bengkok itu ada hikmahnya", kalau sentiasa lurus pemandu akan senang terlelap, kalau ade bengkang-bengkok maka pemandu akan berwaspada dan tidak mudah terlena" begitulah juga manusia!!



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by fadzilmahasiswa.blogspot.com Enhanced by fadzilmahasiswa.blogspot.com

Leave a Reply

Fadzil Hanid. Powered by Blogger.