Pin It

Widgets


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

KEMBALI : SIRI 7 - " Televisyen, Keluarga , Makan & dot...dot..dot...

Daripada kanan ; Fadzil, Ibuku Fatimah, Adikku Azmil ; Depan ; Adikku Izzati ; Zoo Melaka (1996)

Malam ini suasana rumah agak bising kerana adik bongsuku, Nurizzati pulang daripada asrama... asyik bercerita tentang SPM 2 minggu akan datang.... topik yang mase aku form 5 buat x tahu jer.... he3... nampaknya Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malek di Kula Terengganu memang melahirkan pelajar2 cemerlang... adik lelakiku, Azmil bekas sekolah tersebut dan sekarang di Institut Perguruan Islam Bangi... bakal seorang ustaz.... nampaknya adikku Izzati pun akan menjadi ustazah jugak pada masa depan melihat coz die sekarang ....... adik perempuanku akan menjejak langkah akak aku menjadi seorang Ustazah, sekarang mengajar di Mersing, bekas mahasiswi Universiti Malaya



.... malah yang lebih unik, adikku Azmil bekas Ketua Kelab Usahawan sekolah tersebut, sekarang adik perempuanku pula jawatan yg sama di sekolah itu.... memang unik.......... Ayahku memang seorang arkitek masa depan anak2nya.... menetapkan masa depan anak2nya... habis semua anak2 di suruh menjadi bakal pendidik seperti ibuku jua masih seorang guru bahasa melayu sekarang.... aku pula bakal menjadi cikgu dalam bidang teknikal..... minatkku sebenar ingin menjadi seorang ahli arkeologi.... aku tengah usha mase tu nak masuk USM yang ade bidang itu selepas abis diploma..... tapi memandang hasrat ayahku aku menurut kata2 die semasa aku bekerja di melaka sebagai technician... menghantar sendiri borang kemasukan Kuittho Mase tu belum UTHM) kepadaku di umah sewaku... huh.. jauh betul dari terengganu.. tahu die nak pujuk aku jadi cikgu...... cair jugak aku.. ayahku yg bersusah payah menghantar borang di pejabat pos melaka.... sebab aku kerja daripada 7 pagi ke 7 malam (12 jam) . Terharu jugak, balik2 kerja.... ayah aku dah masak utk aku ngan kawan2.... selama ni kat umah, x penah pun ayahku pegang sudip.... alih2 cucur udang yg dia masak tu hampir2 membuatku mengalirkan air mata.. ceh.. emosional lak... walaupun rasanya tawar, aku dan kawan2 ku semua menguyah dengan lahap sambil berkata Sedap! Sedap!... Tq Sukri, Muhaimin, Zack, Adi yg jaga air muka ayah aku... abis licin... Lidah kata tawar... tapi hati aku kata makanan itu paling manis aku penah rasa.... he3. Kesimpulannya kalau kumpulkan keluargaku silap2 kalau menyanyi lagu Guru Malaysia boleh buat band lagi dan bila agaknye lagi aku boleh makan cucur udang resipi ayahku??

Bercakap tentang makan... memang aku no.1 ... mungkin sebab aku suka mencuba benda2 baru.... belajar ngan sifuku, akakku , kak nurazrina.... dulu2 kalau ibuku tiada rumah.... aku ngan akak aku mesti ambil kesempatan memasak... sebab kalau ade, ibuku akan berleter...... aku dan akakku buka buku resipi... panggil adik beradik suruh potong bawang2 dan lain2... aku pembantu chef sebab aku nak belajar.... sebab tu kut aku suka makan.... he3

Sejak bertongkat ni aku dah x pegang sudip lagi.... dulu selalu sindir adik bongsuku sebab aku lagi terer dari die bab memasak.... siap aku kata chef2 terkenal kat dunia semua laki.. he3.. provok...
Jadi aku nak uji dier.... suruh die masak.... dah betul sangkaan die menjuihkan bibir je....tapi yg best die buat ais blender jenama milo.... die belaja dalam kelab keusahawanan rupanyer.... boleh tahan.. puji la skit.... tersenyum lebar lak dier...

Jadi ceritanya bermula, kepada yang lebih serius....

Jam 10 malam.... sedang aku melepak tengok TV2.... cerita hong kong , nama citer HERO, lakonan Jet Li..... biase la cite kung fu... aksi terbang2.... Abah & mamaku beserta adikku izzati pun join kat sofa sebelah aku.... selain babak2 dalam tv... ade penkritik2 tetap rupanye citer ni....

Abah : Ehh.... siap terbang2 lagi? Mane boleh?

Mama : Ni die guna teknik komputer..... die pasang tali x nampak...

Fadzil : ( Dalam hati) .... aduihhh... hilang feel lak tengok aksi Jet Li. “ Aksi2 tersebut aku bayangkan masuk tali seperti komen ibuku.”

Abah : Siap jalan2 atas air lagi... abis la kamu kene tipu padil...

Mama : Pandai diorang berlakon.... macam betul2

Fadzil : Memang jalan cerita dier dah.... pengarah tu yg arahkan.. pelakon x bersalah.... ( sambil ketawa dalam hati sebab nak kenakan balik dah berjaya)

Izzati : haha....

Abah dan mama hanya tersenyum... :D

Daripada Ibn Umar, katanya: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepemimpinannya. Ketua adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepemimpinannya. Kaum lelaki pemimpin kepada keluarganya dan akan ditanya mengenai kepemimpinannya. Perempuan adalah pemimpin dalam rumah tangga suaminya dan akan ditanya kepemimpinannya. (Orang suruhan) adalah pemimpin (penjaga) hartanya dan dia juga akan ditanya mengenai penjagaannya. Setiap kamu adalah pemimpin yang akan ditanya kepemimpinannya.” ? (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

I LOVE My FAMILY.........


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by fadzilmahasiswa.blogspot.com Enhanced by fadzilmahasiswa.blogspot.com

Leave a Reply

Fadzil Hanid. Powered by Blogger.