Archive for 2009


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

1 comment

Salam hormat kepada pengunjung.....

Blog ini tidak akan dikemaskini dalam tempoh 2 minggu bermula pada hari ini ( 11/12/2009) kerana penulis akan menjalani pembedahan kali kedua pada 15/12/2009 akibat kemalangan 3 bulan lepas. Sekarang penulis berada di Hospital Sultanah Nor Zahirah, Kuala Terengganu bagi persiapan pembedahan tersebut. Sekarang hampir waktu subuh , penulis curi-curi keluar laptop dan menulis untuk pengumuman ini. Doakan penulis semoga cepat sembuh. \o/

Assalamualaikum.....






posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Mahasiswa Oh Mahasiswa

Kerap kali kita membincangkan sindrom mahasiswa jumud dan tidur ini. Jumud dari segi meningkatkan kepekaan rasional untuk memaksimakan kepedulian kepada persekitaran yang berlaku, sama ada dari pemerhatian aktiviti tamadun yang berjaya atau melihat kehalusan seni bina alam ciptaan Tuhan.
Mereka terbelenggu dan terpenjara di dalam paradigma arus perdana yang sonsang dan jauh melawan fitrah kejadian manusia. Mereka seolah-olah seronok bermain di alam fantasi berbanding realiti, masa berharga dibuang begitu sahaja.

Mereka betul-betul dibelenggu dengan pengiktirafan material tanpa ingin mengisi pengiktirafan rohani . Cukup sekadar segulung kertas dengan angka-angka 4.00, 3.75 untuk di jaja dimana-mana mereka perlu. Tanpa mereka sedar hati mereka itu kosong tanpa penghayatan mengapakah mereka ini ditempatkan di dunia ini? Apakah nilai sebuah ilmu? Apakah Ilmu itu sekadar untuk mencari kerja sahaja?

Berkatalah sang Arjuna “ bebanan subjek dan jam kredit yg bertambah setiap semester..dibelenggu plak dengan eksperimen kampus pada mahasiswa dalam kompetensi generik..semua itu memaksa mahasiswa menjadi individu yg melalui arus tanpa perasaan.. ”


Bagi yang memimpin pula janganlah tidur di siang hari. Hari ini orang hangat memperkatakan politik baru. Bagi yang sedang tidur cepat-cepatlah bangkit. Anda akan ketinggalan.
Bagi yang aktif dalam organisasi mahasiswa, tumpukan perhatian membudayakan pengintelektual organisasi. Budayakan pemikiran intelektual di kalangan mahasiswa. Janganlah hangat-hangat ketika berkempen di AGM atau PRK sahaja. Bila sudah ada jawatan lemah gemalai dalam menjalankan tanggungjawab. Sekadar menjadi tempelan. Menjadi Pak Angguk di dalam mesyuarat sahaja. Semua hal ingin disuapkan. Mana idea-idea yang gah yang sepatutnya selaras dengan CPA anda? Setiap individu kalau digembeleng dalam sama-sama membantu akan nampak gah organisasi itu walaupun hakikatnya ada pelbagai masalah. Rumah Tangga mana yang tidak pernah goyang?


Ketakutan untuk menetapkan pendirian dan bersuara ini penyakit buatan sendiri. Ciptaan untuk kepentingan peribadi. Takut menyakiti hati orang lain, menyinggung perasaan orang lain, takut ditempelak kembali. Mana slogan Amar Makruf Nahi Mungkar ? Bermuka-muka di hadapan lain, di belakang lain.

Hari ini kalau anda asyik berlindung di belakang orang lain keluarlah. Hari ini kalau anda sebagai pimpinan mahasiswa sesibuk manapun anda tidak perlu berucap berapi-api di hadapan orang ramai lagi seperti dulu untuk menyatakan idea dan pendapat. Hari ini zaman teknologi, kalau kamu mahu, boleh menjerit kepada seluruh dunia. Apalah sangat membuat web, blog. Malangnya kita sibuk mengumpul kawan dalam laman sosial sesawang twitter, facebook, friendster daripada menyampaikan pendapat dan hasrat kepada masyarakat kampus.


Kebanyakan kita kurang minat tentang falsafah, membuatkan kita menjadi penduduk dunia kelas kedua. Malah lebih teruk lagi tidak berfikir lansung. Kesedaran berfalsafah itu yang penting kerana akhirnya membawa kepada pertanyaan siapa, dari mana, hendak ke mana dan pelbagai soalan kehidupan. Kini Budaya yang ada semuanya ingin di ringkaskan . Ringkas dan Padat!! Tapi dalam kosong. Jadilah produk Mee Segera….


Meminjam Petikan kata-kata Dato` Saifuddin Abdullah dalam rencananya ;

• Tuduh intelektual membawa faham yang salah. Sebenarnya, penentangnya tidak tahu pun apa yang dikatakan salah itu, tidak tahu bahawa apa yang dikatakan salah itu tidak salah pun, dan tidak sedar bahawa dirinya sendiri pun menggunakan apa yang dikatakan salah itu.
• Tuduh intelektual mengelirukan. Sebenarnya, penentangnya tidak selesa dengan tradisi ilmu yang menggalakkan debat dan lebih suka menggunakan kuasa untuk menutup mulut orang lain.
• Tuduh intelektual menonjolkan diri. Sebenarnya, penentangnya yang tidak berbuat apa-apa dan iri hati melihat orang lain lebih.

• Tuduh intelektual rapat dengan orang yang dianggap kurang baik. Sebenarnya penentangnya bersifat prejudis, menganggap dirinya sempurna.

• Tuduh intelektual mencerca ulama. Sebenarnya intelektual bukan “mencerca”, tetapi “mengkritik”, yang digalakkan tradisi ilmu. Kecualilah jika ulama maksum lalu tidak boleh dikritik. Masalahnya, ada yang mendakwa ulama itu bukan pun ulama.


Penulis sangat tertarik dengan penerimaan ilmu sains yang terbaik adalah apabila ilmu itu dapat mendekatkan diri kita dengan Allah Taala melalui cara yang begitu praktikal dan sangat halus, sehinggakan melebihi cara pemahaman ilmu ahlul-sufi mendekatkan diri kepada Allah Taala.

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعۡبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرۡفٍ۬‌ۖ فَإِنۡ أَصَابَهُ ۥ خَيۡرٌ ٱطۡمَأَنَّ بِهِۦ‌ۖ وَإِنۡ أَصَابَتۡهُ فِتۡنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجۡهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأَخِرَةَ‌ۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡخُسۡرَانُ ٱلۡمُبِين

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan di sana terdapat sebahagian manusia yang menyembah Allah sekadar di pinggiran. Jika mendapat kebaikan mereka akan tenang dengannya (iman kepada Allah) dan apabila ditimpa fitnah (ujian) mereka akan memalingkan wajah (meninggalkan agama Allah). Mereka kerugian dunia dan akhirat. Itulah dia sebenar-benar kerugian yang nyata” al-Hajj (22:11)


Jernihkan akal dan usaha ke arah pembangunan minda kelas pertama dengan idea-idea lestari, jauh sekali memikirkan dunia fantasi dari realiti dan bergelumang kotor di dalamnya.


Beruntunglah mereka yang peduli dan masih ada hati.



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

Ayuh Harimau Malaysia..... Malaysia Boleh!! Mana Siaran Langsung ni???

Jadual Perlawanan Pasukan Bolasepak Malaysia:

Rabu, 2 Disember - Malaysia (11) vs Timor Leste (0)

Ahad, 6 Disember - Malaysia vs Vietnam

Selasa, 8 Disember - Malaysia vs Cambodia

Jumaat, 11 Disember - Malaysia vs Thailand

Saya tidak ingin membuat ulasan... tapi saya kepilkan ulasan orang lain yang cintakan bola sepak seperti saya....

Ulasan ini diambil daripada Forum

http://www.mesra.net/forum/index.php?s=6c171b6767142a21172cde8737bbb3f8&showtopic=97435&pid=5127403&st=0&#entry5127403


Kejayaan skuad bolasepak negara kita membelasah pasukan Timor Leste dengan jaringan 11-0 kemarin belum boleh kita semua jadikan ukuran untuk team bola negara kita mendapatkan kilauan pingat emas sukan SEA tahun nie...Kenapa gua cakap macam nie??Ini kerana korang pun tahu, pasukan Timor Leste nie baru dibentuk dan pendedahan kepada perlawanan besar pun masih kurang lagi..dan kalau tak silap gua ini adalah pengalaman pertama Timor Leste menyertai sukan SEA nie..Jadi tak hairanlah jika pasukan negara kita nie boleh makan team nie dengan mudah saja...

Lawan yang menjadi batu pengukur kemantapan pasukan negara kita nie bagi gua adalah Vietnam...Apa tidaknya mengikut rekod pertemuan pasukan negara kita dan Vietnam sejak tahun 2001, pasukan negara kita hanya pernah menang sekali saja ke atas Vietnam!!!Jadi, bagi gua pasukan negara sepatutnya belum boleh berasa selesa dan mendabik dada dengan kemenangan besar ke atas Timor Leste yer..

Pada sukan SEA tahun nie, negara kita telah diundi dalam kumpulan A bersama Thailand, Vietnam, Kemboja dan Timor Leste...Dalam perlawanan pembukaan kemarin, Vietnam boleh dikatakan gagah juga kerana telah berjaya seri dengan pasukan Thailand, iaitu pasukan pilihan utama dalam saingan pingat emas sukan SEA nie...Seharusnya pasukan negara kita menunjukkan semangat juang yang tinggi ketika bertemu Vietnam ahad nanti..Jika negara pasukan negara kita menang pada perlawanan menentang Vietnam, boleh dikatakan cerah jugalah peluang pasukan negara ke peringkat suku akhir...


Jika satu masa dulu semasa zaman arwah Datuk Mokhtar Dahari pasukan bolasepak Malaysia adalah salah satu pasukan yang sangat digeruni di Asia, sehinggakan Jepun dan Korea pun akan bergegar lutut jika akan bertemu pasukan Malaysia...tapi kini, apa yang jadi..pasukan negara Jepun dan Korea lebih jauh maju kehadapan meninggalkan negara kita dibelakang...dimanakah silapnya??korang pun tahu juga di mana silapnya...

Harapan gua..ayuh pemain-pemain Malaysia, tingkatkan kemahiran dan tanamkan semangat juang yang tinggi untuk mendapatkan kemenangan dalam setiap perlawanan yang akan kalian hadapi...jangan gentar dan mudah putus asa...aturlah strategi dan gunakan otak dalam setiap tindakan serangan...Semoga kalian semua akan berjaya mengembalikan semangat Harimau Malaya yang satu masa dulu digeruni lawan ....


Terima Kasih la TV Vietnam Kerana bagi LIve kat kami ni rakyat Malaysia ( Sindiran untuk TV di Malsyia termasuk Astro - cukup2la drama Indonesia tu.... bosan dah!! )

NEXT GAME MALAYSIA VS VIETNAM 6/12/2009 4.PM

From
http://vietfootball.blogspot.com/2009/12/watch-sea-games-25-football-tournament.html

Boleh tengok live kat sini http://www.vtc.com.vn/
Pilih channel VTV2 tapi ni tv vietnam la..tapi layan je la..

TQ For All atas bantuan kepada pecinta bola sepak termasuk teman kat sini!!!




posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

SAYA MUNDUR KE BELAKANG

Artikel ini tulisan Dr. Puad Zarkashi Timbalan Menteri Pelajaran tersiar di blognya pada 22 Nov 2009

Hari ini akhbar STAR menyiarkan, pandangan mereka yang tidak bersetuju dengan saya mengenai isu penggunaan Bahasa Melayu disektor swasta dan GLC. Sebenarnya semasa merasmikan Persidangan Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu' saya mencadangkan supaya GLC dan sektor swasta menggunakan Bahasa Melayu dalam mesyuarat Lembaga Pengarah mereka. Bahkan saya juga menyebut, akan memulangkan surat surat sektor swasta yang dihantar ke pejabat saya yang menggunakan Bahasa Inggeris.

Pada saya, kenapa mereka mesti menggunakan bahasa Inggeris? Kalau bermesyuarat sesama rakyat Malaysia gunakanlah Bahasa Melayu. Barulah pembudayaan bahasa Melayu dapat ditingkatkan. Mustahil rakyat Malaysia tidak boleh berbahasa Melayu. Mereka tuduh, saya mundur ke belakang. Hujah mereka lagi, ini bertentangan dengan seranan Perdana Menteri untuk menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi. Pelabur asing tidak akan datang ke negara kita dan Malaysia akan dipinggirkan. Ini yang saya kata budaya orang Malaysia amat pelik. Kenapa bila kita berjumpa sesama kita rakyat Malaysia mesti berbual dalam bahasa Inggeris. Apakah itu life style untuk menunjukkan kita maju. Atau menunjuk nunjuk kita adalah educated. Salahkah kita menunjuk nunjuk dan rasa bangga bila menggunakan bahasa kebangsaan kita sendiri. Kenapa bila kita bermesyuarat sesama kita mesti menggunakan bahasa Inggeris? Apa kena mengena dengan usaha untuk meningkatkan pendapatan rakyat Malaysia.

Kalau nak tarik pelabur asing atau bermesyuarat dengan pelabur asing, gunalah bahasa Inggeris. Memang itu pun kegunaan bahasaInggeris. Kerana ia bahasa antarabangsa. Saya pun tidak membantahnya. Yang saya tegur, mesyuarat mesyuarat rasmi GLC dan sektor swasta, termasuk mesyuarat senate di universiti universiti tempatan. Gunalah Bahasa Melayu. Taatlah sikit kepada bahasa kebangsaan sendiri. Apa kena mengena dengan produktiviti kita. Bahkan apabila ia menjadi modal sosial dan modal budaya kita, semangat kekitaan itulah yang menjadikan kita lebih bedaya saing dan ada jati diri.

Perancis, Jepun, China dan Korea begitu taat kepada bahasanya. Keempat empat negara tersebut adalah negara maju. Kita sendiri kagum dengan mereka. Saya tidak membangkitkan pun isu patriotisme. Itu bukan hujah saya. Taat yang saya maksudkan ialah keyakinan kepada jati diri sendiri. Saya tidak kata mereka tidak patriotik, tetapi mereka mungkin kabur soal pentingnya bahasa sendiri sebagai modal sosial dan modal budaya. Sebab itu saya setuju dengan tokoh bahasa seperti Dato Hassan Ahmad bila berhujah kaitan bahasa dan kemajuan.
Sekarang ini ada 45 negara yang menggunakan bahasa Inggeris. Tolak Britain, Amerika, Australia, New Zealand dan Kanada tinggal 40 negara. Kebanyakan 40 negara yang menjadikan Inggeris sebagai bahasa rasmi seperti Ghana, Zambia dan Zimbabwe adalah cukup miskin. Bahasa Perancis digunakan di 30 negara. Tolak Perancis, Queebec, Belgium dan Switzerland, tinggal 26 negara. Tetapi apakah negara negara seperti Ivory Coast, Mali, Togo, Haiti dan Chad adalah negara maju? Begitu juga bahasa Sepanyol. 30 negara menjadikannya bahasa rasmi, terutamanya di Amerika Selatan. Kebanyakannya adalah negara yang berpendapatan rendah. Cameroon menjadikan Inggeris dan Perancis sebagai bahasa rasmi, manakala Surinam menjadikan Inggeris dan Belanda sebagai bahasa rasmi. Tetapi kedua duanya tidak dianggap sebagai negara maju.

Jadi belum tentu menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi menjadikan negara itu negara maju, meningkatkan pendapatan negara, atau jaminan pelabur asing akan masuk. Menggunakan bahasa Melayu bila bermesyuarat dan berbual sesama kita sendiri bukan langkah mundur ke belakang. Bahkan ia langkah maju ke depan. Beribu doktor dan jurutera yang dilahirkan oleh UKM yang ketika itu menggunakan Bahasa Melayu sepenuhnya.



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

Waktu Yang Hilang

Penulis ( Baju merah), Azmil, Izzati, adik beradikku pada tahun 1995 di Melaka.

Setelah lama tidak menulis sendiri rasanya.... hari ni aku mengikuti ibuku yang kugelar mama ke Seberang Takir yang jauhnya jarak dalam 35km daripada rumahku atas jemputan kenduri perkahwinan sepupuku. Sudah hampir 3 bulan aku tidak keluar dan terperap di rumah. Sepanjang perjalanan aku menyusur kembali saat-saat remajaku berulang-alik buat beberapa ketika sebelum duduk di asrama dari rumah ke Sekolah Teknik Wakaf Tembusu, Seberang Takir. Bermain di benak kepalaku motor Hondacup 70 yang kutunggang dahulu dan sekali sekala bas awam yang kunaiki bila hari hujan. Banyak yang berubah seperti mana diriku yang berubah dalam banyak tahun kebelakangan ini. Ikut sekali adik lelakiku Azmil yang baru sahaja menamatkan pengajian di Maktab Peguruan Islam Bangi. Sepanjang perjalanan asyik mengomel mengenai keputusan keluarga tidak membenarkannya posting ke Sarawak. Terpaksalah menunggu lama untuk posting kembali di semenanjung. Jauh sudut hati aku memahami perasaan mama yang tidak ingin anak kesayangannya itu jauh daripadanya. Mama sudah tua dan setahun lagi akan pencen sebagai guru, manakan membiarkan anak kesayangan dibiarkan duduk di hutan belantara Sarawak. Kalau boleh setiap kali cuti dia ingin anak-anaknya balik ke rumah. Dalam perjalanan singgah di Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malek mengambil adik perempuanku di asrama yang sedang mengambil SPM untuk di bawa bersama ke kenduri. Melompat adik perempuanku bila kami tiba tanpa memaklumkan kepadanya terlebih dahulu. Suprise!! Adikku Azmil keluar kereta sambil berjalan di sekeliling blok. Entah apa yang difikirkan nostalgia lama dia berada di sekolah itu. Pasti banyak kenangan yang disimpan.



Penulis bersama ketika latihan drama bagi pementasan Kemerdekaan tahun 2002. Arwah Faruq selaku Pengarah pementasan adalah orang yang memberiku peluang menimba pengalaman.

Fadzil bukan lagi budak hingusan yang selalu di denda di kelas, selalu di rotan di asrama. Yang pernah di buang asrama kerana masalah displin. Tidak lagi rakan-rakan. Hidup hanya pinjaman sekejap sahaja. Kematian Faruq benar-benar menginsafkanku. Aku berubah menjadi lebih baik selepas itu, aku berjaya mengeggam keputusan Diploma di Politeknik dengan kejayaan yang membanggakan. Tidak seperti kalian yang dapat terus ke universiti berkat kerajinan kalian semua dan atas kenakalanku di sekolah layaklah aku ditempatkan di Politeknik. Hari ini aku membuktikan tiada orang yang akan gagal selamanya. Aku kini di menara gading yang diberikan nama Universiti Tun Hussein Onn Malaysia yang sudi menerima orang sepertiku.

Penulis ( Berbaju biru sebelah -kanan) bersama kawan-kawan sekelas yang merupakan kawan seasrama bergambar riang di padang ketika mengambil SPM tahun 2002.

Hari ini aku menulis kerana terlintas di benakku ketika melintas di sekolah lama kita. Aku juga beria-ia ingin mengikuti ibuku bagi mengambil sedikit ketenangan setelah membuat keputusan yang sukar hari ini. Aku telah menegur sahabat2ku dengan nada yang keras atas kebaikan mereka. Begitu sukarkah orang lain untuk memahami diriku?Adakah niat baik kita akan disalah ertikan? Tanggungjawab dan amanah ini mula memakan diriku sedikit demi sedikit. Senyuman riangku mula hilang, usia mudaku yang kukorbankan mula memamah hatiku.

Alangkah baiknya kalau Arwah Faruq masih hidup dengan slogan hidupnya yang sentiasa membuat sahabat dekatnya gembira di sekililingnya. Berharap suatu hari nanti dapat ketawa riang seperti hari itu lagi. Auntie Normah ( Ibu Arwah Faruq ) yang baik hati juga pasti bersedih dengan kehilangan anak lelakinya. Aku ketika belajar di Politeknik Dungun kerap juga menziarahi rumah arwah di Dungun dan kuburnya di tepi laut Teluk Gadong, Dungun. Setiap kali aku datang Auntie Normah tidak henti-henti menitiskan air mata kerana ketika arwah masih hidup , aku selalu sahaja tidur, melepak, bermain dengan arwah di rumahnya.


Penulis ( kiri sekali ), rakan-rakan, Arwah Faruq ( Baju kuning- dua dari kanan) di hadapan Peta Sekolah Teknik Wakaf Tembusu (2002).

Salam rindu untuk teman-teman persekolahan,





posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

Jangan Bunuh Intelektual

Artikel ini tulisan Datuk Saifuddin Abdullah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi tersiar di Utusan Malaysia 27 Nov 2009

Datuk Saifuddin Abdullah (kiri) dan saya (kanan) bergambar kenangan semasa lawatan MPP UTHM ke KPT

Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin, bekas Mufti Perlis dan pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) intelektual. Namun, sebagai manusia biasa, beliau tidak bebas daripada kelemahan. Begitu juga intelektual lain. Justeru, mereka boleh dikritik. Tetapi, cara beliau diserang baru-baru ini adalah tidak adil. Begitu juga dengan cara intelektual lain yang pernah diserang.

Islam meletakkan intelektual/ulama di tempat tertinggi, iaitu sebagai pewaris para Nabi (Hadis riwayat At-Tirmidzi). Kita memerlukan intelektual untuk mendefinisi, meneroka, membentuk, membangunkan, mempertahankan dan meneruskan tamadun dan peradaban.



Membina intelektual yang hebat, kelas pertama dan bertaraf dunia bukanlah mudah. Kita melakukan segala-galanya untuk melahirkan dan memperkukuhkannya. Antaranya, ialah menyediakan pensyarah universiti berkelulusan PhD atau setaraf.
Kita juga berusaha mewujudkan iklim yang kondusif untuk membangunkan intelektual dan meningkatkan peranannya. Antaranya ialah melonjakkan budaya ilmu, menggalakkan debat, merancakkan penyelidikan dan memperbanyakkan penulisan.

Menurut Syed Hussein Alatas (1977), dalam bukunya Intelektual Masyarakat Membangun, definisi intelektual ialah

“orang yang memusatkan diri untuk memikirkan idea dan masalah, bukan kebendaan, dengan menggunakan kemampuan akliahnya”.

Menurutnya lagi,


“Pengetahuan tentang suatu pokok permasalahan tertentu atau memiliki sesuatu gelar tertentu belumlah membuat orang menjadi intelektual, walaupun hal ini sering kali berdampingan: banyak didapati pemegang gelar dan profesor yang tidak memusatkan diri untuk mengembangkan bidang mereka atau berusaha menemukan pemecahan atas masalah tertentu dalam bidangnya. Sebaliknya, orang yang tanpa kelayakan akademik dapat menjadi intelektual apabila dia memanfaatkan kemampuan berfikirnya dan memiliki pengetahuan yang cukup mengenai pokok bahasan yang diminatinya.”

Intelektual diharapkan memikul amanah tamadun dan peradaban dengan sebaik-baiknya. Mereka perlu mengelakkan diri daripada menjadi fenomena di US, iaitu yang disebut oleh Frank Furedi (2004) dalam bukunya Where Have All the Intellectuals Gone?, di mana pemikir seperti Betrand Russel, Raymond Williams atau Hannah Arendt, iaitu tokoh yang mempunyai ilmu yang tulen, visi yang luas dan prihatin terhadap isu-isu masyarakat telah diganti oleh peramal yang dangkal, pengkaji yang apologis dan pakar pemutar isu.

Intelektual subur dalam masyarakat yang menghayati budaya ilmu, yang menurut Wan Mohd Nor Wan Daud (1991) dalam bukunya, Penjelasan Budaya Ilmu, ialah masyarakat yang meletakkan ilmu dan ilmuwan di tempat tertinggi, sentiasa menuntut, mengembang dan mengongsi ilmu serta setiap keputusan adalah berasaskan ilmu.

Malangnya, dalam sejarah, berlaku beberapa tragedi intelektual dibunuh. Di barat, ada intelektual dibunuh kerana bertentangan pendapat dengan pihak berkuasa agama. Di timur, ada Revolusi Kebudayaan yang mengorbankan satu generasi intelektual. Di sini, intelektual Kaum Muda dihentam Kaum Tua.

Antara ciri-ciri lazim intelektual dan penentangnya ialah:

• Intelektual berusia muda, walaupun ada yang berumur. Penentangnya lebih tua, atau kalaupun muda, tetapi tua pemikirannya.
• Intelektual rajin menulis buku dan rencana, membentang kertas kerja di seminar ilmiah, menjadi kolumnis, sering diundang media elektronik serta ada laman web, blog dan sebagainya. Penentangnya kurang rajin.
• Intelektual aktif mengeluarkan pendapat tanpa ragu atau ampu. Penentangnya kurang aktif.
• Intelektual kritis, progresif dan adakalanya berbeza dengan pemikiran arus perdana. Penentangnya jumud, sering bersama arus perdana, manakala arus perdana adakalanya tidak mempunyai apa-apa pemikiran pun.
• Intelektual artikulasi. Penentangnya tidak mampu berhujah.
• Intelektual menggunakan pendekatan bijaksana, dinamik dan sesuai dengan keperluan kontemporari. Penentangnya terikat dengan pendekatan lama yang ditolak kumpulan sasar.

Antara cara penentangan yang lazim terhadap intelektual ialah:

• Tuduh pendapat intelektual bukan idea baru tetapi idea lama yang dikitar semula. Sebenarnya, penentangnya tidak mengikuti atau memahami idea baru yang disampaikan intelektual. Kalaupun ada idea lama yang diungkap semula, bukankah sentiasa ada manusia baru yang perlu diulangkan ajaran yang sama? Contohnya, guru yang sama perlu mengajar subjek yang sama setiap tahun kerana menerima murid baru.
• Tuduh intelektual bincang perkara ranting dan bukan fundamental atau prioriti. Sebenarnya, penentangnya tidak mengikuti atau memahami ketika banyak perkara fundamental dan prioriti dibincangkan intelektual, lalu diambillah perkara ranting itu untuk ditonjolkan.
• Tuduh intelektual membawa faham yang salah. Sebenarnya, penentangnya tidak tahu pun apa yang dikatakan salah itu, tidak tahu bahawa apa yang dikatakan salah itu tidak salah pun, dan tidak sedar bahawa dirinya sendiri pun menggunakan apa yang dikatakan salah itu.
• Tuduh intelektual mengelirukan. Sebenarnya, penentangnya tidak selesa dengan tradisi ilmu yang menggalakkan debat dan lebih suka menggunakan kuasa untuk menutup mulut orang lain.
• Tuduh intelektual menonjolkan diri. Sebenarnya, penentangnya yang tidak berbuat apa-apa dan iri hati melihat orang lain lebih.
• Tuduh intelektual rapat dengan orang yang dianggap kurang baik. Sebenarnya penentangnya bersifat prejudis, menganggap dirinya sempurna.
• Tuduh intelektual mencerca ulama. Sebenarnya intelektual bukan “mencerca”, tetapi “mengkritik”, yang digalakkan tradisi ilmu. Kecualilah jika ulama maksum lalu tidak boleh dikritik. Masalahnya, ada yang mendakwa ulama itu bukan pun ulama.

Tetapi, apa yang lebih penting ialah mengapakah dibezakan antara “intelektual” dan “ulama“? Masihkah ingin diteruskan unsur sekularisme dalam menguruskan Islam dengan mewujudkan golongan penguasa dan pendominasi agama serta terus menerus memisahkan intelektual dengan ulama?

Lupakah kita pada usaha-usaha, contohnya, “pengislaman ilmu” oleh Ismail Faruqi dan “mengintelektualkan ulama dan mengulamakkan intelektual” oleh Mohd Natsir?

• Tuduh intelektual muda kurang pengalaman atau tidak menghormati orang tua. Sebenarnya penentangnya lupa bahawa dunia telah berubah. Pengalamannya mungkin tidak lagi relevan, hormat perlu diusahakan bukan dipaksakan dan kini wujud konsep baru seperti penghakupayaan dan partisipasi orang muda.
• Larang intelektual bercakap tajuk tertentu. Ini bertentangan dengan prinsip kebebasan bersuara.
• Utamakan seniority dalam peruntukan penyelidikan atau lantikan jawatan hingga intelektual ketinggalan. Ini bertentangan dengan nilai kecemerlangan.
• Cari, malahan cipta, kelemahan intelektual. Ini dendam peribadi.
• Apabila berlaku pertelingkahan antara intelektual dan penentangnya, maka penentangnya mencadangkan agar berdamai. Tetapi, perdamaian perlu dilaksanakan dengan adil.
• Apabila intelektual yang diserang mempertahankan haknya, penentangnya tidak mampu berhujah, lalu menyelamatkan diri dengan mencadangkan berdamai. Kalau perkara ini berulang, maka intelektual akan sentiasa menjadi mangsa penentangnya dalam fenomena pembulian intelektual.

Kesimpulannya, kita perlu memperkukuh, bukannya membunuh intelektual.


Datuk Saifuddin Abdullah ialah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi


sumber: Utusan Online
sumber: Datuk Saifuddin Abdullah



posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Testing


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

MaRi BeLaJaR iLMu iKhLaS
“Mari ku ajarkan ilmu ikhlas.” Kata seorang guru kepada anak muridnya. “Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulis,” “Tak payah, bawa sahaja karung guni” “Karung guni?” Kata anak muridnya seolah-olah tidak percaya. “Mari kita ke pasar!” Dalam perjalanan ke pasar mereka melalui jalan yang berbatu-batu. “Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam karung guni itu." Kata guru itu memberi arahan. Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan. “Cukup?” “Belum. Isi sampai penuh karung guni itu.” Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa.


Hanya belegar-legar dan melihat-lihat kemudian beredar ke luar. “Tuan guru, kita tidak beli apa-apa?” “Tidak. Bukankah karung gunimu sudah penuh?” “Ya,ya…” Kata si murid, agak kelelahan. “Banyak Beli barang.” Tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan penuh. “wah, tentu mereka berdua ini orang kaya! Banyak sungguh barang yang mereka beli.'' Kata seseorang. “Agaknya mereka hendak buat kenduri besar kot," Kata yang lain pula. Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka,si murid meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi. “Oh,sungguh letih! Apa yang kita hendak buat dengan batu-batu ini tuan guru?” “Tak buat apa-apa” “Eh,kalau begitu letih sajalah saya.” Balas anak murid. “Letih memang letih tapi kamu dah dapat ilmu ikhlas” “Ikhlas?” Tanya anak murid kehairanan. “kamu dah belajar apa akibatnya kalau tidak ikhlas dalam beramal” “Dengan memikul batu-batu ini?” “Ya, batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi yang memuji kamu banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan,tetap hanya batu-batu.” “Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini? “Ya, hanya berat sahaja ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah, yang kamu dapat, hanyalah penat.” “ya, sekarang saya faham apa akibatnya beramal tetapi tidak ikhlas!” Ujar si murid.

Pengajaran: Ramai manusia yang tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian. Padahal kata-kata pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas, terseksa di dunia juga terseksa di akhirat.




posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

KEMBALI : SIRI 9 - " Jalan Itu Bukan Sentiasa Lurus, Bengkang-Bengkok Itu Ada Hikmahnya "

Penulis(duduk - kanan) bersama-sama sebahagian ahli MPP dalam dialog bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi,
Dato` Saiffudin Abdullah (duduk - tengah) di Kementerian Pengajian Tinggi


15 Nov 09, 13:40
student'power: salam..mpp skrg byk perjuangkan kebajikan pelajar tp syg...kdg2 ada MPP kurang menunjukkan cth yg baik..slalu dating berdua.dh muak tengok.bagilah contoh baik sikit..bkn ke dok berdua-duaan xbaik

15 Nov 09, 13:41
student'power: dlm islam..bole menjadi fitnah..bkn ape,student lain nmpak,jd cth xbaik..hmm..sekadar teguran..klu bleh tingkatkan sahsiah pelajar..n b4 that,MPP kenalah jd perintisnya..

Wa`alaikummusalam....

Seperti di luah mati emak, di telan mati bapak. Itulah bidalan yang sesuai untuk saya nyatakan kepada sdra/i. Perkara ini telah diungkitkan berulang kali oleh saya samaada melalui teguran lisan mahupun penulisan. Dan dalam penulisan ini saya perbincangkan dalam sudut ilmiah. Kesimpulannya saudara/i perlu terjemahkan sendiri.

Selaku ketua kepada sebuah institusi mahasiswa tertinggi merupakan satu cabaran kepada saya. Yang pertama kerana sebahagian besar ahli tidak saya kenali sebelum ini dan penerapan ideologi saya pastilah menghadapi kesukaran. Setiap teguran mahasiswa/i amatlah diambil berat oleh saya walaupun saya telah mendapat bebearapa nasihat daripada beberapa orang luar untuk mengabaikan teguran-teguran yang ada unsur provokasi. Saya berprinsip dan mengatakan saya akan berdebat untuk menyatakan pendapat saya walaupun saya keletihan pada akhirnya.

Walaupun menzahirkan pendapat ini bukanlah bermakna saya seorang yang sempurna. Hampir-hampir sahaja saya tidak menulis kerana merasakan diri masih cetek dalam ilmu pengetahuan lebih-lebih lagi kebanyakan penulisan saya cuba memasukkan unsur dakwah islamiah walaupun saya masih lemah dan dalam proses mendalami. Walaubagaimanapun kalau saya terus berdiam diri maka sehingga bilapun ilmu itu akan di takuk itu. Saya beranikan diri dan berkata pada diri “ Jangan takut, tiada manusia yang sempurna, semua orang lahir dengan tiada ilmu tetapi akan berkembang akhirnya”. Saya pernah di tegur kerana meletakkan hadis yang lemah dari segi kesahihan iaitu tanpa penriwayatnya. Saya banyak belajar daripada situ. Sebab itu saya tidak pernah berkcil hati dengan penkritik saya. Semakin di kritik semakin banyak yang saya dapat. Itulah hikmah.



Dalam menyeru sahabat lain dan dalam konteks saya komen di atas mencabar saya sejauh mana tanggungjawab saya ke atas ahli-ahli saya?

Diperingkat awalnya perlu kita nilai dimanakah tahap kefahaman Islam sahabat tersebut?

Tidak wajar untuk diberikan teguran yang akan menjauhkan lagi jaraknya dengan saya. Dikhuatiri lantaran cetek dan lompangnya kefahaman Islam sahabat terbabit, dakwah harus sesuai dengan mad’u... lebih-lebih lagi dalam komen tersebut ianya bersifat kabur.

mad'u: orang yang kita sasar untuk didakwah

“..........kdg2 ada MPP kurang menunjukkan cth yg baik..selalu dating berdua.dh muak tengok.bagilah contoh baik sikit..bkn ke dok berdua-duaan xbaik”

Umpama didalam sebuah armada tentera, tidak wajar untuk merekrut budak 3 tahun bagi diletakkan dibarisan hadapan, perlu untuk menunggu budak itu membesar dan cukup mental fizikal sebelum didoktrinkan dengan ilmu menembak.

Dalam persoalan komen tersebut meletakkan natijah yang berat kepada MPP. Bagaimana pemimpin yang di pilih boleh menunjukkan teladan yang boleh dipersoalkan? Sejauh mana kesalahan tersebut daripada hukum hakam Islam? Adakah kerana mereka bercinta? Adakah kerana mereka berdua-an? Di mana? Restorankah? Di Meja studykah? Selagi mana mereka tidak melanggar peraturan yang sedia ada samaada enekmen syariah, undang-undang kolej mahupun AUKU. Maka saya tidak boleh sewenang-wenangnya untuk menjatuhkan hukum kepada mereka. Saya pernah menegur samada secara personal ataupun melalui bidalan dalam ucapan ketika bersama-sama ahli. Tetapi bila berhadapan dengan umum tidak sesekali saya akan mengatakan nama si polan ini dan itu. Tidak wajar mengaibkan seseorang. Siapa yang makan cili dia akan terasa pedasnya.

Saya terpukul dengan kelakuan ahli saya, hampir-hampir sahaja saya berputus asa kerana malu tetapi saya anggap sebgai ujian kepada saya sebagai pengalaman pada masa akan datang.

Adakah Datuk Seri Najib dipertanggungjawabkan atas kesalahan moral wakil rakyat lain contohnya isu seks Chua Soi Lek walaupun dalam satu Barisan? Adakah Tuan Guru Nik Aziz dipertanggungjawab kepada skandal Elizabeth Wong walaupun dalam satu Pakatan? Pemimpin tersebut harus sedar diri untuk tidak meletakkan beban kepada sahabat-sahabatnya.

Rakyat akan menentukan untung nasib mereka selepas ini. Samalah dengan pemimpin daripada MPP. Mahasiswa/i perlu memilih pemimpin yang bersih dari segi etika dan moral. Jangan main pangkah sahaja!!!!

Mesej itu saya anggap sebagai unsur dakwah juga. Memerlukan kesabaran yang tinggi. Ambil contoh pengalaman saya di Politeknik, bagaimana sahabat sekelas saya saudara Amin dan Shahrizal mengajak saya “keluar” mengikut Jemaah Tabligh. Berbulan-bulan untuk menyakinkan diri saya tampa mengenal erti putus asa. Akhirnya selepas berbulan-bulan, saya malu kepada diri saya kerana asyik bercakap “InsyaAllah” dan sempat dua kali sahaja mengikuti mereka. Itupun meraka mengatakan sudah cukup sebagai permulaan. Cukup halus dan berseni. Dakwah juga perlu mudah kepada golongan sasaran. Jadi mengapa menggunakan istilah yang sukar. Apa salahnya permudahkan gaya penyampaian bahasa supaya golongan sasaran kita faham sepenuhnya apa yang kita cuba sampaikan. Paling kurang, usahakan terjemah istilah bahasa arab kepada bahasa melayu untuk kemudahan pembaca.

Bahasa sedikit sebanyak memainkan peranan. Kalau bacaan tak sepenuhnya difahami maka maklumat sukar untuk disampaikan apatah lagi menembus ke dalam hati.

Terima kasih juga saya ucapkan kepada student'power atas peringatannya dalam mesej di atas.

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman.

Pengajaran hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma'aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.

Ustaz Saiful Islam dalam blognya berkata ;

“Setiap kumpulan Islam, mempunyai maksud dan tujuan besar yang sama. Tetapi malangnya mereka berbeza jalan dan pendekatan hingga ada yang bertembung dan bertentangan. Ada yang mahu sampai kepada Islam dengan memanfaatkan ruang di dalam demokrasi, ada yang mahu sampai kepada Islam dengan berperang berpatah arang dengan demokrasi… itu contohnya”, saya menyambung.
“Ada kumpulan yang menganggap penglibatan dan keprihatinannya terhadap persoalan siasah dan isu semasa sebagai suatu kelebihan, manakala ada kumpulan yang menganggap pendirian non partisannya sebagai prinsip yang mesti dipertahankan. Maka, anda boleh menghadiri program semua kumpulan ini, jika kehadiran yang anda maksudkan itu adalah sebagai peserta program umum, outreach dan anda hadir sebagai orang yang hanya mahu menerima. Bukan memberi!”, tambah saya.

Seterusnya komen mengenai kebajikan mahasiswa/i saya kreditkan juga kepada 25 orang ahli saya dalam MPP. Tanpa mereka saya juga akan terkapai-kapai.

“ salam..mpp skrg byk perjuangkan kebajikan pelajar tp syg... “

Daripada al-Nawwas ibn Sam'aan r.a. daripada Nabi SAW baginda bersabda: Kebajikan itu ialah keelokan budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci orang lain mengetahuinya. Hadis riwayat al-lmam Muslim.

Dan daripada Waabisoh ibn Ma'bad r.a. beliau berkata: Aku telah menemui Rasulullah SAW lalu Baginda bersabda: Engkau datang mahu bertanya tentang kebajikan? Aku berkata: Ya. Baginda bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu ialah suatu perkara yang diri dan hati merasa tenang tenteram terhadapnya, dan dosa itu itu ialah suatu perkara yang tergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu. Hadis Hasan riwayat al-lmam Ahmad dan al-Daarimie dengan isnad yang baik.

Pengajaran hadis: (1) Kebajikan atau kebaikan ialah perkara yang hati seorang mukmin merasa tenang dan baik, sedangkan kejahatan atau dosa pula ialah apa yang hatinya merasa keluh kesah, gementar dan merasa takut kalau-kalau diketahui oleh manusia. Seorang mukmin, dengan firasat hatinya boleh menduga baik buruk sesuatu perkara. Walau apapun pandangan orang lain, dia lebih berhak membuat pendirian berdasarkan iman dan firasatnya. Namun perasaan dan firasatnya itu tidak boleh bertukar menjadi hukum syara' atau fatwa yang memestikan orang lain mengikutinya. la hanya boleh digunakan untuk dirinya sendiri. Kebaikan atau kebajikan yang diberikan kelonggaran untuk kita meminta fatwa hati ialah kebajikan yang masih kesamaran, adapun yang memang sudah ada nas yang jelas, maka ia mesti dianggap kebaikan biarpun hati berat menerimanya. Demikian juga keburukan yang sudah ada nas yang jelas, ia tidak boleh dipertikaikan atau ditakwil lagi berdasarkan perasaan dan firasat hati. Perasaan hati hanya boleh dipakai apabila selari dengan kaedah hukum syara' dan selagimana tidak bercanggah dengan hukum hakam agama.

Akhir kata " Jalan itu bukan sentiasa lurus, Bengkang-bengkok itu ada hikmahnya", kalau sentiasa lurus pemandu akan senang terlelap, kalau ade bengkang-bengkok maka pemandu akan berwaspada dan tidak mudah terlena" begitulah juga manusia!!




posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on

No comments

Ekonomi - SIRI 1 : Pengenalan Kepada Ekonomi"


Rencana ini adalah bagi pendahuluan bagi pemahaman untuk kupasan saya nanti yang sedang disiapkan iaiatu Ekonomi - Siri 2..... -Satu kupasan-. Rencana itu nanti adalah bersasarkan pandangan penulis untuk mengulas mengenai teori ekonomi, ekonomi Malaysia dan ulasan mengenai teori ekonomi Islam.

Beberapa Konsep Penting Ekonomi

Ekonomi itu sendiri mempunyai banyak takrifnya. Antara takrif yang telah dikemukakan ialah:

* Ekonomi sebagai sains kebajikan (Adam Smith). Iaitu, ekonomi sebagai satu ilmu untuk mengkaji tentang kebajikan manusia serta cara-cara bagaimana mnjaga dan meningkatkan kebajikan manusia ini.
* Ekonomi sebagai sains praktikal dalam pengeluaran dan pengagihan kekayaan
(J.S. Mill). Iaitu, ekonomi adalah cara yang bersistem atau cara yang baik untuk menghasilkan pengeluaran barang dan perkhidmatan untuk manusia dan cara yang baik untuk mengagihkan kekayaan yang datang dari usaha pengeluaran tadi.
* Ekonomi sebagai satu kajian mengenai tindak-tanduk manusia dalam kehidupan sehari-sehari - bagaimana dia mendapatkan pendapatan dan bagaimana dia menggunakan pendapatan itu (Alfred Marshall).



Mengikut teori ekonomi modern, manusia mempunyai kehendak yang tidak terbatas sedangkan sumber yang ada (termasuk kemampuan, teknologi) adalah terbatas. Oleh itu, jika kita hendak memuaskan manusia ini kita harus pilih, apakah barang-barang dan perkhidmatan yang penting yang boleh memenuhi sebanyak mungkin kehendak manusia ini; bagaimana mengeluarkan
barang-barang dan perkhidmatan tadi dengan cara yang paling baik (bermutu, murah, cepat, memenuhi kehendak manusia, sesuai, dll.); dan untuk siapa barang-barang dan perkhidmatan ini dikeluarkan. Sekiranya kita dapat menyelesaikan tiga persoalan di atas, iaitu

Pertama,

Apa yang patut dikeluarkan? Kedua, Bagaimana mengeluarkan? dan Ketiga, Untuk siapa dikeluarkan?

Berdasarkan kepada huraian di atas, ekonomi ditakrifkan sebagai ilmu yang menyelesaikan ketiga-ketiga persoalan manusia di atas. Cuba kita huraikan soalan ini satu persatu.

Apa yang patut dikeluarkan - makanan, pakaian, kenderaan, bangunan, dll. Makanan pula contohnya, beras, gandum, roti, mentega, daging, sayur, ikan, dll. Beras pula boleh jadi beras pulut, mahsuri, malinja, siam, basmati, wangi, panjang, pendek, hancur, dll.

Bagaimana mengeluarkan - dengan tangan, dengan jentera, dengan tangan dan jentera, atau sebelah pagi, sebelah petang, sebelah malam, di Kelantan, di Johor, di Jepun, di Ceruk Ketiak.

Untuk siapa dikeluarkan - untuk orang awam, untuk individu, untuk kerajaan, untuk barisan pertahanan, untuk orang kaya, miskin, raja, pembesar, dll.

2. Bidang-bidang ekonomi

Ilmu ekonomi ini dibahagikan kepada berbagai bidang pengkhususan. Bidang-bidang yang terkemuka ialah:

* Teori Ekonomi - merupakan beberapa hukum ekonomi yang digubal berdasarkan geraklaku manusia, firma, kerajaan, peniaga, dan sebagainya. Teori ekonomi ini mencakupi semua bidang ekonomi, tetapi biasanya ia dibahagikan kepada dua bahagian penting.

Pertama, ekonomimikro - yang berkaitan dengan satu-satu unit atau agen ekonomi, seperti individu, firma, kerajaan, pasar.

Kedua, ekonomimakro - yang berkaitan dengan kesemua agen ekonomi atau keseluruhan ekonomi dengan
melihat perhubungan antara agen-agen ekonomi tadi.

* Ekonomi Kebajikan - tentang kebajikan manusia, apa yang meningkatkan atau
mengurangkan kebajikan manusia, bagaimana melakukannya, kesan sesuatu projek
(pembalakan, lebuhraya, bangunan, padang golf) terhadap kebajikan masyarakat, dll.
* Ekonomi Pembangunan dan Perancangan - tentang kaedah-kaedah pembangunan dan perancangan. Apa yang patut dilakukan untuk meningkatkan kemakmuran manusia?
* Ekonomi Pertanian - segala ilmu ekonomi berkaitan dengan pertanian, tidak
termasuk bagaimana menyuburkan tanaman dll.
* Ekonomi Sumber alam - segala ilmu ekonomi yang berkaitan dengan sumber alam termasuk sumber hutan, sumber air, sumber galian, tanah, dll.
* Ekonomi Kewangan - tentang wang, bank, inflasi, faedah, pasaran wang, pasaran modal (saham & komoditi), sistem kewangan, dan sebagainya.
* Ekonomi Pembiayaan Awam - tentang hasil atau pendapatan dan perbelanjaan
kerajaan, berbagai jenis cukai (fiskal), belanjawan, dan sebagainya.
* Ekonomi Antarabangsa - mengenai perdagangan antarabangsa, pasaran
antarabangsa, kewangan antarabangsa, pertukaran wang asing, pinjaman luar,
pelaburan asing, dll.
Bidang-bidang lain seperti perniagaan (muamalat), statistik, ekonometrik, perakaunan, dll. telah
diasingkan dari ekonomi kerana bidang-bidang modern ini dianggap sebagai disiplin tersendiri.

3. Agen-Agen Ekonomi
Agen-agen ekonomi adalah unit-unit ekonomi yang memainkan peranan tertentu dalam ekonomi.
Misalnya, pengguna (terdiri daripada individu, firma, kerajaan), dan pengeluar (firma, kerajaan,
indvidu).

* Pengguna ialah agen yang menentukan apa yang mereka kehendaki, berapa banyak, bila, di mana. Pengguna menentukan permintaan bergantung pada harga, cita rasa, pendapatannya dan harga barang-barang lain. Pengguna ingin memaksimumkan kepuasan dari penggunaan barang-barang dan perkhidmatan tertakluk kepada pendapatan yang ada padanya.

* Pengeluar menghasilkan barang dan perkhidmatan sama ada untuk penggunaan
(iaiatu yang diminta untuk penggunaan akhir) atau sebagai input iaiatu bahan yang akan digunakan untuk pengluaran (penggunaan perantaraan).

4. Faktor-Faktor Pengeluaran
Faktor pengeluaran adalah perkara-perkara utam yang perlu untuk menghasilkan sesuatu barang
atau perkhidmatan. Dalam teori ekonomi moden, ada empat faktor pengeluaran. Modal, Buruh, Tanah dan Pengusaha.

* Modal termasuk wang tunai atau wang dalam bentuk cek, draft, jentera, kilang, alatalat
yang digunakan dalam pengeluaran seperti komputer, gergaji, dan sebagainya.
Modal ini terbahagi kepada dua jenis, modal cair (wang dalam segala bentuknya) dan
modal tetap (kilang, jentera dll.) Pulangan kepada modal ialah faedah.
* Buruh ialah segala jenis tenaga buruh selain dari pengusaha. Pulangan kepada
buruh ialah upah.
* Tanah termasuk tapak, ladang pertanian, dll. Pulangan kepada tanah ialah sewa.
* Pengusaha ialah orang yang menjelmakan ide bagi mengeluarkan sesuatu. Pulangan
kepada pengusaha ialah untung.

5. Sektor-Sektor Ekonomi
Ekonomi biasanya dibahagikan kepada beberapa sektor. Pada prinsipnya, ada tiga sektor penting,
iaitu Sektor Utama, Sektor Kedua dan Sektor Ketiga. Pembahagian ini dibuat mengikut
kesesuaian dan kemudahan menganalisis.
* Sektor Utama atau Pertama mengandungi sektor pertanian, perhutanan dan
perlombongan. Ketiga-tiga kegiatan ini menghasilkan apa yang dikatakan sebagai barang utama atau komoditi.

* Sektor Kedua biasanya mengandungi sektor-sektor pembuatan dan binaan. Kita perhatikan bahawa sektor-sektor ini melibatkan penghasilan barang atau bangunan yang bungkal.
* Sektor Ketiga mengandungi semua industri yang menghasilkan perkhidmatan.
Sektor-sektor yang terkandung di dalamnya ialah Sektor utiliti (air, letrik), Bank dan Insurans, Kerajaan, Pemborongan dan Peruncitan.
Ekonomi juga boleh dibahagikan kepada tiga mengikut siapa yang menjalankannya, iaitu, Kerajaan, Swasta dan Sukarela. Pembahagian ini adalah juga sesuai untuk menganalisis ekonomi Islam.

6. Sistem Ekonomi
Sistem ekonomi ialah cara sesuatu ekonomi disusun, dikawal dan dilaksanakan. Jenis sistem yang dilaksanakan bergantung kepada falsafah yang dipegang oleh masyarakat yang menggiatkan ekonominya. Falsafah ini akan menentukan hukum-hukum ekonomi, institusi yang ditubuhkan serta cara kegiatan ekonomi disusun dan dilaksanakan. Sistem yang rata diamalkan ialah sistem ekonomi campuran antara kapitalis dan sosialis.

Disediakan oleh
Datuk Dr. Syed Othman Alhabshi


posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

SANTAI : ADA APA DENGAN CINTA?

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Cinta merupakan satu ukuran asas pengalaman manusia yang memberikan antaranya, perasaan kasih sayang, tarikan, asas kemesraan dan keserasian antara perorangan, rela berkorban untuk orang lain, perasaan tertarik dan hubungan kepada alam, benda hidup ataupun makhluk lain. Ia dapat ditunjukkan melalui perasaan, emosi, kelakuan, pemikiran, persepsi dan sikap. Ia mempengaruhi, mendasari dan menetukan pola utama hubungan antara perorangan dan pengenalan diri.

Mari kita lihat bila ungkapan formal wikipedia di terjemahkan dalam bentuk yang indah oleh manusia......



Pernahkan anda mencari sesuatu barang yang diperlukan tetapi tidak berjumpa? Sebaliknya apabila barang itu tidak diperlukan, tanpa anda cari, ia ada pula di depan mata. Oleh itu, jangan terburu-buru mencari cinta kerana ada kemungkinan ia akan datang sendiri kepada kita ketika kita tidak lagi memburunya.

Barangkali topik ini merupakan perkara remeh untuk diperbincangkan tetapi merupakan perkara paling universal di mana setiap manusia berkongsi perasaan yang sama iaitu 5 perkataan (BM) yang memberi signifikan kepada semua manusia iaitu “CINTA”.

Saya perturunkan statistik analisa saya . Daripada laman web komuniti Islam yang popular “ I Luv Islam “. Top 10 topik yang paling banyak review dalam Top 500 Forum adalah berkaitan persoalan CINTA .

1) Betul..Berapa Kali Nak Cakap,Couple tu Haram..Tak Caya Sudah.. 56993
2) Ehem, Gambar Muslimah-kah Ini..? 50872
3) Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita 46693
4) Anda Sedang Bercouple Ya..? 43592
5) Air Mata Malam Pertama 38884
6) Di Mana Cantiknya Seorang Wanita? 37465
7) Untukmu...Bersabarlah Wahai Remaja 37209
8) Untuk gadis sahaja.. 32834
9) Ketahuilah, Lelaki Teransang 30 Kali Sehari 32684
10) Jadi, Bagaimana Bercinta Cara Islam? 31488

Jadi itulah cinta yang telah disimpulkan... maka..



ianya terlalu luas untuk diungkapkan..... mungkin saya bukanlah orang yang layak untuk membincangkan hal ini kerana ada pepatah kawan saya yang mengatakan selagi saya tidak bercinta maka saya tidak akan mengerti perasaan orang bercinta. Bukanlah ingin berselindung , walaupun tidak pernah bercinta tetapi jatuh cinta itu ada, hanya bagaimana ingin membuang perasaan adalah satu kekuatan yang perlu ada. Maka selepas itu, saya mula mencari erti cinta dan ketemukan beberapa perkara yang perlu dikongsi iaitu sebaik-baik cinta adalah mengikut keutamaan :-

MEMILIKI perasaan cinta adalah suatu fitrah. Mencintai dan dicintai tidak ditegah oleh Islam. Cinta dalam Islam ialah cinta kerana Allah (ikhlas) dan berhikmah untuk manusia. Maksudnya, dalam Islam cinta yang paling agung ialah cinta dan kasihkan Allah. Apabila kita cinta dan kasihkan Allah bermakna apa yang Allah suruh kita ikut dan apa yang Allah tegah kita jauhkan.

Cinta dan dan kasih kepada Allah ialah melakukan apa yang Allah redha. Apabila kita langgar redha Allah, bermakna hilanglah rasa cinta dan kasih kepada Allah. Apabila kita taat dan akur dengan kehendak Allah, hubungan kita dengan Allah menjadi dekat dan rapat, dan daripadanya timbul rasa cinta dan kasih. Allahlah menjadi tempat kita mengadu. Allahlah tempat kita melepaskan rindu. Allahlah tempat kita mohon petunjuk dan hidayah.

Cinta kepada manusia adalah hikmah cinta kepada Allah. Maksudnya kalau cinta dan kasih kita kepada Allah itu ikhlas, dengan sendirinya cinta kita kepada manusia juga ikhlas. Contohnya, cinta kita kepada ibu bapa adalah gambaran keikhlasan kita kepada Allah. Islam menyuruh kita cinta dan kasih kepada ibu dan ayah. Merekalah yang melahirkan dan membesarkan kita. Merekalah yang membentuk mendidik kita menjadi manusia berguna. Seperti juga Allah mencipta kita. Allah memberi rahmat dan nikmat kepada kita. Allah memberi kita nyawa dan kesihatan. Kerana itu timbul cinta dan kasih kepada Allah kerana ihsan atau kebaikan Allah kepada kita.

Hal yang sama juga kepada kedua-dua ibu bapa kerana membesar dan mendewasakan kita. Kebaikan atau budi baik ibu bapa kepada kita sangat banyak. Jadi apabila cinta dan kasih kepada ibu bapa adalah kerana Allah, bermakna ada sifat ikhlas di situ. Cinta yang ikhlas diberi berkat oleh Allah.

Cinta bagi remaja mesti mengikut keutamaan. Pertama, cinta atau kasih kepada ibu bapa. Kedua, remaja mesti ada perasaan cinta kepada ilmu terlebih dahulu. Pentingnya ilmu kerana ia bakal memandu kesejahteraan hidup kita. Selepas berilmu, remaja mungkin ada perasaan cinta kepada manusia yang berlainan jenis. Ia adalah suatu fitrah. Cuma cinta kepada yang berlainan jenis harus ada asasnya.

Sekiranya cinta kepada yang berlainan jenis berasaskan cinta nafsu semata-mata, ia boleh membawa kesan yang tidak baik. Tetapi sekiranya ada perasaan cinta kepada seseorang, jalan syarak terbuka luas untuk dituruti. Cinta kerana nafsu selalu membawa kepada lesu. Cinta kerana nafsu selalu memerangkap remaja kepada maksiat dan fitnah. Tetapi sekiranya ada perasaan cinta dan kasih kepada Allah, remaja akan dipandu untuk patuh kepada pantang larang Allah. Kasih kepada Allah bermakna patuh kepada hukum-hakam Allah. Apabila patuh kepada hukum-hakam Allah, remaja akan dapat mengawal diri.

Remaja apabila sampai ke tahap dewasa, semakin subur perasaan cintanya kepada manusia. Apabila sampai masa yang sesuai, jalan syarak memberikan kita asas membuat keputusan. Kita boleh membuat pinangan dan masuk ke gerbang perkahwinan. Dan pada waktu itu cinta dan kasih kepada manusia menjadi lebih asli dan lebih kuat.

Remaja jangan terjebak dengan cinta kerana nafsu. Rasa cinta perlu ikut keutamaan. Pertama, cinta kepada Allah. Kedua, cinta kepada ibu bapa. Ketiga, cinta kepada ilmu dan kebaikan. Sekiranya tiga langkah sudah dilakukan, maka cinta kepada manusia yang bukan sejenis mestilah berlaku kerana Allah (ikhlas) dengan mematuhi hukum-hakam Allah. Cinta sebegini akan menerima redha Allah dan akan diberi barakah.

Isu yang sering berbangkit ialah proses cinta sesama remaja. Dorongan bercinta pada zaman remaja amat kuat. Dorongan untuk berkenalan di kalangan yang berlainan jenis adalah tinggi. Kadang-kadang berkenal-kenalan untuk bersuka-suka bagi mendapatkan hiburan dan keseronokan. Ada juga dorongan perkenalan untuk membiasakan diri dengan pasangan dan akhirnya jatuh cinta dan kemudiannya rindu dendam mula menyubur.

Oleh kerana itu, kebanyakan kempen di kampus yang digerakkan oleh mana-mana pihak bagi mengekang gejala ini amatlah sukar kerana sifat semulajadi “CINTA”. Kempen seperti “ No Couple” , Katakan “TAKNAK PADA COUPLE” seperti mencurah air di tepi longkang. Malah sudah terang-terangan di kolej-kolej yang digerakkan oleh JKK saya fikir, hampir-hampir membuatkan kita menggelengkan kepala. Sudah terang kempen jauhi khalwat seperti banner, masih ada yang berdua-duaan di bawah banner itu atas alasan belajar. Tiada rasa malukah kita sebagai seorang Islam? Bukanlah saya terlalu keras dalam hal ini, tetapi bagi yang boleh berfikir sebaik-baik untuk mengelakkan fitnah orang malah takut kalau berdua-duaan, ada pihak “ ketiga” yang mengambil kesempatan. Bukankah baik kalau ada lebih daripada dua orang yang belajar? Kerana banyak mata yang memandang.

Sekian….




posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

No comments

SANTAI : ADA APA DENGAN CINTA?


Pernahkan anda mencari sesuatu barang yang diperlukan tetapi tidak berjumpa? Sebaliknya apabila barang itu tidak diperlukan, tanpa anda cari, ia ada pula di depan mata. Oleh itu, jangan terburu-buru mencari cinta kerana ada kemungkinan ia akan datang sendiri kepada kita ketika kita tidak lagi memburunya.

Barangkali topik ini merupakan perkara remeh untuk diperbincangkan tetapi merupakan perkara paling universal di mana setiap manusia berkongsi perasaan yang sama iaitu 5 perkataan (BM) yang memberi signifikan kepada semua manusia iaitu “CINTA”.


Saya perturunkan statistik analisa saya . Daripada laman web komuniti Islam yang popular “ I Luv Islam “. Top 10 topik yang paling banyak review dalam Top 500 Forum adalah berkaitan persoalan CINTA .

1) Betul..Berapa Kali Nak Cakap,Couple tu Haram..Tak Caya Sudah.. 56993

2) Ehem, Gambar Muslimah-kah Ini..? 50872

3) Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita 46693

4) Anda Sedang Bercouple Ya..? 43592

5) Air Mata Malam Pertama 38884

6) Di Mana Cantiknya Seorang Wanita? 37465

7) Untukmu...Bersabarlah Wahai Remaja 37209

8) Untuk gadis sahaja.. 32834

9) Ketahuilah, Lelaki Teransang 30 Kali Sehari 32684

10) Jadi, Bagaimana Bercinta Cara Islam? 31488

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Cinta merupakan satu ukuran asas pengalaman manusia yang memberikan antaranya, perasaan kasih sayang, tarikan, asas kemesraan dan keserasian antara perorangan, rela berkorban untuk orang lain, perasaan tertarik dan hubungan kepada alam, benda hidup ataupun makhluk lain. Ia dapat ditunjukkan melalui perasaan, emosi, kelakuan, pemikiran, persepsi dan sikap. Ia mempengaruhi, mendasari dan menetukan pola utama hubungan antara perorangan dan pengenalan diri.

Beberapa bahasa, termasuk bahasa Melayu apabila dibandingkan dengan beberapa bahasa mutakhir di Eropah, terlihat lebih banyak kosa katanya dalam mengungkapkan konsep ini. Antaranya ialah kasih, sayang, rindu, dan berahi.

Mari kita lihat bila ungkapan formal wikipedia di terjemahkan dalam bentuk yang indah oleh manusia......

Jadi itulah cinta yang telah disimpulkan... maka ianya terlalu luas untuk diungkapkan..... mungkin saya bukanlah orang yang layak untuk membincangkan hal ini kerana ada pepatah kawan saya yang mengatakan selagi saya tidak bercinta maka saya tidak akan mengerti perasaan orang bercinta. Bukanlah ingin berselindung , walaupun tidak pernah bercinta tetapi jatuh cinta itu ada, hanya bagaimana ingin membuang perasaan adalah satu kekuatan yang perlu ada. Maka selepas itu, saya mula mencari erti cinta dan ketemukan beberapa perkara yang perlu dikongsi iaitu sebaik-baik cinta adalah mengikut keutamaan :-

MEMILIKI perasaan cinta adalah suatu fitrah. Mencintai dan dicintai tidak ditegah oleh Islam. Cinta dalam Islam ialah cinta kerana Allah (ikhlas) dan berhikmah untuk manusia. Maksudnya, dalam Islam cinta yang paling agung ialah cinta dan kasihkan Allah. Apabila kita cinta dan kasihkan Allah bermakna apa yang Allah suruh kita ikut dan apa yang Allah tegah kita jauhkan.

Cinta dan dan kasih kepada Allah ialah melakukan apa yang Allah redha. Apabila kita langgar redha Allah, bermakna hilanglah rasa cinta dan kasih kepada Allah. Apabila kita taat dan akur dengan kehendak Allah, hubungan kita dengan Allah menjadi dekat dan rapat, dan daripadanya timbul rasa cinta dan kasih. Allahlah menjadi tempat kita mengadu. Allahlah tempat kita melepaskan rindu. Allahlah tempat kita mohon petunjuk dan hidayah.

Cinta kepada manusia adalah hikmah cinta kepada Allah. Maksudnya kalau cinta dan kasih kita kepada Allah itu ikhlas, dengan sendirinya cinta kita kepada manusia juga ikhlas. Contohnya, cinta kita kepada ibu bapa adalah gambaran keikhlasan kita kepada Allah. Islam menyuruh kita cinta dan kasih kepada ibu dan ayah. Merekalah yang melahirkan dan membesarkan kita. Merekalah yang membentuk mendidik kita menjadi manusia berguna. Seperti juga Allah mencipta kita. Allah memberi rahmat dan nikmat kepada kita. Allah memberi kita nyawa dan kesihatan. Kerana itu timbul cinta dan kasih kepada Allah kerana ihsan atau kebaikan Allah kepada kita.

Hal yang sama juga kepada kedua-dua ibu bapa kerana membesar dan mendewasakan kita. Kebaikan atau budi baik ibu bapa kepada kita sangat banyak. Jadi apabila cinta dan kasih kepada ibu bapa adalah kerana Allah, bermakna ada sifat ikhlas di situ. Cinta yang ikhlas diberi berkat oleh Allah.

Cinta bagi remaja mesti mengikut keutamaan. Pertama, cinta atau kasih kepada ibu bapa. Kedua, remaja mesti ada perasaan cinta kepada ilmu terlebih dahulu. Pentingnya ilmu kerana ia bakal memandu kesejahteraan hidup kita. Selepas berilmu, remaja mungkin ada perasaan cinta kepada manusia yang berlainan jenis. Ia adalah suatu fitrah. Cuma cinta kepada yang berlainan jenis harus ada asasnya.

Sekiranya cinta kepada yang berlainan jenis berasaskan cinta nafsu semata-mata, ia boleh membawa kesan yang tidak baik. Tetapi sekiranya ada perasaan cinta kepada seseorang, jalan syarak terbuka luas untuk dituruti. Cinta kerana nafsu selalu membawa kepada lesu. Cinta kerana nafsu selalu memerangkap remaja kepada maksiat dan fitnah. Tetapi sekiranya ada perasaan cinta dan kasih kepada Allah, remaja akan dipandu untuk patuh kepada pantang larang Allah. Kasih kepada Allah bermakna patuh kepada hukum-hakam Allah. Apabila patuh kepada hukum-hakam Allah, remaja akan dapat mengawal diri.

Remaja apabila sampai ke tahap dewasa, semakin subur perasaan cintanya kepada manusia. Apabila sampai masa yang sesuai, jalan syarak memberikan kita asas membuat keputusan. Kita boleh membuat pinangan dan masuk ke gerbang perkahwinan. Dan pada waktu itu cinta dan kasih kepada manusia menjadi lebih asli dan lebih kuat.

Remaja jangan terjebak dengan cinta kerana nafsu. Rasa cinta perlu ikut keutamaan. Pertama, cinta kepada Allah. Kedua, cinta kepada ibu bapa. Ketiga, cinta kepada ilmu dan kebaikan. Sekiranya tiga langkah sudah dilakukan, maka cinta kepada manusia yang bukan sejenis mestilah berlaku kerana Allah (ikhlas) dengan mematuhi hukum-hakam Allah. Cinta sebegini akan menerima redha Allah dan akan diberi barakah.

Isu yang sering berbangkit ialah proses cinta sesama remaja. Dorongan bercinta pada zaman remaja amat kuat. Dorongan untuk berkenalan di kalangan yang berlainan jenis adalah tinggi. Kadang-kadang berkenal-kenalan untuk bersuka-suka bagi mendapatkan hiburan dan keseronokan. Ada juga dorongan perkenalan untuk membiasakan diri dengan pasangan dan akhirnya jatuh cinta dan kemudiannya rindu dendam mula menyubur.

Oleh kerana itu, kebanyakan kempen di kampus yang digerakkan oleh mana-mana pihak bagi mengekang gejala ini amatlah sukar kerana sifat semulajadi “CINTA”. Kempen seperti “ No Couple” , Katakan “TAKNAK PADA COUPLE” seperti mencurah air di tepi longkang. Malah sudah terang-terangan di kolej-kolej yang digerakkan oleh JKK saya fikir, hampir-hampir membuatkan kita menggelengkan kepala. Sudah terang kempen jauhi khalwat seperti banner, masih ada yang berdua-duaan di bawah banner itu atas alasan belajar. Tiada rasa malukah kita sebagai seorang Islam? Bukanlah saya terlalu keras dalam hal ini, tetapi bagi yang boleh berfikir sebaik-baik untuk mengelakkan fitnah orang malah takut kalau berdua-duaan, ada pihak “ ketiga” yang mengambil kesempatan. Bukankah baik kalau ada lebih daripada dua orang yang belajar? Kerana banyak mata yang memandang.





Fadzil Hanid. Powered by Blogger.